Onderwerp KN24 | A.03  Formatie-uitbreiding TVVB / belastingen
Portefeuillehouder T. Klerx
Team Team Vergunningverlening en belastingen (TVVB)
Beleidsveld / programma 0.3  Bestuur en ondersteuning / Financiën
Productnummer/-naam 993  Team vergunningverlening en belastingen
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000,- 2024 2025 2026 2027

Lasten

Baten

N    200 N     200 N     200 N      200
Saldo N    200 N     200 N     200 N     200
Toelichting

Het Belastingenteam staat voor de grootste uitdagingen die ze ooit heeft gehad. 

Allereerst de enorme toename van ingediende WOZ bezwaren door zowel particulieren als No Cure No Pay-bureaus (NCNP-bureaus). De laatste jaren zien we het aantal bezwaren ingediend door NCNP-bureaus stijgen. Dit jaar is de stijging exorbitant hoog. 
Het verwerken van circa 1.500 bezwaren (stand per 20 maart 2023) en mogelijke beroepen dit jaar is onmogelijk met de huidige bezetting en inhuur en daarvoor gaan we extra inhuren in 2023. Maar ook voor 2024 en verder verwachten we een hoger niveau aan bezwaren dan de afgelopen jaren.

Daarnaast is de gemeente de afgelopen jaren gegroeid. Voor wat betreft het aantal inwoners zag het vanaf 2018 een toename van bijna 3,5% naar 49.342 inwoners op dit moment. Vanaf die periode is ook het aantal WOZ-objecten toegenomen. Dit met ruim 5% naar momenteel 27.157 WOZ-objecten. De formatie, waarin vanaf 2019 gewerkt wordt, is hierin niet meegegroeid.

De invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024 heeft de nodige impact op de wereld van lokale belastingen. Deze zal ervoor zorgen, dat in de toekomst meer vergunningsvrij kan worden gebouwd. Lokale belastingorganisaties zullen dus moeten organiseren dat ze goed geïnformeerd blijven over de ontwikkeling van objecten binnen de gemeente. Dit om een juiste waardering van objecten te kunnen blijven borgen.

Vanwege bovengenoemde ontwikkelingen is uitbreiding van de formatie om het werk aan te kunnen onontkoombaar: 

•    0,5 Kwaliteitsmedewerker vast (beleidsmedewerker) toevoegen
De huidige bezetting weet de eindjes aan elkaar te knopen met de flexibele schil die er nu is, maar hierdoor ontbreekt structurele aandacht voor het maken van beleidskeuzes (welke belastingsoorten willen we wel/niet heffen), controles en aandacht voor efficiëntere procesinrichting.
•    0,5 fte gegevensbeheer toevoegen
Door de mogelijkheid om gegevensbeheertaken te schuiven tussen het belastingen- en vergunningenteam gaat er extra tijd naar gegevensbeheer bij Belastingen. Dit is nodig gebleken om gegevensbeheer solide te houden. Door een hoge kwaliteit lukt het om verderop in het proces winst te boeken in het waarderen. Nu wordt gegevensbeheer tijdelijk aangevuld vanuit het Vergunningenteam, maar deze tijdelijke oplossing is niet houdbaar. De hoge kwaliteit van BAG beheer leidt tot een hoge kwaliteit op het waarderingsproces en daarmee een winst voor bezwaar en daarmee een procentueel laag aandeel beroepen. Het is dus wenselijk de extra inzet structureel te maken. 
•    1 juridische medewerker toevoegen
Deze persoon vangt de huidige kwetsbaarheid in het team op en pakt werkzaamheden die nu blijven liggen op binnen heffen en bezwaar/beroep. 

Wettelijk verplicht?  Niet verplicht, maar onontkoombaar Keuzevrijheid

Ja: Gemeentewet, Algemene wet bestuursrecht, Wet WOZ en
Algemene wet inzake rijksbelastingen
ja ja
Beoogde prestaties/effecten: Wat willen we bereiken?  

Tijdig en op voldoende niveau (Waarderingskamer) afhandelen van waarderen, bezwaar en beroep. Daarbij opgemerkt dat art. 236 Gemeentewet i.c.m. artikel 7.10 Awb de termijn regelt m.b.t. het doen van uitspraak op bezwaar. Bij overschrijding van een termijn kan een ingebrekestelling volgen, die geld kan gaan kosten. Een risico dat mee kan spelen als de bezwaren niet op tijd zijn afgewerkt.
Kwetsbaarheid in afdeling en afhankelijkheid van externe capaciteit terugbrengen.
Gegevensbeheer op niveau houden.
Procesverbetering en beleidskeuzes maken om met structurele bezetting in de toekomst de werklast aan te kunnen.

Personele consequenties  2 fte