2. Samenvatting beleid en financiën

Samenvatting beleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit najaarsbericht zijn 22 maatregelen (activiteiten) opgenomen vanuit de (Actualisering) Begroting 2021. Van deze maatregelen is bij de programma's en  beleidsvelden de huidige stand van zaken aangegeven, waarbij met de kleur is bepaald in welke mate de maatregel op schema ligt. Hieronder volgt het overzicht van beleidsmatige activiteiten in het jaar 2021:

1 (GROEN) Wat ligt op schema en gaan we dus naar verwachting in 2021 realiseren;

  • 16  maatregelen

2) (ORANJE) Welke meerjarige maatregelen bevinden zich op het kritieke pad om afgerond te worden  in 2021?

  • 5 maatregelen

3)  (ROOD) Wat we naar verwachting niet gaan realiseren in 2021;

  •  1 maatregel

In onderstaand overzicht staat weergegeven, de verdeling van al dan niet gerealiseerde maatregelen gerubriceerd naar Programma/Beleidsveld.

Programma/Beleidsveld Indicatoren (TIJD)
Programma's: G O R
Binnenstad 1 0 0
Duurzaamheid 4 1 0
Beleidsvelden:      
0. Bestuur en ondersteuning 1 2 0
1. Veiligheid 1 0 0
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 1 0 0
3. Economie 2 0 0
4. Onderwijs 2 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 0 1 1
6. Sociaal domein 3 1 0
7. Volksgezondheid en milieu 0 0 0
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 1 0 0
TOTAAL     (22) 16 5 1

 

Samenvatting financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De Begroting 2021 is door de gemeenteraad vastgesteld op 19 november 2020. Op 15 juli 2021 is het Voorjaarsbericht 2021 door de raad vastgesteld. 
Daarna is in raadsinformatiebrieven gerapporteerd over de uitkomst van de Meicirculaire 2021 (63-21), de raming van de extra rijksmiddelen ter compensatie van hogere lasten jeugdzorg (67-21, aanvullende financiële informatie Kadernota 2022) en de Septembercirculaire 2021 (96-21 d.d. 25 oktober 2021) van het gemeentefonds.

Zie ook links:
Meicirculaire 2021 (63-21): https://waalwijk.notubiz.nl/document/10340377/1
Extra rijksmiddelen (67-21): https://waalwijk.notubiz.nl/document/10381919/1
Septembercirculaire 2021 (96-21):  https://waalwijk.notubiz.nl/document/10696698/1

Inmiddels is ook de Programmabegroting 2022 verschenen; deze staat op de agenda van de raad voor 4 november 2021.

Volgend op deze stukken wordt nu het Najaarsbericht 2021 gepresenteerd met de financiële effecten voor de jaren 2021-2025.

Financieel beeld na Najaarsbericht 2021

Terug naar navigatie - Financieel beeld na Najaarsbericht 2021

 Onderaan de tabel zijn de (nieuwe) effecten van dit Najaarsbericht toegevoegd. 

Bedragen
x € 1.000         

N = Nadeel

V = Voordeel

2021 2022 2023 2024 2025
           
Voorjaarsbericht 2021 / Kadernota 2022 (raadsbesluit 15 juli 2021) N       1.674 V           10 V           127 V          903 V        1.312
Mutaties begroting 2022 (stukken voor raadsvergadering 4 november 2021) n.v.t. V    1.669 V           286 V          213 V               77
Uitgangspunt voorafgaand aan Najaarsbericht 2021
(excl. raadsbesluit begroting 2022 en incidentele baten en lasten)
N       1.674 V    1.679 V          41 3 V     1.116 V       1.389
           
Wijzigingen Najaarsbericht 2021 V       2.269 V     2.446 V       1.871 V    2.180 V      2.232
Totaal na Najaarsbericht 2021 V           595 V      4.125 V       2.284 V    3.296 V   3.621

De wijzigingen van het Najaarsbericht 2021 worden in de volgende tabel gespecificeerd.

Verdere inhoudelijke toelichtingen op de wijzigingen Najaarsbericht 2021 zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsvelden (zie hoofdstuk 3).

