Planning
Startdatum: 25-05-2021

Onderwerp Praktijkondersteuner huisartsen JGGZ
Nummer KN22 | W.21
Team TMAO
Portefeuillehouder D. Odabasi
Beleidsveld / programma  
Productnummer/-naam  
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000,- 2022 2023 2024 2025

Lasten

Baten

N 30 N 30 N 30 N 30
Saldo N 30 N 30 N 30 N 30
Korte toelichting m.b.t. ontwikkeling

Het medisch domein waaronder de huisartsen vallen is een belangrijke toegang naar de jeugdhulp. Huisartsen mogen zelf beslissen naar welke vorm van jeugdhulp zij ouders en jeugdigen doorverwijzen. In de afgelopen jaren zien we daarin een stijgende lijn ontstaan en indiceren huisartsen en jeugdartsen steeds meer jeugdhulp. Gezocht is naar knoppen om hieraan te draaien. Ook omdat de tekorten op de jeugdhulp aanzienlijk stijgen. Uit pilot–projecten in de regio Hart van Brabant is gebleken dat het inzetten van Praktijkondersteuners Jeugd GGZ zorgt voor een vermindering van doorverwijzingen naar aanbieders van jeugd GGZ. Eind 2019 is gestart met het inzetten van de Praktijkondersteuners Jeugd GGZ bij alle 11 huisartsenpraktijken in Waalwijk. De totale kosten hiervoor bedragen € 127.300 plus de huisvestingskosten van de praktijkondersteuner in het ETZ Waalwijk ad. € 2.200 per jaar (exclusief jaarlijkse huurverhoging). 

Op voorhand denken wij dat de pilot ook na 2021 zou moeten worden voortgezet. Wij gaan dit jaarlijks bekijken, te starten met een eerste evaluatie in oktober 2021.De evaluatie zal ook regio-breed ( Hart van Brabant  worden uitgevoerd in de vorm van een business-case omdat nagenoeg alle gemeenten gestart zijn met deze pilot.

De gemeenteraad heeft al eerder, in 2020, via de Kadernota, voor 2021 en verder een bedrag van € 98.000 per jaar uit de algemene middelen ter beschikking gesteld. Bij de eerste raming werd uitgegaan van een vergoeding via de Zorgverzekeraar van € 50.000. In de loop van 2020 bleek dit niet het geval te zijn omdat huisartsen deze vergoeding aan moeten vragen en zij aangaven daar geen ruimte voor te hebben omdat dit ten kostte gaat van de volwassen GGZ. Gezien de huisvestingskosten vele malen lager uitvallen dan vooraf geraamd (- €20.000) ontstaat er een verschil van € 30.000. Daarom moet er vanuit het gemeentelijk budget € 30.000 extra worden gefinancierd om de pilot POH Jeugd GGZ voort te kunnen zetten.

Wettelijk verplicht? NB: wet noemen Niet verplicht, maar onontkoombaar Keuzevrijheid

nee nee ja
Beoogde prestaties/effecten: Wat willen we bereiken?  

De extra facilitering van de huisartsenpraktijken door de inzet van praktijkondersteuners jeugd GGZ moeten leiden tot minder doorverwijzingen naar de geïndiceerde jeugdhulp waardoor de lokale kosten jeugdhulp verminderen.