Tijd
In 2021 ondersteunen we (naar verwachting) 15 gezinnen middels de PIB methode. Onze intentie was om meer kinderen te ondersteunen. Corona was hierin een beperkende factor; enerzijds omdat de basisscholen een deel van het schooljaar gesloten waren en dus geen kinderen aanmeldden, anderzijds omdat de prioriteit van de scholen elders lag, bijvoorbeeld bij thuisonderwijs, opstarten van het onderwijs en het invoeren van het Nationaal Programma Onderwijs. Daarnaast is één van de twee PIB-coaches gestart met een andere functie elders, waardoor we te maken hadden met een hiaat in de formatie.
Inmiddels hebben we de resultaten van de twee pilotjaren (1 april 2019 tot 1 april 2021) van de PIB-methode inzichtelijk:
Zes maanden na de totstandkoming van het plan van aanpak, vindt de eerste evaluatie plaats (a.d.h.v. gedragsvragenlijsten). Op basis van de uitkomsten van deze evaluatie kunnen we zien of de kinderen daadwerkelijk stappen maken in hun ontwikkeling en waar bijstelling in het plan van aanpak nodig is. Uit de gedragsvragenlijsten die tot op heden zijn geanalyseerd door de Universiteit van Leiden, blijkt dat:
- 71% van de PIB-kinderen een positieve gedragsontwikkeling laat zien. Waar zij voorheen ernstig zorgelijk gedrag vertoonden op het gebied van regelbrekend en agressief gedrag, laten zij op beide domeinen nu positief gedrag zien.
- 29% toont een positieve ontwikkeling op regelbrekend gedrag, maar op agressief gedrag zijn nog stappen te maken.
- In de casussen die nog niet geëvalueerd zijn, horen we positieve signalen van de scholen.