Voorstellen Najaarsbericht 2021

Terug naar navigatie - Voorstellen Najaarsbericht 2021

 

Bedragen
€ 1.000   

N = nadeel

V = voordeel

 I = incidenteel
S = structureel

2021 2022 2023 2024 2025
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Bestuur            
0.01 Burgemeesterswisseling: afscheid + benoeming I N           31        
0.01 Extra lasten burgemeesterswisseling uit onvoorzien I V           31        
0.02 Per saldo extra lasten raadsgriffie en ondersteuning I N           40        
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Burgerzaken            
0.03 Bijstellen baten reisdocumenten S V              9 V           10 V             9 V       128 V       130
0.03 Opheffen egalisatiereserve reisdocumenten I N        106 N        113 N       139    
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Financiën            
0.04 Meicirculaire 2021: hogere algemene uitkering I V    1.209        
0.04 Meicirculaire 2021: stelposten / oormerkingen I N        204        
0.05 Septembercirculaire 2021: hogere algemene uitkering S V    1.856 V    6.198 V    2.121 V    2.160 V    2.382
0.05 Septembercirculaire 2021: stelposten Corona I N        661 N        185      
0.05 Septembercirculaire 2021: stelposten / oormerkingen S N           68 V              9 V            52 V            64 N         108
0.05 Septembercirculaire 2021: vervallen stelpost jeugdzorg I   N    3.301              
0.06 Vervallen stelposten en oormerkingen algemene lasten S V         312 V            10 V            10 V           10 V            10
0.07 Herberekening omslagrente I N         238        
0.07 Herberekening doorberekende rente Grondexploitatie I N         145        
0.07 Lagere doorberekende rente leningen woningbouw I N            32        
0.08 Lagere opbrengst precario S N            25 N           25 N            25 N           25 N            25
0.09 Voordeel budget netwerk telefonie I V            30        
0.10 Bijstelling diverse belastingopbrengsten I V            13        
Beleidsveld 2: Verkeer, vervoer en waterstaat /
Stedelijke  omgeving
           
2.01 Buitendienst: niet benodigd budget straatmeubilair S 0 V              9 V              9 V             9 V               9
2.02 Voordeel eletriciteit openbare verlichting I V         150        
2.03  Afwijkingen lasten en baten parkeren S V            66 V           56 V           56 V          56 V            56
2.04 Lagere kapitaallasten project Tilburgseweg S V               8 V              8 V              8 V             8 V               8
Beleidsveld 3: Economie            
3.01 Verblijfsbelasting algemeen en arbeidsmigranten S N         290 N        230 N       230 N       230 N         230
3.02 Buitendienst:  effect lasten Corona straatmarkten I N            16        
Beleidsveld 4: Onderwijs            
4.01 Hogere lasten leerlingenvervoer I N         250        
4.02 Lagere lasten huisvesting voortgezet onderwijs I V         130        
4.02 Lagere onttrekking reserve onderwijshuisvesting I N         130        
4.03 Lager vastgestelde subsidie De Kindereijk I V            79        
4.03 Deel voordeel Kindereijk naar reserve GOA (onderwijs) I N            52        
4.04 Nationaal Programma Onderwijs extra budget rijk I V         206 V       494 V       288    
4.04 Aanwenden te verwachten rijksmiddelen NPO I N         206 N       494 N       288    
Beleidsveld 5: Sport, cultuur & recreatie, groen / 
Cultuurpresentatie
           
5.01 Sportbedrijf: lagere lasten onderhoud sportvelden I V         100        
5.02 Sportbedrijf: financiële gevolgen Corona / lasten I V         207        
5.02 Sportbedrijf: financiële gevolgen Corona / baten I N            47        
5.03 Subsidie 2021 t.l.v. stelpost activiteiten Museum Plus I N        114        
5.03 Correctie storting reserve Museum Plus Voorjaarsbericht I V        114        
5.04 Buitendienst: effect lasten/baten Corona kermissen I N              9        
5.05 Lagere lasten verwerking gemeentelijk groenafval I V           80        
Beleidsveld 6: Sociaal domein /
Integrale aanpak sociaal domein
           
