Actualiseren begrotingspositie

Startpositie financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De Begroting 2021 is door de gemeenteraad vastgesteld op 19 november 2020. Inmiddels is het Voorjaarsbericht 2021 opgesteld, waarbij ook is gekeken naar de afwijkingen bij de jaarrekening 2020. Voor zover die doorwerking hadden naar 2021 en volgende jaren zijn deze meegenomen. De structurele effecten van het Voorjaarsbericht 2021 zijn in onderstaande tabel voor 2022 en verder weergegeven met een splitsing tussen doorwerking vanuit het Najaarsbericht 2020 en nieuwe voorstellen. Inhoudelijke toelichtingen op deze nieuwe voorstellen zijn in het Voorjaarsbericht 2021 opgenomen.

Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2021

Terug naar navigatie - Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2021

Onderaan de tabel zijn de effecten van dit Voorjaarsbericht 2021 toegevoegd.

Afgeronde bedragen x € 1.000          N=Nadeel V=Voordeel 2022 2023 2024 2025
Begroting 2021        
Basis Programmabegroting 2021 N     1.409 N      2.848 N       2.395  
1e begrotingswijziging (2021-001) V     2.200 V      3.313 V       4.352  
Voor raadsbehandeling V          791 V          465 V       1.957  
Amendementen (wijziging 2021-004) N             96 N          114 N          622   
Raadsbesluit 19 november 2020 V          696 V          351 V       1.336 V     1.336
         
Effecten Voorjaarsbericht 2021        
Doorwerking Najaarsbericht 2020 V          104 V          206 V           427 V         427
Effect overige voorstellen N          855 N      1.001 N       1.003 N    1.002
Totaal Voorjaarsbericht 2021 N          751 N          795 N           576 N        575
         
Totaal voorafgaand aan Kadernota 2022 N             56 N          444 V           760 V        761

De cijfers 2022 – 2025 van bovenstaand financieel beeld zijn het uitgangspunt voor deze Kadernota 2022, dus voorafgaand aan onontkoombaarheden en wensen.

Beschouwingen voorafgaand aan de begroting

Beschouwingen voorafgaand aan de begroting

Terug naar navigatie - Beschouwingen voorafgaand aan de begroting

Algemeen
Evenals vorig jaar hebben we nog te maken met veel onzekerheden. Uiteraard op de eerste plaats door COVID19. Direct zichtbaar zijn de extra kosten en de teruggelopen inkomsten. De langere termijn effecten zijn echter nog onzichtbaar en daardoor niet kwantificeerbaar. Er gloort echter licht aan het einde van de tunnel nu de vaccinatiegraad toeneemt en het aantal besmettingen daalt. Daarnaast is er veel beweging in het sociaal domein en specifiek in de jeugdzorg. De autonome groei van cliënten gekoppeld aan de stijgende gemiddelde kosten per (ondersteunings)traject maken dat voor gemeenten de jeugdzorg niet of moeilijk betaalbaar blijft. Vanuit de VNG is inmiddels een arbitragezaak opgestart om het Rijk te bewegen meer middelen beschikbaar te stellen voor gemeenten. De uitkomst hiervan is nog niet bekend. Wel is in een onafhankelijk onderzoek/rapport vastgesteld dat landelijk gezien gemeenten € 1,5 miljard tekort komen op jeugdzorg waar ze geen invloed op hebben (AEF rapport). Op de schaal van Waalwijk gaat dan over een bedrag van ongeveer € 3,6 miljoen.

De onzekerheden kennende en met de uitkomsten van het Voorjaarsbericht 2021 als startpunt hebben we gekeken hoe we de lijn van vorig jaar kunnen doortrekken. We blijven investeren in de toekomst van de stad zonder de duurzame financiële basis aan te tasten. Uiteraard is ons uitgangspunt een begroting die structureel en reëel in evenwicht en sluitend is.

Hieronder zullen we achtereenvolgens ingaan op bestendiging van bestaand beleid, de onontkoombaarheden en onze ambities en wensen. Deze zullen hier kort worden toegelicht en per beleidsveld worden ze verderop nader geduid.

