NJB21 | 6.04 Onderschrijding Stadsbank schuldhulpverlening
615 Minimabeleid / armoedebeleid | |||||||||||
Budgethouder | teammanager Maatschappelijke ontwikkeling | ||||||||||
Portefeuillehouder | E. Daandels | ||||||||||
Bedragen * € 1.000 V = Voordeel N = Nadeel | |||||||||||
INCIDENTEEL | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||
Lasten | V | 91 | |||||||||
Baten | |||||||||||
Saldo | V | 91 |
Toelichting
Ten tijde van het opstellen van het Najaarsbericht 2021 is het beleidsplan m.b.t. schuldhulpverlening onderhanden. Hierin komt naar voren dat een onderbesteding wordt verwacht bij inkoop curatieve trajecten (Stadsbank schuldhulpverlening) in 2021. Wanneer wordt ingestemd met het meerjarenoverzicht van de kosten voor de uitvoering van het beleidsplan, is de verwachting dat er sprake is van een incidenteel voordeel van € 91.000 in 2021.
Dit voordeel is toe te schrijven aan:
- Modulaire inkoop, waarbij de trajecten meer op maat worden aangeboden in plaats van een all-in traject.
- Verschuiving van een beroep op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening naar bewindvoering vanwege schulden. Voor de kosten van eigen bijdrage bewindvoering kan bijzondere bijstand verleend worden. Daar wordt juist een toename van de kosten geconstateerd. Zie ook bijzondere bijstand kosten bewindvoering.
- Vanaf 2019 is, sterk ingezet op preventie en vroegsignalering. In januari 2020 zijn we gestart met een pilot vroegsignalering, waarbij we met een pro-actieve benadering problematische schulden willen voorkomen.
Maatregel
In het Najaarsbericht rekening houden met een incidenteel voordeel van € 91.000.