6.01 Lagere lasten vraagafhankelijk vervoer I V          95        
6.02 Kinderboerderij 't Erf I V          25        
6.03 Lagere lasten creches en peuterspeelzalen I V       160        
6.04 Lagere lasten schuldhulpverlening I V          91        
6.05 Maatschappelijke begeleiding / impuls re-integratie I N       110        
6.05 Benutten oormerking middelen algemene uitkering I V       110        
6.06 Inburgering: extra rijksmiddelen toevoegen aan budget S N          65 N      183 N     184 N     179 N     172
6.06 Benutten oormerking middelen algemene uitkering S V          65 V      183 V     184 V     179 V     172
Beleidsveld 7: Volksgezondheid en Milieu/Milieu            
7.01 GGD: meningokokken en prenataal huisbezoek S N         12 N        23 N        23 N        23 N         24
7.01 Benutten oormerking middelen algemene uitkering S V         12 V        23 V        23 V        23 V         24
7.02 Buitendienst: vacaturevoordeel I V         37        
7.03 Buitendienst: hogere opbrengst milieustraat S V      150 V        75 V        75 V        75 V         75
7.03 Buitendienst: effect voorziening afvalstoffenheffing S N      150 N       75 N        75 N        75 N         75
7.04 Extra inzet handhaving en toezicht milieustraat I N         27        
7.04 Rijksbijdrage extra inzet / mutatie voorziening I V         27        
7.05 Hogere opbrengst rioolrechten I V      168        
7.05 Toevoeging aan voorziening riolering I N      168        
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, stedelijke vernieuwing: Ruimtelijke ordening            
8.01 Extra inhuur werkzaamheden omgevingsvergunningen I N       330        
8.02 Extra opbrengst omgevingsvergunningen I V       180        
8.02 Extra opbrengst snippergroen I N          75        
8.03 Verkoop bedrijfswoning en perceel I V       336        
8.03 Verlaging boekwaarde / bijkomende kosten verkoop I N       336        
TOTAAL wijzigingen NAJAARSBERICHT 2021   V    2.269 V      2.446 V    1.871 V    2.180 V    2.232
             
RECAPITULATIE INCIDENTEEL en STRUCTUREEL            
INCIDENTEEL:            
Nadelen   N    3.352 N    4.093 N        427    
Voordelen     V    3.763 V        494 V        288    
Saldo Incidenteel   V        411 N    3.599 N        139 0 0
             
STRUCTUREEL:            
Nadelen   N        610 N        527 N        485 N        468 N        634
Voordelen   V    2.468 V    6.572 V    2.495 V    2.648 V    2.866
Saldo structureel   V    1.858 V    6.045 V    2.010 V    2.180 V    2.232
             
Totaal mutaties Najaarsbericht 2021   V    2.269 V    2.446 V    1.871 V    2.180 V    2.232

 

Samenvatting voortgang ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder opliepen. De tekorten komen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein.

Naar aanleiding van te verwachten structureel hogere kosten voor de jeugdzorg in het Voorjaarsbericht 2019 waren eind 2019 reeds beheersmaatregelen vastgesteld. In aanvulling hierop is bij het opstellen van de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) samen met een extern bureau gekeken naar extra beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg en zijn beheersmaatregelen voor de kosten Wmo vastgesteld. Hieronder staat een overzicht van de in de meerjarenbegroting opgenomen beheersmaatregelen en wordt een toelichting gegeven op de stand van zaken van de ombuigingen die geraamd zijn in de begroting 2021.

Bedragen x  € 1.000            

2021

2022

2023

2024

O.SD.1  Beheersmaatregelen jeugd (2019)

445

595

745

995

O.SD.2  Extra besparing lopende beheersmaatregelen jeugd

150

300

300

390

O.SD.3  Aanvullende maatregelen Wmo

325

525

525

630

O.SD.4  Extra rijksmiddelen

0

750

750

750

O.SD.5 Budgetplafond Hulp bij het Huishouden

0

0

250

305

Totaal    

920

2.170

2.570

3.070

Waarvan:

 

 

 

 