Bestendiging van bestaand beleid
Bestendiging van bestaand beleid zijn de toevoegingen die jaarlijks aan de begroting worden gedaan voor de dekking van kapitaallasten op de uitvoering van het Integraal Uitvoeringsprogramma (IUP) en voor extra onderhoud wegens areaaluitbreidingen. Dit is ook opgenomen in de door de raad vastgestelde nota van uitgangspunten voor de Begroting 2022. Vanuit de Begroting 2021 is dit gedaan tot en met de jaarschijf 2024, vanuit de Begroting 2022 dient hieraan de jaarschijf 2025 te worden toegevoegd. Hetzelfde geldt voor het effect van de areaaluitbreiding op de opbrengst onroerende zaakbelastingen, waarvan we het effect, evenals vorig jaar, hebben laten corresponderen met de jaarlijkse toevoeging aan het budget voor het onderhoud van openbaar groen wegens areaaluitbreiding. Met een verhoging van de OZB buiten inflatie is conform het coalitieprogramma geen rekening gehouden.

Bedragen x € 1.000          N = Nadeel    V= Voordeel 2025
Bestendiging beleid naar 2025 toe:  
Kapitaallasten IUP etc. N    261
Areaaluitbreidingen OZB V       75
Onderhoud openbaar groen wegens areaaluitbreidingen N       75
Totaal N    261

 

Onontkoombaarheden

Onontkoombaarheden

Terug naar navigatie - Onontkoombaarheden

In onderstaand overzicht is aangegeven wat naar de mening van het college de onontkoombaarheden zijn. Het college wenst de betreffende bedragen op de begroting te brengen. Uitgebreidere toelichtingen op de onontkoombaarheden treft u als bijlagen bij deze Kadernota aan.

  Bedragen  x € 1.000         N=Nadeel    V=Voordeel 2022 2023 2024 2025
1 Nota van Uitgangspunten 2022: autonome groei OZB 2025       V          75
  Nota van Uitgangspunten 2022: groei areaal 2025  (groen)       N          75
2 Nota van Uitgangspunten 2022: toevoegen kapitaallasten IUP jaarschijf 2025       N       261
3 Algemene uitkering gemeentefonds: toevoegen jaarschijf 2025 / bijstellen raming 2023 en verder   V       401 V     402 V   1.114
4 Kapitaallasten GOL en insteekhaven   V   1.034 N     120 N       120
5 Storting in voorziening baggeren o.b.v. meerjaren plan N      150 N       150 N     150 N       150
6 Zwembad Olympia aansluiten op warmtenet   N          29 N        29 N          29
7 Renovatie riolering   N          12 N        24 N          32
  Dekking uit voorziening en/of tarieven   V          12 V        24 V          32
8 Aansluiting op meerjarenbegroting Baanbrekers V      477 V       346 V     287 V       254
  Totaal onontkoombaarheden V      327 V   1.602 V     390 V       808


Verkorte toelichting onontkoombaarheden

1. Nota van Uitgangspunten 2022: autonome groei OZB 2025 / groei areaal (groen)
Conform gebruikelijke systematiek is het effect van areaaluitbreiding in laatste jaar (2025) opgenomen conform de Nota van Uitgangspunten 2022. Dit betekent € 75.000 aan zowel extra OZB-opbrengst (baten) als aan extra budget onderhoud groen vanwege autonome groei in het te onderhouden areaal.

2. Nota van Uitgangspunten 2022: toevoegen jaarschijf Kapitaallasten IUP 2025
Voor het jaar 2025 zijn de kapitaalasten IUP bijgeraamd met € 261.000, zoals opgenomen in de door de raad vastgestelde Nota van Uitgangspunten 2022.

3. Algemene uitkering gemeentefonds: toevoegen jaarschijf 2025 / bijstellen raming 2023 en verder
De huidige meerjaren begroting loopt tot en met 2024. Op basis van de actuele gegevens van de algemene uitkering gemeentefonds stijgt deze van € 77.781.000 in 2024 naar € 78.493.000 in 2025, een voordeel van € 712.000 voor 2025. Bij een extra check tussen de cijfers in de begroting en de cijfers uit de circulaires is gebleken dat met ingang van 2023 een structureel voordeel van ongeveer € 400.000 moet worden bijgeraamd.

4. Kapitaallasten GOL en Insteekhaven
Voor zowel GOL als Insteekhaven is inmiddels duidelijk dat de werkzaamheden in 2023 zijn afgerond en dat daarmee de kapitaallasten 1 jaar opschuiven: voor GOL een voordeel van € 564.000 en voor de Insteekhaven een voordeel van € 470.000 in 2023.
Daarnaast wordt de bijdrage van de gemeente Waalwijk aan GOL zo'n € 3 miljoen hoger dan eerder verwacht. Dit betekent een structureel hogere kapitaallast met ingang van 2024 van € 120.000 per jaar.

