A.026 | Schuldhulpverlening
Omschrijving (toelichting)
Naar verwachting worden er per 1 januari 2021 twee wetten aangepast met gevolgen voor de uitvoering de schuldhulpverlening. Het gaat om de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het Burgerlijk Wetboek. Beide wetsvoorstellen zijn aangeboden aan de Tweede Kamer
De wetswijzigingen houden in dat:
• Gemeenten pro actief huishoudens met een beginnende betalingsachterstand huur, energie, water en de zorgverzekering moeten benaderen. Het doel is problematische schulden- en op een later moment duur schuldhulpverleningstraject - te voorkomen.
• Gegevens uitwisseling sociaal domein voor de uitvoering van de Wgs juridisch mogelijk wordt en gemeenten verplicht zijn een integraal aanbod te doen en daarvoor een plan op hoofdlijnen te maken en dit onderdeel te laten zijn van de af te geven beschikking.
• De beschikkingenplicht wordt aangescherpt, waardoor ook bij tussentijdse wijzigingen een beschikking afgegeven moet worden.
• Gemeenten het adviesrecht krijgen bij een aanvraag beschermingsbewind vanwege schulden bij de rechter.
Voor wat betreft het adviesrecht bij schuldenbewind hoeven gemeenten geen gebruik te maken van dit adviesrecht. Uit financieel oogpunt is dit wel wenselijk. Wanneer de rechter het verzoek om bewindvoering toekent komt de onder bewindgestelde in aanmerking voor bijzondere bijstand voor de kosten van de eigen bijdrage aan de bewindvoerder. Deze kosten bedragen + € 150 per maand. Wanneer gemeenten verwijzen naar een adequaat en goedkoper alternatief, zoals budgetbeheer via de Wgs gaat het om een bedrag van € 80 per maand. De afgelopen jaren zijn de kosten van bijzondere bijstand voor schuldenbewind enorm gestegen. Deze maatregel geeft gemeenten een instrument in handen om meer grip te krijgen op de kosten van de bijzondere bijstand schuldenbewind.
Om deze nieuwe taken te kunnen invullen is extra formatie nodig. Deze taken kunnen niet binnen de huidige bezetting gerealiseerd worden. In 2020 is Waalwijk gestart met een pilot vroegsignalering en hiervoor wordt de preventiecoach schuldhulpverlening ingezet. Op dit moment is duidelijk dat we meer signalen binnen krijgen dan we kunnen afhandelen met een persoonlijke en outreachende aanpak.
Gemeenten krijgen voor deze extra taken geen extra (implementatie) geld van het Rijk. Het Rijk stelt zich op het standpunt dat als gemeenten werk maken van deze nieuwe taken dat er sprake is van een inverdieneffect. Deze redenering is op zich wel correct, maar het vraagt vooraf eerst een investering. Om deze reden wordt gevraagd om voor de ( = beleidsreserve)uitvoering van deze nieuwe taken voor de schuldhulpverlening per 1 januari 2021 een extra fte (32 uur per week) beschikbaar te stellen bij team Wijz.
Beoogde prestaties / effecten: Wat willen we bereiken?
Uitvoering geven aan de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening: creëren van een effectieve outreachende aanpak bij de vroegsignalering schulden met als doel maatschappelijke kosten te besparen. Daarnaast voorkomen we financiële stress bij gezinnen.
Expertise ontwikkelingen op het terrein van schuldenbewind om zodoende meer grip te krijgen op de stijgende kosten bijzondere bijstand voor schuldenbewind.
Tijd (indicator)
Tijd (toelichting)
Deze doelstelling is gehaald.
De brede schuldenaanpak heeft tot 4 wetswijzingen in het schuldendomein geleid. In 2021 zijn de wetswijzigingen geïmplementeerd in het gemeentelijk schulhulpverleningsproces.
In maart 2021 is er een convenant met de bewindvoerders ondertekend met daarin afspraken hoe samen te werken wanneer er sprake is van schuldenbewind. De gemeente Waalwijk heeft de rechtbank in kennis gesteld dat zij gebruik wil maken van het adviesrecht. Per 1 juni 2021 is er een regievoerder schuldhulpverlening gespecialiseerd in schuldenbewind aangesteld.
Het schuldhulpverleningsbeleid is herijkt en er wordt gewerkt conform het beleidsplan schuldhulpverlening.