Gerealiseerde ombuiging

920 738 750 750

Nog te realiseren ombuiging

0 1.420 1.820 2.320

Reeds gemeld en verwerkt

0 12 0 0

O.SD | 1. Beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg (vanuit Voorjaarsbericht 2019) 
Eind 2019 zijn beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg vastgesteld naar aanleiding van een taakstelling uit het Voorjaarsbericht 2019. In 2019 was een verwacht nadeel voor de kosten Jeugdzorg voorzien van € 995.000, dat geleidelijk in de jaren daarna door effecten van deze beheersmaatregelen moest worden teruggebracht. In financiële zin betekent dit voor de jaren 2021-2025 de volgende taakstelling tot ombuigingen: 2021 € 445.000, 2022 € 595.000, 2023 € 745.000 en met ingang van 2024 structureel € 995.000 per jaar.

O.SD | 2. Extra besparing lopende beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg
In 2020 is in aanvulling op de lopende beheersmaatregelen jeugd, waarvoor met ingang van de begroting 2024 reeds structureel een bedrag van € 995.000 is opgenomen, een second opinion gevraagd. Dit heeft geleid tot de conclusie dat op de maatregelen herindicaties bij de toegang, POH-JGGZ, plan van aanpak en verlengde jeugdwet met ingang van de begroting 2024 structureel een bedrag van € 390.000 meer bespaard kan worden.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021
Vanuit Hart van Brabant wordt 3 keer per jaar (mei, augustus en november) een prognose opgesteld voor de te verwachten kosten Jeugdzorg. De meest recente prognose van augustus laat een stijging zien voor de kosten van Verblijf (overig). 
De beheersmaatregelen die zijn opgestart in 2020 hebben met name betrekking op de kosten van arrangementen. Zoals in het Voorjaarsbericht 2021 is aangegeven laten verschillende projecten van de beheersmaatregelen; zoals Top 15 PGB, Top 25, differentiëren van de taken in de toegang en het toetsen van indicaties voordat beschikkingen worden verstuurd een effect zien. De prognose laat een nagenoeg constante lijn zien voor de kosten van arrangementen in 2021.
Op basis van de prognose van de kosten Jeugdzorg van augustus (nadeel van € 416.000), definitieve vaststelling van de jaarcijfers 2020 door Hart van Brabant (voordeel van € 500.000) en lagere verwachte uitgaven voor PGB (voordeel van € 470.000) wordt de in de begroting voor 2021 geraamde totale ombuiging van € 595.000 nagenoeg gerealiseerd.
Omdat de kosten voor de Jeugdzorg ook worden beïnvloed door groei van de populatie en toename van de intensiteit van de zorg zal, gelet op deze factoren, nog moeten blijken in hoeverre deze ombuigingen vanaf 2022 en verder gerealiseerd kunnen worden.


O.SD | 3. Aanvullende maatregelen Wmo 
De in 2020 gevraagde second opinion heeft ook bekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn voor de Wmo. Conclusie was dat de beheersmaatregelen die reeds voor de jeugd waren genomen ook ingezet kunnen worden voor de Wmo. In totaal is berekend dat door gerichte training van de medewerkers van de toegang, meer differentiatie van taken en herberekening van tarieven Wmo, een extra besparing mogelijk is die oploopt tot een bedrag van € 630.000 met ingang van de begroting 2024.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021
Per saldo wordt de in de begroting 2021 geraamde ombuiging van € 325.000 gerealiseerd. Voor begeleiding Zin worden weliswaar hogere kosten verwacht dan geraamd, maar hier staan lagere bijdragen PGB tegenover. Daarnaast worden er voordelen verwacht bij de uitgaven voor dagbesteding, overige maatwerkarrangementen en vervoer dagbesteding. De verwachte uitgaven voor Hulp bij huishouden komen overeen met de raming.


O.SD | 4. Extra rijksmiddelen
Voor de jaren 2020 en 2021 heeft het rijk incidenteel middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de extra kosten in de jeugdzorg. Voor de gemeente Waalwijk was dit € 750.000. Inmiddels is door zowel de Provincie als het Rijk aangegeven dat gemeenten deze extra middelen structureel in de begroting kunnen verwerken.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021
Bij de Septembercirculaire 2020 is voor 2022 een compensatie voor extra uitgaven jeugdzorg van € 738.000 door het rijk verstrekt; een incidenteel nadeel van € 12.000 (ten opzichte van de taakstelling) is reeds in het Najaarsbericht 2020 verwerkt. Daarnaast zijn in de meerjarenbegroting de toegezegde extra rijksmiddelen geraamd; in de begroting 2022 voor 100%  en met ingang van de begroting 2023 voor 75%. Hiermee is bovenstaande taakstelling gerealiseerd.