5. Storting in voorziening baggeren o.b.v. meerjaren plan
De gemeente Waalwijk is medeverantwoordelijk voor de watersystemen in haar gebied. De hoofdwatergangen binnen de gemeente Waalwijk zijn in beheer van Waterschap Brabantse Delta. Als eigenaar van deze hoofdwatergangen is de gemeente Waalwijk gedeeltelijk ontvangstplichtig voor de bij de baggerwerkzaamheden vrijkomende baggerspecie. Op basis van stelselmatig onderhoud door het Waterschap is de verwachting dat dit per jaar structureel € 150.000 aan extra lasten per jaar voor de gemeente Waalwijk tot gevolg heeft.

6. Zwembad Olympia aansluiten op warmtenet
In het kader van de ontwikkeling van het gebied Akkerlanen is eerder de ambitie uitgesproken om een warmtenet aan te leggen op basis van aquathermie / thermische energie uit oppervlaktewater en daarop zo mogelijk ook het zwembad Olympia aan te sluiten, waardoor het zwembad geheel gasloos geëxploiteerd kan worden. Het saldo van de kapitaallasten van een investering van € 570.000 en de jaarlijkse energiebesparing van € 18.000 betekent met ingang van 2023 € 29.000 per jaar aan extra lasten.

7. Renovatie riolering met dekking uit voorziening en/of tarieven
Door een extern bureau zijn de risicoriolen voor Waalwijk Noord in beeld gebracht. Van deze riolen zijn op basis van inspecties reparaties nodig van in totaal € 800.000 in de jaren 2022, 2023 en 2024. De leidt tot de in de tabel opgenomen kapitaallasten (€ 12.000 in 2022, € 24.000 in 2024 en € 32.000 in 2025 en volgende jaren.

8. Aansluiting op meerjaren begroting Baanbrekers
Op basis van de ontwerpbegroting 2022 van Baanbrekers blijkt dat er structureel een voordeel is van € 477.000 in 2022 aflopend naar € 254.000 in 2025 (ten opzichte van de in de begroting van de gemeente Waalwijk opgenomen ramingen).

Uitgebreidere toelichtingen zijn opgenomen in Bijlage 1: formulieren onontkoombaarheden.

Wensen

Wensen

Terug naar navigatie - Wensen

In onderstaand overzicht is aangegeven wat naar de mening van het college de wensen  zijn. Het college wenst de desbetreffende bedragen in de begroting op te nemen. Uitgebreidere toelichtingen op de wensen treft u als bijlagen bij deze kadernota aan.

  Bedragen x € 1.000          N=Nadeel     V=Voordeel  2022 2023 2024 2025
1 Nog uit te werken voorstellen Binnenstad p.m.      
2 Programma duurzaamheid: uitvoering klimaatakkoord / rijksbijdrage p.m. p.m. p.m. p.m.
3 Trotters N         11 N          11 N       11 N          11
  Dekking uit bestaande budgetten  V         11 V          11 V       11 V          11
4 Uitbreiding communicatie / vormgeving N         25 N          25    
5 Onderhoud gebouwen (storting voorziening) N      100 N       100 N    100 N       100
6 Formatie Vastgoed N         65 N          65 N       65 N          65
7 Uitbreiding juridische capaciteit TVVB N         45 N          45    
8 Uitbreiding juridische capaciteit THRM N         89 N          89    
9 Uitbreiding informatiebeveiligingsmaatregelen N         61 N          61 N       61 N          61
10 Continueren capaciteit BOA's N         60 N          60 N       60 N          60
11 Ondermijningsjurist N         70 N          70    
12 In 1 keer verhogen parkeertarieven V      250 V          75    
13 Nog uit te werken voorstellen mobiliteit p.m.      
14 Dienstverlening aan bedrijven (accountmanagement) N      140 N       140 N    140 N       140
15 Investering renovatie grassportvelden   N          25 N       30 N          40
16 Toegankelijkheid sportaccommodaties   N          10 N       10 N          10
17 Bewegen sport voor mensen met beperking N         25 N          25 N       25 N          25
18 Sporten in de openbare ruimte N         25      
19 GO Waalwijk N         30 N          75 N       75 N         75
20 Borgen rechtmatigheid van zorg N      140 N       140    
21 Praktijkondersteuner huisartsen JGGZ N         30 N          30 N       30 N         30
22 Beschermd wonen N      144      
23 (school) maatschappelijke begeleiding N      550 N       550    
24 Formatie / flexibele schil TWIJZ V      200 N       315    
25 Strategie: verstedelijkingsakkoord N         60      
26 Woonzorgvisie N         20      
27 Versnelling woningbouw N      200      
28 Project Waalwijk Omgevingswet proof N      125      
  Totaal wensen N  1.554 N    1.750 N    596 N     606

