A25.0121 We voeren in 2025 de eerste editie van de burgerbegroting uit
Om te pionieren met participatie en democratische vernieuwing starten we in deze coalitieperiode met een burgerbegroting. We voeren dit traject twee keer uit en hiervoor is budget beschikbaar gesteld. Voor de begrotingsjaren 2024 en 2025 is er een bedrag van € 150.000 gereserveerd voor de projectkosten van de burgerbegroting. Daarnaast zijn er middelen beschikbaar gesteld aan de inwoners van de gemeente Waalwijk, die incidenteel zijn geraamd op € 500.000 in zowel 2025 als 2026.
In 2024 vond de voorbereidingsfase voor het opstellen van de burgerbegroting plaats. In 2025 en 2026 zal deze burgerbegroting daadwerkelijk worden uitgevoerd.
In 2025 ziet dit er als volgt uit (onder voorbehoud van nog vast te stellen kaders):
• Voedingsbodem creëren (oktober 2024 - begin 2025).
• Ronde 1 ‘kiezen van thema’s’: vier startmomenten met het burgerbegrotingsspel (februari 2025) en een online ronde.
• Ronde 2 ‘verdelen budget over de thema’s’: een budgetmarkt (maart 2025).
• Ronde 3 ‘indienen van projectvoorstellen’: ideeën indienen (april - mei 2025), toetsing en verrijking ideeën (april - juli).
• Ronde 4 ‘kiezen projecten en stemmen’: burgerbegrotingsfestival (september 2025) en online ronde.
• Ronde 5 ‘uitvoer van de gekozen projecten’: uitvoering, monitoring en verantwoording (vanaf december 2025 - december 2026).
Tijd (indicator)
Tijd (toelichting)
De Burgerbegroting verloopt volgens de opgestelde planning en deadlines. In ronde 3 zijn door inwoners 60 ideeën ingediend verdeeld over de vijf thema’s. Bij het indienen van hun idee met plan van aanpak en begroting zijn inwoners ondersteund. Zowel tijdens drie inloopmomenten in de bibliotheek, als tijdens spreekuren op het stadhuis, als telefonisch en per mail.
De projectgroep Burgerbegroting heeft na de eerste deadline alle ingediende plannen tussentijds beoordeeld op uitvoerbaarheid en haalbaarheid aan de hand van het vastgestelde Reglement Burgerbegroting. Na de schriftelijke tussentijdse feedback hebben indieners vier weken de tijd gekregen om hun idee verder uit te werken. Dit gebeurde in nauw contact tussen inwoners en gemeente.
De ingediende plannen zijn na de tweede deadline door de projectgroep definitief getoetst op uitvoerbaarheid en haalbaarheid aan de hand van het reglement.
Na deze ronde van beoordelen, bijsturen en samenwerken is de balans als volgt:
- 41 ideeën zijn door naar ronde 4 en doen mee in de stemronde.
- 12 ideeën zijn door de indieners zelf ingetrokken, vaak vanwege de benodigde tijd of omdat plannen zijn samengevoegd met een ander idee.
- 7 ideeën voldoen helaas niet aan de voorwaarden van het reglement en doen daarom niet mee in de volgende ronde.
Ronde 4, de stemronde, heeft plaatsgevonden in september. Zowel online van 1 tot en met 17 september, als tijdens het live Stemevent op 20 september in sporthal De Slagen.
Met alle indieners van de door inwoners in ronde 4 gekozen ideeën wordt een subsidiebeschikking opgesteld. Uitvoer van deze ideeën vindt plaats in 2026.
In het najaar van 2025 wordt de eerste editie Burgerbegroting geëvalueerd ter voorbereiding op de tweede editie van 2026.