VJB22/6.03 Regiovervoer - vraagafhankelijk vervoer
Omschrijving (toelichting)
VJB22/6.03 | Regiovervoer - vraagafhankelijk vervoer | ||||||||||
(sub) Beleidsveld | 6.1 Sociaal domein / Integrale aanpak sociaal domein | ||||||||||
Productnummer en naam | 634 | Maatwerkdienstverlening 18+ | STRUCTUREEL | ||||||||
Budgethouder | Teammanager WIJZ |
Portefeuillehouder | R. Bakker | ||||||||
Bedragen * € 1.000 V = Voordeel N = Nadeel | |||||||||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||||||
Lasten | V |
80 |
V | 80 | V | 80 | V | 80 |
V | 80 |
|
Baten |
|
||||||||||
Saldo | V | 80 | V | 80 | V | 80 | V | 80 | V | 80 | |
Toelichting : | |||||||||||
Bovenstaande bijstelling is gebaseerd op de begroting 2022, zoals deze per eind 2021 door het Regiobureau is opgesteld. Voor de prognose van de vervoerskosten wordt uitgegaan van het aantal te verwachten reiseenheden. Voor het vraagafhankelijk vervoer is hierbij gekeken naar het aantal reiseenheden in 2019 in combinatie met de groei/afname in de periode januari en februari 2020 (periode voor coronamaatregelen). Per saldo wordt ten opzichte van de situatie voor corona nu uitgegaan van een 90%-begroting. De reiseenheden worden vermenigvuldigd met een tarief per reiseenheid. Voor het tarief per reiseenheid wordt een inschatting gemaakt en vervolgens wordt het verhoogd met het voor de vervoerskosten van toepassing zijnde indexpercentage (NEA-index). Ten opzichte van de huidige meerjarenbegroting is er op basis van de begroting 2022 van het Regiobureau sprake van een structureel voordeel van € 80.000. In het Najaarsbericht 2021 werd reeds rekening gehouden met een incidenteel voordelige afwijking. Op dat moment was de begroting 2022 nog niet bekend. In het Najaarsbericht is aangegeven dat indien deze begroting aanleiding geeft tot het bijstellen van de huidige ramingen in de meerjarenbegroting dat hierover in het Voorjaarsbericht 2022 zal worden gerapporteerd. |
|||||||||||
Maatregel: | |||||||||||
Voorgesteld wordt om het structurele voordeel van € 80.000 voor het regiovervoer – vraagafhankelijk vervoer te verwerken in de meerjarenbegroting. |