De cursief weergegeven wensen (de nummers 4, 7, 8, 11, 18, 20 en 22) worden voor de jaren 2022 en 2023 gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve.

Verkorte toelichting wensen

Terug naar navigatie - Verkorte toelichting wensen

1.  Nog uit te werken voorstellen Binnenstad (p.m. in 2022)
De ambitie is om de aantrekkelijkheid van de Binnenstad te vergroten, waaronder ontwikkelingen als de opening van het nieuwe Schoenenmuseum op een vernieuwd Raadhuisplein, de herpositionering van De Els, toevoegen van groen, de inbreidingsplannen en de verplaatsing van de bibliotheek. Geschat wordt dat voor deze ambities € 5 miljoen nodig is. Op een later moment volgen concrete voorstellen aan de raad, waarbij middelen uit de algemene reserve worden onttrokken vanuit (toekomstige) grondverkopen.

2. Programma Duurzaamheid: uitvoering klimaatakkoord (2022 en verder p.m.)
De uitkomsten van een onderzoek van de Raad voor het Openbaar Bestuur naar de uitvoering van het klimaatakkoord zijn vastgelegd in het rapport "Van Parijs naar praktijk".  In totaal voor Nederland in de periode 2022- 2024 € 1,5 miljard; voor Waalwijk een uitvoeringslast van € 1,5 miljoen per jaar. Een bijdrage hiervoor is te verwachten via de algemene uitkering van het gemeentefonds. Mochten dergelijke middelen worden toegekend, is het voorstel deze toe te voegen aan de reserve duurzaamheid.

3. Trotters (structureel € 11.000 met dekking uit bestaande budgetten)
Trotters zijn billboards in de openbare ruimte zonder vaste locatie en kunnen worden ingezet tijdens de verkiezingen. Extra lasten er jaar zijn € 11.000 met dekking uit bestaande budgetten.

4. Uitbreiding communicatie / vormgeving € 25.000 in 2022 en 2023)
In het werk van communicatie wordt beeld steeds belangrijker dan tekst en er is een steeds grotere vraag naar vormgevingsproducten.  Voorgesteld wordt de vormgevingsfunctie voor 2022 en 2023 uit te breiden met 18 uur per week (extra € 25.000 per jaar). 

5. Onderhoud gebouwen / hogere storting voorziening (structureel € 100.000)
De uitkomsten van het meerjaren onderhoudsplan gebouwen maken het noodzakelijk de jaarlijkse storting in de voorziening gebouwen te verhogen.  In deze Kadernota wordt een eerste stap gezet door deze storting met € 100.000 per jaar op te hogen.

6. Formatie vastgoed (structureel € 65.000)
De afgelopen twee jaar heeft de raad de Visie op Vastgoed en het document Vastgoedbeleid vastgesteld. Er is een kwaliteitsslag nodig op vastgoedbeheer, met één cluster Vastgoed binnen het team TORV. Bruto kost dit € 145.000 per jaar, waaraan vanuit de betrokken teams een bijdrage van € 80.000 wordt geleverd. Netto is voor deze kwaliteitsslag € 65.000 per jaar nodig.

7. Uitbreiding juridische capaciteit TVVB  (€ 45.000 in 2022 en 2023)
Vanaf 2016 is het aantal juridisch af te handelen producten door TVVB sterk toegenomen met onder andere een stijging in het aantal WOZ-bezwaren (in 2020 60% meer dan in 2018). Om nu en in de toekomst effectief te blijven, wordt voorgesteld de formatie TVVB hiervoor in 2022 en 2023 met 0,5 fte uit te breiden (kost € 45.000 per jaar extra).

