Tijd
De gemeente is in gesprek met de provincie Noord Brabant over het verplaatsen van het busstation en het verbeteren van de buslijnen (concessie) vanuit Breda/Oosterhout, Tilburg en 's-Hertogenbosch naar Waalwijk. Voor beide onderwerpen is de provincie verantwoordelijk. Gemeente en provincie zijn gestart met een onderzoek naar de OV concessie Waalwijk en verwachten de resultaten daarvan eind 2021, begin 2022.
De stedenbouwkundige vraag wat de beste locatie is voor een (nieuw) busstation loopt via het Palmbout traject, naar aanleiding van een aangenomen motie 'stedelijk wonen en leven'. Het bureau Palmbout is gevraagd om stedenbouwkundig Masterplan te maken voor de binnenstad: van de Gedempte Haven tot aan de oude Brandweerkazerne de Taxandriazone tot aan het Unnaplein/ Vredesplein. Een mogelijke locatie is de Taxandriazone, het huidige parkeerterrein naast het Stadhuis. Dit najaar (2021) wordt er een massa-studie gedaan: is er voldoende ruimte voor het ruimtegebruik van een busstation, parkeren en wonen.
Begin februari is gestart met de pilot E-steps. Waalwijk is de eerste gemeente in Nederland met een Mobility as a Service dienst met E-steps tussen het busstation en bedrijvenpark Haven. De pilot loopt 2 jaar. Daarnaast is Go Sharing gestart met het aanbieden van deelscooters in Waalwijk. Ondertussen werken we aan een strategie voor deelmobiliteit in Waalwijk via buurthubs: aantal fysieke hubs waar deelmobiliteit wordt aangeboden.