VJB23/6.02 Bijzondere bijstand hogere lasten
Omschrijving (toelichting)
VJB23/6.02 | Bijzondere bijstand: hogere lasten | ||||||||||
(sub) Beleidsveld | 6 Sociaal Domein | ||||||||||
Productnummer en naam | 615 | Armoedebeleid | STRUCTUREEL | ||||||||
Budgethouder | Teammanager TMAO |
Portefeuillehouder | D. Odabasi | ||||||||
Bedragen * € 1.000 V = Voordeel N = Nadeel | |||||||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||||
Lasten | N |
250 |
N | 250 | N | 250 | N | 250 | N | 250 | |
Baten | |||||||||||
Saldo | N | 250 | N | 250 | N | 250 | N | 250 | N | 250 | |
Toelichting : | |||||||||||
De uitgaven van de bijzondere bijstand zijn de afgelopen jaren gestegen. In de meerjarenbegroting van Baanbrekers is op basis van de realisatie in 2022 voor bijzondere bijstand een bedrag van € 1.370.000 opgenomen. In de meerjarenbegroting Waalwijk is afgerond een bedrag van € 1.120.000 opgenomen voor de kosten van de bijzondere bijstand. Het verschil van € 250.000 wordt vermeld als een verwacht (structureel) nadeel; wij volgen daarbij de raming van Baanbrekers. Deze stijging van de kosten is vooral toe te schrijven aan de kosten van eigen bijdrage bewindvoering. In 2014 is de wet veranderd, waardoor het hebben van schulden een grondslag is voor bewindstelling. De kosten van de eigen bijdrage bewindvoering zijn gestegen van € 168.000 in 2015 naar € 573.000 in 2022. Als een inwoner met een laag inkomen met een beschikking toekenning schuldenbewind zich meldt bij Baanbrekers voor bijzondere bijstand voor de eigen bijdrage bewindvoering dan dient de bijzondere bijstand te worden verstrekt. Op dit moment hebben gemeenten geen mogelijkheden om maatregelen te treffen om deze kosten te temporiseren. Er wordt daarom ingezet op een goede samenwerking met bewindvoerders. |
|||||||||||
Maatregel: | |||||||||||
Voorgesteld wordt om het structureel nadelige effect van de hogere lasten bijzondere bijstand voor € 250.000 te verwerken in de meerjarenbegroting. |