8. Uitbreiding juridische capaciteit (€ 89.000 in 2022 en 2023)
De capaciteit bij de concernjuristen staat al langer onder druk. De gemeente Waalwijk heeft dejuridisering als speerpunt, onder meer door extra inzet op het informeel oplossen van (dreigende) klachten en bezwaren. Mede daarvoor is extra capaciteit nodig; voorstel is om voor 2022 en 2023 deze met 1,22 fte uit breiden (€ 71.000) en daarnaast € 18.000 extra voor inhuur.

9. Uitbreiding informatiebeveiligingsmaatregelen (structureel € 61.000)
Op basis van het jaarplan informatiebeveiliging en privacy worden geconstateerde tekortkomingen aangepakt. Gezorgd wordt voor registratie en het delen van incidenten. Om blijvende weerbaarheid  tegen steeds toenemende digitale dreigingen te kunnen handhaven, moeten informatiebeveiligingsmaatregelen worden uitgebreid en is 0,33 fte aan extra formatie nodig; in totaal structureel € 61.000 per jaar (€ 26.000 personeel en € 35.000 materiële kosten).

10.Continueren capaciteit BOA's (structureel € 60.000)
Er zijn toezeggingen gedaan aan het bedrijfsleven over de handhaving op tal van terreinen op het bedrijventerrein Haven I tot en met 8. Twee jaar geleden is daarom voor 2020 en 2021 extra budget in de begroting ogenomen. Voorgesteld wordt om deze tijdelijke capaciteit structureel te maken (€ 60.000 per jaar).

11. Ondermijningsjurist (€ 70.000 in 2022 en 2023)
Om nu en inde toekomst effectief te blijven, wordt voorgesteld de tijdelijke uitbreiding van de juridische capaciteit op het gebied van veiligheid en  integriteit in 2022 en 2023 voort te zetten in de vorm van een ondermijningsjurist (extra lasten € 70.000 per jaar).

12. In 1 keer verhogen parkeertarieven (voordeel € 250.000 in 2022 en voordeel € 75.000 in 2023)
In ombuiging O.064 is bij de Actualisering Begroting 2021 voorgesteld om in een aantal jaren toe te groeien naar kostendekkendheid voor het product parkeren: van € 150.000 in 2022, via € 325.000 in 2023  naar € 400.000 in 2024 en verder. Voorstel is nu om al meteen in 2022 te komen tot een kostendekkende exploitatie. Voor 2022 een voordeel van € 250.000 en in 2023 een voordeel van € 75.000.

13. Nog uit te werken voorstellen mobiliteit (p.m. in 2022)
De bereikbaarheid van Waalwijk is van groot belang voor het aantrekken en behouden van jongeren, ondernemers op bedrijvenpark Haven en van bezoekers aan onze binnenstad. De ambitie is om komende jaren de bereikbaarheid duurzaam te verbeteren en te optimaliseren. Naar schatting is daar € 4,5 miljoen voor nodig, met daarbij cofinanciering, zodat de uiteindelijke investering hoger zal zijn. Op een later moment volgen concrete voorstellen aan de raad, waarbij middelen uit de algemene reserve worden onttrokken vanuit (toekomstige) grondverkopen.

14. Dienstverlening aan bedrijven / accountmanagement (structureel € 140.000)
Ten behoeve van de 5.100 geregistreerde bedrijven in onze gemeente zetten we sinds 2018 accountmanagers in; tot en met 2021 is daarvoor budget in de begroting opgenomen. Voorgesteld wordt om deze tijdelijke capaciteit structureel te maken (€ 140.000 per jaar).

15. Investering renovatie grassportvelden (met ingang van 2022 oplopend van € 25.000 naar € 40.000 in 2025)
Om de 35 in beheer zijnde (gras)sportvelden en oefenhoeken duurzaam in conditie te houden, is een renovatie eens in de 25 jaar nodig. Tot op heden zijn deze renovaties niet in de begroting geborgd. Op grond van een meerjaren onderhoudsplan zijn extra investeringen nodig in 2022 tot en met 2025, de daaraan verbonden kapitaallasten lopen op van € 25.000 in 2022 naar € 40.000 in 2025.

16. Toegankelijkheid sportaccommodaties (€ 10.000  per jaar met ingang van 2023)
In het kader van de Sportvisie is in 2020 aan de raad toegezegd de toegankelijkheid en het gebruik van sportaccommodaties te onderzoeken. Naar aanleiding van scans door een bureau streven we naar een certificering op het niveau van Zilver. De scans worden uit bestaande middelen gefinancierd, wel is vanaf 2023 € 10.000 per jaar nodig voor het onderhoud van noodzakelijke aanpassingen.

