Planning
Startdatum: 22-09-2020

De bereikbaarheid van Waalwijk is van groot belang voor het aantrekken en behouden van jongeren, ondernemers op bedrijvenpark Haven en van bezoekers aan onze binnenstad. We gaan daarbij voor een duurzame manier van mobiliteit, van auto & bezit naar OV & gedeeld. De bereikbaarheid van Waalwijk met het openbaar vervoer is onvoldoende. De reistijd, aantrekkelijkheid en locatie van het busstation en mobiliteit binnen Waalwijk moeten worden verbeterd. Het moet slimmer en duurzamer. Onderstaand de hoofdteams waarlangs we de komende jaren de bereikbaarheid duurzaam willen verbeteren en optimaliseren.
? Een hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) verbinding tussen Waalwijk, Breda, Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
? Verplaatsing busstation naar logische plek: de reistijd, aantrekkelijkheid busverbinding en busstation wordt verbeterd.
? Binnenstedelijk vervoer binnen en tussen Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik zelf regelen op een innovatieve en duurzame manier.
? Verbeteren fietsnetwerk in onze gemeente (aantrekkelijker en veiliger).

Op basis van een globale calculatie dient rekening te worden gehouden met een investeringsbudget van minimaal € 4,5 miljoen waarbij er vanuit wordt gegaan dat een aantal projecten op basis van cofinanciering tot stand worden gebracht waarbij het uiteindelijk investeringsbedrag hoger wordt. Het bedrag van € 4,5 miljoen zal worden afgedekt uit de winsten van Haven Acht Oost.



Toelichting

G

Tijd

De gemeente is in gesprek met de provincie Noord Brabant over het verplaatsen van het busstation en het verbeteren van de buslijnen (concessie) vanuit Breda/Oosterhout, Tilburg en 's-Hertogenbosch naar Waalwijk. Voor beide onderwerpen is de provincie verantwoordelijk. Gemeente en provincie zijn gestart met een onderzoek naar de OV concessie Waalwijk en verwachten de resultaten daarvan eind 2021, begin 2022. 

De stedenbouwkundige vraag wat de beste locatie is voor een (nieuw) busstation loopt via het Palmbout traject, naar aanleiding van een aangenomen motie 'stedelijk wonen en leven'. Het bureau Palmbout is gevraagd om stedenbouwkundig Masterplan te maken voor de binnenstad: van de Gedempte Haven tot aan de oude Brandweerkazerne de Taxandriazone tot aan het Unnaplein/ Vredesplein. Een mogelijke locatie is de Taxandriazone, het huidige parkeerterrein naast het Stadhuis. Dit najaar (2021) wordt er een massa-studie gedaan: is er voldoende ruimte voor het ruimtegebruik van een busstation, parkeren en wonen. 

Begin februari is gestart met de pilot E-steps. Waalwijk is de eerste gemeente in Nederland met een Mobility as a Service dienst met E-steps tussen het busstation en bedrijvenpark Haven.  De pilot loopt 2 jaar. Daarnaast is Go Sharing gestart met het aanbieden van deelscooters in Waalwijk. Ondertussen werken we aan een strategie voor deelmobiliteit in Waalwijk via buurthubs: aantal fysieke hubs waar deelmobiliteit wordt aangeboden.