Planning
Startdatum: 25-05-2021

Onderwerp Nog uit te werken voorstellen Mobiliteit
Nummer KN22 | W.13
Team TREW
Beleidsveld / programma R. Bakker
Productnummer/-naam  
  Jaar van uitvoering en totale jaarlast
Bedragen x € 1.000,- 2022 2023 2024 2025

Lasten

Baten

p.m.      
Saldo p.m. 0 0 0
Korte toelichting m.b.t. ontwikkeling

Uit de ambities van de Actualisering begroting 2021:

A.014 | Investeringen in duurzame mobiliteit
De bereikbaarheid van Waalwijk is van groot belang voor het aantrekken en behouden van jongeren, ondernemers op bedrijvenpark Haven en van bezoekers aan onze binnenstad. We gaan daarbij voor een duurzame manier van mobiliteit, van auto & bezit naar OV & gedeeld. De bereikbaarheid van Waalwijk met het openbaar vervoer is onvoldoende. De reistijd, aantrekkelijkheid en locatie van het busstation en mobiliteit binnen Waalwijk moeten worden verbeterd. Het moet slimmer en duurzamer. Onderstaand de hoofdteams waarlangs we de komende jaren de bereikbaarheid duurzaam willen verbeteren en optimaliseren.

* Een hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) verbinding tussen Waalwijk, Breda, Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
* Verplaatsing busstation naar logische plek: de reistijd, aantrekkelijkheid busverbinding en busstation wordt verbeterd.
* Binnenstedelijk vervoer binnen en tussen Waalwijk, Sprang-Capelle en Waspik zelf regelen op een innovatieve en duurzame manier.
* Verbeteren fietsnetwerk in onze gemeente (aantrekkelijker en veiliger).

Op basis van een globale calculatie dient rekening te worden gehouden met een investeringsbudget van minimaal € 4,5 miljoen waarbij er vanuit wordt gegaan dat een aantal projecten op basis van cofinanciering tot stand worden gebracht waarbij het uiteindelijk investeringsbedrag hoger wordt. Het bedrag van € 4,5 miljoen zal worden afgedekt uit de (toekomstige) winsten van Haven Acht Oost.

Wettelijk verplicht? NB: wet noemen Niet verplicht, maar onontkoombaar Keuzevrijheid

nee nee ja
Beoogde prestaties/effecten: Wat willen we bereiken?  

Zie toelichting