17. Bewegen sport voor mensen met beperking (structureel € 25.000)
De ambitie uit de Sportnota Sport- en Bewegen is om meer mensen een leven lang plezier aan sporten en bewegen te laten hebben in een inclusieve sport- en beweegomgeving.  Op basis van onderzoek is de verwachting dat voor het wegnemen van belemmeringen voor mensen met een beperking per jaar € 25.000 nodig is voor ondersteuning en begeleiding van de doelgroep en aanbieders. 

18. Sporten in de openbare ruimte (incidenteel € 25.000 in 2022)
In de Sportvisie is opgenomen aan de slag te gaan met sporten in de openbare ruimte. Inmiddels is een plan van aanpak opgesteld en worden voorbereidingen getroffen voor het maken van een startfoto van de bestaande situatie (fase 1). Voor fase 2 het maken van de startfoto is in 2022 incidenteel € 25.000 nodig.

19. GO Waalwijk (€ 30.000 in 2022 en € 75.000 per jaar met ingang van 2023)
Steeds meer inwoners nemen deel aan de activiteiten van GO Waalwijk. Bij de start van dit project in 2018 is eenmalig € 300.000 beschikbaar gesteld, dat toereikend is tot medio 2022. Voorstel is om GO Waalwijk voort te zetten. De jaarlijkse kosten zijn € 75.000.

20. Borgen rechtmatigheid van zorg (€ 140.000 in 2022 en 2023)
De gemeente Waalwijk geeft jaarlijkse veel geld uit aan zorg (jeugdzorg en WMO). Daar is niets op tegen zo lang onze inwoners de zorg krijgen die ze nodig hebben en de daarmee gemoeide uitgaven rechtmatig zijn. Om het thema rechtmatigheid in de zorg adequaat op te pakken is er in 2022 en 2023 extra capaciteit nodig (1,75 fte / € 140.000 per jaar).

21. Praktijkondersteuner huisartsen JGGZ (structureel € 30.000)
Eerder is structureel € 98.000 per jaar beschikbaar gesteld voor praktijkondersteuning huisartsen JGGZ.  Daarbij is uitgegaan van een vergoeding via de Zorgverzekeraar van € 50.000. Inmiddels is gebleken dat die vergoeding er niet gaat komen. Omdat de huisvestingskosten € 20.000 lager uitvallen dan eerder geraamd, is per saldo structureel € 30.000 nodig voor voortzetting van de praktijkondersteuning jeugd GGZ.

22. Beschermd wonen (incidenteel € 144.000 in 2022)
In 2020 en 2021 is in het kader van regionale afspraken over beschermd vanuit de gemeente Waalwijk een bijdrage van € 144.000 per jaar aan de centrumgemeente Tilburg verstrekt. De verwachting is dat deze afspraken voor 2022 verlengd gaan worden.

23. (School) maatschappelijke begeleiding (€ 550.000 in 2022 en 2023)
Binnen beschikbare personeelsbudgetten (inclusief flexibel inhuurbudget) is onvoldoende ruimte beschikbaar voor de gewenste invulling van (School) Maatschappelijke Ondersteuning (SMO). Voor deze voorliggende voorziening is in 2022 en 2023 € 550.000 per jaar nodig.

24. Formatie / flexibele schil TWIJZ (voordeel € 200.000 in 2022 en nadeel € 315.000 in 2023)
Eind 2019 zijn de effecten van de reorganisatie van team WIJZ geëvalueerd en bij de Actualisering Begroting 2021 is voor 2021 en 2022 incidenteel € 514.000 per jaar beschikbaar gesteld. Een deel daarvan is ingezet voor (school) Maatschappelijke Ondersteuning (zie voorstel W.03), waardoor voor formatie / flexibele schil in 2022 en 2023 € 315.000 per jaar nodig is. Voor 2022 betekent dat voor dit voorstel een voordeel van € 200.000.

25. Strategie: verstedelijkingsakkoord (€ 60.000 in 2022)
De ambities van Waalwijk op duurzaamheid, economie en samenleving zijn fors. Strategie speelt daarbij een belangrijke rol, ook in regionaal verband. Voor het uitwerken van de strategische koers Ondernemende Pionierstad, een bijdrage aan het verstedelijkingsakkoord Breda - Tilburg en Public Affairs / lobby is in 2022 € 60.000 nodig.

