Omschrijving (toelichting)

VJB22/4.01 Regiovervoer - routegebonden vervoer
 (sub) Beleidsveld 4 Onderwijs
Productnummer en naam 401 Leerlingenvervoer  STRUCTUREEL
Budgethouder  Teammanager  WIJZ
Portefeuillehouder  R. Bakker
   
                                                                                                                  Bedragen * € 1.000  V = Voordeel  N = Nadeel
      2022   2023   2024   2025   2026
Lasten   N

360

N 360 N 360 N 360 N 360
Baten                      
Saldo   N 360 N 360 N 360 N 360 N 360
 
Toelichting :                      

De raming voor de kosten van het routegebonden vervoer bestaat uit kosten voor het vervoer georganiseerd door het bureau Regiovervoer en kosten waarvoor de aanvragen rechtstreeks via de gemeente lopen (openbaar vervoer en km-vergoeding).

Regiovervoer
Bovenstaande bijstelling is gebaseerd op de begroting 2022, zoals deze per eind 2021 door het Regiobureau is opgesteld. Voor de prognose van de vervoerskosten wordt uitgegaan van het aantal te verwachten reiseenheden. Deze zijn gebaseerd op de werkelijke reiseenheden aan het begin van het schooljaar 2021/2022 en daarnaast wordt rekening gehouden met een groeipercentage. De reiseenheden worden vermenigvuldigd met een tarief per reiseenheid. Voor het tarief per reiseenheid wordt een inschatting gemaakt en vervolgens verhoogd met het voor de vervoerskosten van toepassing zijnde indexpercentage (NEA-index).

In het Najaarsbericht 2021 werd reeds rekening gehouden met een incidentele afwijking. Op dat moment was de begroting 2022 nog niet bekend. In het Najaarsbericht is aangegeven dat indien deze begroting aanleiding geeft tot het bijstellen van de huidige ramingen in de meerjarenbegroting dat hierover in het Voorjaarsbericht 2022 zal worden gerapporteerd.

Vergoedingen voor openbaar vervoer en km-vergoeding
Zoals in het Najaarsbericht 2021 reeds is aangegeven zijn het toegenomen aantal aanvragen, crisissituaties en afwijkende vervoersschema’s (bijvoorbeeld door uitval op school) oorzaken die mede leiden tot extra kosten. De toename in het aantal aanvragen en toekenningen voor vervoer naar en vanuit speciaal onderwijs ligt in verhouding tot de overige regiogemeenten relatief hoog. 

Maatregel:                      

Voorgesteld wordt om de structurele nadelige effecten van € 360.000 voor het regiovervoer – routegebonden vervoer te verwerken in de meerjarenbegroting.

Tijd (indicator)

--

Tijd (toelichting)