KN22 | W.23 (School) maatschappelijke begeleiding
Onderwerp | (School) Maatschappelijke Ondersteuning | ||||||||||||
Nummer | KN22 | W.23 | ||||||||||||
Team | TWIJZ | ||||||||||||
Portefeuillehouder | |||||||||||||
Beleidsveld / programma | |||||||||||||
Productnummer/-naam | 992 Team WIJZ | ||||||||||||
Jaar van uitvoering en totale jaarlast |
|||||||||||||
Bedragen x € 1.000,- | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
|||||||||
Lasten Baten |
N 550 | N 550 | |||||||||||
Saldo | N 550 | N 550 | 0 | 0 | |||||||||
Korte toelichting m.b.t. ontwikkeling |
|||||||||||||
Binnen de beschikbare personeelsbudgetten (inclusief flexibel inhuurbudget) is onvoldoende ruimte beschikbaar voor de gewenste invulling van (School) Maatschappelijke Ondersteuning ((S)MO).
Maatschappelijke Ondersteuning (MO) Sinds het vertrek van School Maatschappelijk werk in 2015 werd er door PO- & VO scholen gezocht naar een andere vorm van verbinding met de scholen om de zorgstructuur te versterken. De pilot Schakelfunctionaris, die tot op heden wordt uitgevoerd door de GGD leidde niet tot tevredenheid. Met name de VO-scholen bleven aangeven dat zij het schoolmaatschappelijk werk heel erg mistte. Daarom werd besloten om bij Team WijZ, binnen de pilot Maatschappelijke Ondersteuning, de functie SMO in te richten. Tot de aanwezigheid van de SMO-ers waren er veelvuldige klachten van de scholen over het oppakken van zorgcasussen. Deze klachten zijn er niet meer en scholen geven aan zeer tevreden te zijn met de huidige structuur. Schooldirecteuren geven aan dat SMO zich in korte tijd onmisbaar heeft gemaakt. Bijkomend voordeel is ook dat de scholen, die de grootste verwijzers zijn naar het medisch domein, nu eerder de leerlingen in het zorgoverleg bespreken. Er is nog verbetering mogelijk in dit traject dus als er nu gestopt wordt met de inzet van SMO is dat een forse aderlating voor het draagvlak bij de scholen. Ook de zorgstructuur bij de basisscholen worden momenteel onder de loep genomen. Bij de GGD is reeds aangegeven dat het voornemen is om te stoppen met de inzet van de schakelfunctie. De bedoeling is dat ook bij PO-scholen schoolmatschappelijke ondersteuners gaan aansluiten bij de zorgoverleggen. De reeds beschikbare budgetten die nu worden toegekend aan de GGD worden dan ingezet voor de uitbreiding van de capaciteit schoolmaatschappelijk werkers. Door deze uitbreiding wordt het haalbaar om zowel op het PO als op het VO meer invloed uit te oefenen op het aantal doorverwijzingen naar het medisch domein door jeugdartsen en huisartsen. Dit gestegen aantal doorverwijzingen is een van de redenen dat het gebruik van de jeugdhulp de laatste jaren zo is gegroeid. In 2020 is er besloten om regionaal niet mee te blijven doen met het jongeren loket. Dat betekent dat de lopende casuïstiek en de taken die daar belegd waren terug komen naar Team WijZ. Vooralsnog is gekozen om deze taken zo pragmatisch mogelijk, tijdelijk te beleggen bij de maatschappelijk ondersteuner risicojeugd. Deze uitbreiding voorziet voor de komende jaren in een oplossing, voor het opvangen van de 0,4 Fte aan werkzaamheden. |
|||||||||||||
Wettelijk verplicht? NB: wet noemen | Niet verplicht, maar onontkoombaar | Keuzevrijheid |
|||||||||||
ja | ja | ||||||||||||
Beoogde prestaties/effecten: Wat willen we bereiken? | |||||||||||||
Zie toelichting |
|||||||||||||
Personele consequenties | 7,4 fte / € 550.000 | ||||||||||||
Overige werkplekkosten | |||||||||||||
Totale exploitatiekosten | € 550.000 |