26. Woonzorgvisie (€ 20.000 in 2022)
Onderzocht wordt om in regionaal verband een woonzorgvisie op te stellen. Daarna moet deze vertaald worden in een lokale woonzorgvisie, waarvoor in aanvulling op bestaande budgetten in 2022 € 20.000 extra nodig is.

27. Versnelling woningbouw (€ 200.000 in 2022)
Voor 2021 en 2022 heeft de raad € 450.000 per jaar beschikbaar gesteld om focusprojecten (m.n. transformatie binnenstad en afronding Haven 8) voortvarend op te pakken. Voor de korte termijn wordt extra ingezet op nieuwe ontwikkelingen voor een hoger aantal woningen. Voor projectleiding en planologische / planjuridische begeleiding is in € 200.000 extra  in 2022 nodig.

28. Project Waalwijk Omgevingswet proof (€ 125.000 in 2022)
De invoeringsfase van de Omgevingswet in 2021 wordt afgerond met het vaststellen van een plan van aanpak voor de vervolgfase in 2022. Op basis van een inschatting van de wettelijk noodzakelijke taken is in 2022 € 125.000 extra nodig. Als een nog specifiekere inschatting is gedaan, zullen bedragen voor de komende jaren worden opgenomen in de Kadernota 2023.

Een uitgebreidere toelichting van bovenstaande wensen bij de Kadernota 2022 is opgenomen in bijlage 2: Formulieren wensen.

Financieel beeld na onontkoombaarheden en wensen

Financieel beeld na onontkoombaarheden en wensen

Terug naar navigatie - Financieel beeld na onontkoombaarheden en wensen

 

Bedragen x € 1.000          N=Nadeel     V=Voordeel 2022 2023 2024 2025
         
Geactualiseerde startpositie N           56 N       444 V       760 V        761
Onontkoombaarheden V        327 V   1.602 V       390 V        808
Sub-totaal na onontkoombaarheden V        271 V   1.158 V   1.150 V    1.569
Wensen N    1.554 N   1.750 N       596 N       606
Sub-totaal na wensen N    1.283 N       592 V       554 V       963
         
Voorstellen 2022 en verder: bij begroting 2022 structureel geen prijscompensatie van 1,5% V         350 V       350 V      350 V       350
Voorstellen 2022 en 2023 gedekt uit algemene reserve V         943 V       369    
         
Financieel beeld 2022-2025 na Kadernota 2022 V            10 V       127 V         904 V   1.313

Prijscompensatie bij begroting 2022
Voorgesteld wordt om de prijscompensatie op materiële budgetten bij de begroting 2022 niet te effectueren. Op grond van de Nota van Uitgangspunten was de prijscompensatie voor deze budgetten gesteld op 1,5%; deze compensatie wordt niet toegepast. Inschatting is dat dit een structureel voordeel van € 350.000 oplevert.

Voorstellen wensen 2022 en 2023 gedekt uit de algemene reserve
De lasten van een aantal wensen (zie bij wensen de nummers 4, 7, 8, 11, 18, 20 en 22) worden voor de jaren 2022 en 2023 gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve.

Beschouwing bij bovenstaand financieel beeld
Nadat de effecten van alle voorstellen aan onontkoombaarheden en wensen zijn verwerkt, resteert bovenstaand financieel beeld. Alle jaarschijven laten een positief beeld zien, beginnend in 2022 met een kleine plus en oplopend naar € 1,3 miljoen 2025. Daar zijn we als college trots op en dit sluit aan bij onze ambities om duurzaam financieel beleid te voeren.

Nog niet bekende gegevens Meicirculaire 2021
Bij het bovenstaande moeten we direct opmerken dat de begrotingspositie in belangrijke mate wordt bepaald (en onder druk staat) door de algemene uitkering uit het gemeentefonds. In het bovenvermelde perspectief is rekening gehouden met de stand van zaken uit de op dit moment meest recente circulaire over het gemeentefonds, de decembercirculaire 2020. De Maartbrief 2021 had geen betrekking op de jaren 2022 en verder.
Benadrukt wordt nogmaals dat eerst meer duidelijkheid en zekerheid ontstaat bij – in eerste instantie – de Meicirculaire 2021 en later de daadwerkelijke samenstelling van de begroting.
Over de uitkomsten van de Meicirculaire 2021 zal uw raad zo snel mogelijk en in ieder geval voorafgaand aan het kaderstellend debat van 15 juli a.s. worden geïnformeerd.