O.SD | 5. Budgetplafond HbH
De kosten voor hulp bij het huishouden (HbH) nemen de afgelopen jaren fors toe tot inmiddels ongeveer € 3,7 miljoen per jaar. Belangrijkste oorzaak is het afschaffen van de inkomenstoets en het uniforme (lage) uurtarief dat moet worden gehanteerd. Deze ontwikkeling vinden wij, evenals vele gemeenten met ons, niet wenselijk. Om de kosten enigszins in de hand te houden zijn wij voornemens om een budgetplafond op de HBH1 in te voeren van 10% in met ingang van 2023. 

Stand van zaken Najaarsbericht 2021
Dit betreft geen geraamde ombuiging voor 2021. De implementatie van dit voorgenomen budgetplafond wordt meegenomen in de aanbesteding Wmo die in 2022 wordt uitgevoerd.

Stand van zaken overige ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken overige ombuigingen

Stand van zaken overige ombuigingen

In het Voorjaarsbericht 2020 is geconstateerd dat we, evenals veel andere gemeenten in onze regio en in de rest van Nederland, te maken hebben met tekorten op de begroting.
We hebben daarbij aangekondigd in de Actualisering Begroting 2021 met een evenwichtig pakket aan maatregelen te komen. Naast ombuigingen in het Sociaal Domein is in de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) een groot aantal ombuigingen opgenomen, die in vier categorieën zijn te onderscheiden. Samengevat is de stand van zaken van deze ombuigingen bij het Voorjaarsbericht 2021 als volgt:

Bedragen x  € 1.000            

2021

2022

2023

2024

5.1  Organisatie

371

470

590

755

5.2  Efficiency & samenwerking

568

215

285

287

5.3  Versoberen & eigen verantwoordelijkheid

240

251

261

293

5.4  Inkomsten verhogen

105

280

465

547

Totaal    

1.284

1.216

1.600

1.882

Waarvan:

 

 

 

 

Gerealiseerde ombuiging

1.172 993 1.207 1.353

Nog te realiseren ombuiging

26 143 313 449

Reeds gemeld en verwerkt

86 80 80 80

Hierna wordt per categorie een toelichting gegeven, waarbij 5.1 tot en met 5.4 een verwijzing is naar de paragrafen in de Actualisering Begroting 2021.

5.1   Organisatie
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is de eigen organisatie: kritisch kijken waar we door anders organiseren of verleggen van onze focus kosten kunnen besparen.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021:

Bedragen x  € 1.000          

2021

2022

2023

2024

1. Taakstellende ombuiging

371 470 590 755

2. Gerealiseerde ombuiging

371 470 498 535

3. Nog te realiseren ombuiging

0

0

92

219

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

0

0

0

0

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

0

Te melden in Najaarsbericht 2021

0

0

0

0

Voor het jaar 2021 zijn alle ombuigingen organisatie gerealiseerd. De in latere jaren nog te realiseren ombuigingen hebben vooral betrekking op voor die jaren in te vullen ombuigingen op formatie. In een aantal situaties hangt dat samen met t.z.t. uit dienst gaande medewerkers. De verwachting is dat de ombuigingen 5.1. Organisatie geheel gerealiseerd worden.

5.2 Ombuigingen efficiency & samenwerking
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is efficiency & samenwerking: kunnen we gemakkelijk tegen minder kosten hetzelfde blijven doen of met eventueel gering effect.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021:

Bedragen x  € 1.000          

2021

2022

2023

2024

1. Taakstellende ombuiging

568 215 285 287

2. Gerealiseerde ombuiging

542 173 184 186

3. Nog te realiseren ombuiging

26

42

101

101

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

0

0

0

0

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

0

Te melden in Najaarsbericht 2021

0

0

0

0

De verwachting is dat het restant van € 26.000 aan ombuigingen 2021 gerealiseerd wordt. Dit betreft vooral ombuiging O.047 Verlagen budget reprografie van € 20.000, waarvan net de aanbesteding via de VNG is gedaan; resultaten zijn bij jaarrekening bekend. De ombuigingen lopen na 2021 verder op, veelal door ombuigingen die pas in latere jaren starten; deze zijn nog niet helemaal ingevuld. Ook hier is de verwachting dat deze geheel gerealiseerd worden.

