Planning
Startdatum: 25-05-2021

Onderwerp Borgen rechtmatigheid in de zorg
Nummer KN22 | W.20
Team TLTH
Portefeuillehouder  
Beleidsveld / programma  
Productnummer/-naam  
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000,- 2022 2023 2024 2025

Lasten

Baten

N 140 N 140    
Saldo N 140 N 140 0 0
Korte toelichting m.b.t. ontwikkeling

De gemeente Waalwijk geeft jaarlijks veel geld uit aan zorg (jeugdzorg en WMO). Daar is niets op tegen zolang onze inwoners de zorg krijgen die zij nodig hebben en de daarmee gemoeide  uitgaven rechtmatig zijn. Om het overheidsgeld maximaal in het sociale beleid te laten renderen is meer aandacht nodig voor rechtmatigheid, met name op drie punten:

  • De wijze waarop malafide zorgverleners inspelen op PGB gefinancierde zorg;
  • De wijze waarop cliënten omgaan met de besteding van aan hen toegekende middelen en voorzieningen, zoals een PGB;
  • De verantwoording van reguliere zorginstellingen over hun feitelijke inzet ten opzichte van de aan hen opgedragen zorgverlening.

Niet alle onrechtmatig handelen willen wij “fraude” noemen. Soms wordt er moedwillig gefraudeerd. Het kan echter ook voorkomen dat er geen moedwillige fraude gepleegd wordt, maar dat partijen wel onterecht geld ontvangen voor zorg. In beide gevallen treden we als gemeente passend op.  Het onrechtmatig inzetten van zorggeld leidt tot benadeling van zowel de gemeente als de zorgbehoevenden. Slachtoffers van daadwerkelijke fraude zijn vaak kwetsbare mensen: cliënten met een lichamelijke en/of geestelijke beperking, soms met beperkte kennis van de Nederlandse taal of het zorglandschap. Wanneer zorggeld niet rechtmatig wordt ingezet, krijgen deze mensen niet de ondersteuning die zij nodig hebben en waar de gemeente Waalwijk voor betaalt.

Het voorkomen van het onrechtmatig inzetten van zorggeld is ons veel waard, evenals het handhavend optreden wanneer na onderzoek blijkt dat er gefraudeerd is. Bij ons optreden maken we vanzelfsprekend onderscheid tussen de eerdergenoemde moedwillige fraude of de situatie waarbij wel onrechtmatig geld verkregen wordt maar daarbij niet bewust gefraudeerd wordt.

Met tijdelijke middelen vanuit het programma veiligheid is een start gemaakt met dit thema. Er is een plan van aanpak opgesteld en de eerste onderzoeken zijn uitgevoerd. Dit heeft onder andere tot een aantal stopzettingen van PGB’s geleid omdat er sprake was van onrechtmatigheid. We hebben inmiddels steeds meer zicht op de problematiek en de wijze waarop we deze kunnen aanpakken. De juridische (on)mogelijkheden worden ons steeds duidelijker evenals het belang van een adequate aanpak van dit fenomeen.

De integrale samenwerking tussen verschillende teams, awareness bij collega’s, de in- en externe communicatie en de meldingsbereidheid zijn zaken die nog doorontwikkeling behoeven. Doordat er nu geen middelen beschikbaar zijn, is er beperkt ruimte om hier invulling aan te geven. Tevens is er beperkt ruimte om onderzoeken uit te voeren en op te treden bij onrechtmatigheid. Daardoor zien we dat we op dit thema nog niet de slagkracht hebben die het verdient.

De integrale samenwerking tussen verschillende teams, awareness bij collega’s, de in- en externe communicatie en de meldingsbereidheid zijn zaken die nog doorontwikkeling behoeven. Doordat er nu geen middelen beschikbaar zijn, is er beperkt ruimte om hier invulling aan te geven. Tevens is er beperkt ruimte om onderzoeken uit te voeren en op te treden bij onrechtmatigheid. Daardoor zien we dat we op dit thema nog niet de slagkracht hebben die het verdient.

Om ook in de komende jaren invulling te geven aan dit belangrijke onderwerp, is er capaciteit nodig omdat deze er op dit moment niet is. Er is behoefte aan 1,75 fte. Deze capaciteit zal worden ingezet op aspecten zoals teamoverstijgende samenwerking, communicatie, awareness, meldingsbereidheid en het doen van onderzoek naar kwaliteit en rechtmatigheid van geleverde zorg. Daarnaast wordt door deze nieuw aan te stellen medewerkers het plan van aanpak geïmplementeerd, onderzoek gedaan naar signalen die kunnen duiden op fraude en waar nodig handhavend opgetreden. Voorgesteld wordt om deze 1,75 fte beschikbaar te stellen voor 2022 en 2023.

De capaciteit wordt dan als volgt ingezet:

1 FTE (schaal 10) kartrekker/projectleider (tevens aangewezen toezichthouder WMO & jeugd)

Belangrijkste taken zijn het coördineren en implementeren van het projectplan, coördineren en uitvoeren van onderzoeken en de communciatie daarover, inzetten op meldingsbereidheid en het adviseren van management, college en gemeenteraad.

0,75 FTE (schaal 8) uitvoerend medewerker/onderzoeker (tevens aangewezen toezichthouder WMO & jeugd)

Belangrijkste taken zijn uitvoeren van het projectplan en het uitvoeren van onderzoeken (informatie verzamelen, dossier opbouwen, in overleg met projectleider handhavingstraject inzetten).  

Wettelijk verplicht? NB: wet noemen Niet verplicht, maar onontkoombaar Keuzevrijheid

  • Om het thema ‘borgen rechtmatigheid van zorg’ adequaat op te pakken is er capaciteit nodig in de vorm van 1,75 fte.
x nee
Beoogde prestaties/effecten: Wat willen we bereiken?  

Het rechtmatig inzetten van zorggeld en het handhavend optreden bij misstanden zodat onze inwoners de zorg krijgen die zij verdienen.

Personele consequenties 1.75 FTE    € 140.000
Overige werkplekkosten  
Totale exploitatiekosten € 140.000