5.3 Ombuigingen versoberen & eigen verantwoordelijkheid
Een ander element uit het pakket aan ombuigingen is versoberen & eigen verantwoordelijkheid: vanuit de filosofie van meer eigen verantwoordelijkheid kijken we of we voorzieningen, activiteiten en dienstverlening kunnen versoberen. Hierbij houden we rekening met onderdelen waar de effectiviteit nu gering van is en/of deze nog gemakkelijk terug te draaien zijn in betere tijden. Anders kan dit leiden tot onwenselijk kapitaalverlies.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021:

Bedragen x  € 1 .000       

2021

2022

2023

2024

1. Taakstellende ombuiging

240 251 261 293

2. Gerealiseerde ombuiging

200 171 171 20

3. Nog te realiseren ombuiging

0

0

10

10

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

80

80

80

80

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

80

80

80

80

Te melden in Najaarsbericht 2021

0

0

0

0

Van het voorstel O.061 “Budget werkbudgetten omzetten in reserve” is inmiddels duidelijk dat deze ombuiging niet gerealiseerd kan worden. Dit is als nadelige financiële afwijking verwerkt in het Voorjaarsbericht 2021.
De verwachting is dat alle ombuigingen 2021 gerealiseerd worden. De nog te realiseren ombuiging van € 10.000  na 2021 start pas in 2023 (betreft O.055 omvormen naar en nieuwe aanplant van minder onderhoudsintensief groen. Ook hier is de verwachting dat deze ombuiging gerealiseerd wordt.

5.4. Ombuigingen inkomsten verhogen
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is het verhogen van de inkomsten; onder andere via tarieven: Wij vragen met lokale belastingen en tarieven een bijdrage aan onze inwoners om Waalwijk aantrekkelijker te maken voor iedereen. Zonder dit als “melkkoe” te gebruiken, willen we kijken wat hierin mogelijk is, passend bij ons voorzieningenniveau en met behoud van onze gunstige positie als gemeente met een lage lastendruk.

Stand van zaken Najaarsbericht 2021:

Bedragen x  € 1 .000    

2021

2022

2023

2024

1. Taakstellende ombuiging

105 280 465 547

2. Gerealiseerde ombuiging

100 179 354 429

3. Nog te realiseren ombuiging

0

101

111

118

Verschil (= 1 -/- 2 – / - 3)

5

0

0

0

Reeds eerder gemeld / reeds verwerkt

0

0

0

0

Te melden in Najaarsbericht 2021

5

0

0

0

Het nadeel van € 5.000 in 2021 heeft betrekking op het voorstel O.066 “Verhogen opbrengsten evenementen door materieel niet meer gratis te verstrekken”. De verwachting is dat door de huidige Coronacrisis evenementen geen doorgang kunnen vinden en dus deze opbrengst in 2021 niet gerealiseerd wordt. Dit geringe bedrag wordt nog niet verwerkt in het Najaarsbericht; bij de jaarrekening 2021 wordt daar op terug gekomen.
Verder zijn alle in 2021 opgenomen ombuigingen gerealiseerd. Van de ombuiging O.062 opbrengst snippergroen (€ 45.000) is in 2021 zelfs € 75.000 extra gerealiseerd; dit is ook als voordeel bij de financiële afwijkingen in dit Najaarsbericht gemeld. Hetzelfde geldt voor ombuiging O.068 opbrengst bouwleges; ook op deze post is meer dan de taakstelling van € 26.000 gerealiseerd. Over realisatie in latere jaren is de verwachting dat de resterende ombuigingen ook gerealiseerd gaan worden. Daarover wordt in de komende jaren gerapporteerd.