2. Heroverwegingen begroting 2023

A. Wat was de intentie bij de coalitie onderhandelingen?

Als dat structureel was en ambitie is nu incidenteel gedekt, dan in de begroting 2023 structureel opnemen.

Terug naar navigatie - Als dat structureel was en ambitie is nu incidenteel gedekt, dan in de begroting 2023 structureel opnemen.

Dit leidt tot de volgende voorstellen:

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Ontmoetingsplein Driessen

 

 

13

13

Flexibele inzet BOA’s

60

60

60

60

Flexibele capaciteit TWYZ

 

315

315

315

Ambities woningbouw

325

325

325

325

Capaciteit woonbeleid

100

100

100

100

Totaal

N    485

N    800

N    813

N   813

 

Ontmoetingsplein Driessen 
Voor het multifunctioneel ontmoetingsplein Driessen is in het coalitieakkoord in 2024 een investering van € 250.000 opgenomen, gedekt uit een geblokkeerde reserve waarvan de middelen uit de algemene reserve komen. Voorstel is nu de investering in 2024 te laten staan, maar daarvoor geen geblokkeerde reserve te vormen (en dus ook geen onttrekking uit de algemene reserve). De kapitaallasten (afschrijving en rente) worden nu met ingang van 2025 voor € 13.000 per jaar structureel n de begroting opgenomen.

Flexibele inzet BOA’s
De flexibele inzet van de BOA’s was bij het coalitieakkoord als een 3-jarig project opgenomen ten laste van de beleidsreserve. Voorstel is nu om het benodigde budget van € 60.000 structureel in de begroting op de te nemen. De dekking voor de jaren 2023 – 2025 uit de beleidsreserve komt daarmee te vervallen.

Flexibele schil team WIJZ
In het coalitieakkoord is de flexibele schil team WYZ als project opgenomen voor de jaren 2024 en 2025, ter verlenging van het project in 2023 en eerder. Wij stellen nu voor dit niet meer als project op te nemen, maar deze flexibele schil structureel te borgen door omzetting in vaste formatie. Er ligt een voorstel om de inhuur af te bouwen en extra coördinatie binnen het team te organiseren vanwege de omvang van het team. Dat kan met deze middelen. Hiermee borg je de binding van mensen aan de organisatie en in de gemeente en de continuïteit van de dienstverlening.

Ambities woningbouw en capaciteit woonbeleid
Woningbouw is een belangrijk en urgent thema. In het coalitieakkoord is als project een impuls voor de ambities woningbouw opgenomen, met € 650.000 per jaar voor 2023 en 2024, met dekking uit de algemene reserve. Daarnaast was als project voor woonbeleid in 2023 en 2024 € 50.000 extra per jaar opgenomen, met dekking uit de beleidsreserve. Voorstel is nu om deze projecten met de bijbehorende dekking om te zetten in structurele extra capaciteit voor het realiseren woningbouwprojecten en versterking van de beleidscapaciteit. Hiervoor is structureel respectievelijk € 325.000 en € 100.000 opgenomen in de begroting.

De heroverwegingen onder A hebben als effect op het financieel beeld:

Bedragen x € 1.000

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Programmabegroting 2023

V  2.374

V 4.866

V  8.618

V  3.196

Totaal voorstellen onder A.

N      485

N     800

N      813

N      813

Totaal na A.

V   1.889

V  4.066

V   7.805

V   2.383

B. Tegenover sommige ambities stond een verwachte opbrengst/inkomst. Deze zijn opnieuw gecontroleerd op realiteitsgehalte.

Dit leidt tot de volgende voorstellen :

Terug naar navigatie - Dit leidt tot de volgende voorstellen :

 

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Beschermd wonen

N      144

N     144

N    144

N    144

Opbrengst beachsportaccomm.

 

N       28

N      28

N      28

Implementatie omgevingswet:

Vervallen rijksmiddelen

Dekking uit algemene reserve

 

N   1.200

V   1.200

 

 

 

Projectinzet medewerker:

Niet uit GREX / Haven 8

Dekking uit algemene reserve

 

N      100

V      100

 

N     100

V     100

 

 

Totaal

N     144

N    172

N    172

N   172

 

Beschermd wonen
Voor beschermd wonen waren extra middelen voorzien vanuit het Rijk, maar inmiddels is duidelijk dat die niet komen. De dienstverlening in regionaal verband moet in stand blijven. In de meerjarenbegroting moeten we structureel rekening houden met de kosten, maar de bijdrage van het rijk komt te vervallen (structureel nadeel van € 144.000 per jaar).

Beachsportaccommodatie Waspik
Het voornemen is om een beachsport-accommodatie naast de nieuwe sporthal Waspik te realiseren, met een investering van € 250.000. De kapitaallasten daarvan zouden gedekt worden uit de verhuur van velden, maar dat bedrag is niet reëel ten opzichte van andere verenigingen in Waalwijk. De inkomsten van structureel € 28.000 moeten om die reden uit de begroting gehaald worden.

Implementatie omgevingswet
Voor de implementatie van de omgevingswet was rekening gehouden met € 1,2 miljoen in het coalitieakkoord met de verwachting dat dit gecompenseerd zou worden door een bijdrage van het rijk. Dit is (nog) niet het geval. Daarom wordt dit bedrag onttrokken uit de algemenen reserve en toegevoegd aan de bestemmingsreserve invoering omgevingswet, waar eerder al € 600.000 in is gestort.

Inzet senior beleidsmedewerker
In het coalitieakkoord was opgenomen dat de kosten van een senior beleidsmedewerker voor de komende 2 jaar toegerekend zouden worden aan de grondexploitatie van Haven 8. Dat is niet toegestaan. Deze kosten worden nu voor 2 jaar ten laste van de algemene reserve gebracht.

De heroverwegingen onder B hebben als effect op het financieel beeld:

Bedragen x € 1.000

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Totaal na voorstellen A

V   1.889

V  4.066

V   7.805

V   2.383

Totaal voorstellen onder B.

N       144

N      172

N       172

N       172

Totaal na voorstellen B.

V   1.745

V  3.894

V   7.633

V   2.211

C. Ambities die eerder zijn aangereikt, maar die vanwege beperkte middelen niet mogelijk waren.

Eerdere ambities

Terug naar navigatie - Eerdere ambities

Bij nadere beschouwing door het college wordt een aantal voorstellen toegevoegd, bestaande uit:
1.    Ambities die inmiddels prioritair zijn.
2.    Ambities in verband met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
3.    Overige heroverwegingen.

C1. Prioritaire voorstellen (naar oordeel college)

Een aantal ambities/wensen die niet in het coalitieakkoord zijn opgenomen, worden door het college als prioritair beschouwd. Dit zijn:

Terug naar navigatie - Een aantal ambities/wensen die niet in het coalitieakkoord zijn opgenomen, worden door het college als prioritair beschouwd. Dit zijn:

 

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Project omgevingswet:

Tijdelijke formatie invoering

Dekking uit beleidsreserve

 

N    250

V    250

 

N     250

V     250

 

N    250

V    250

 

Servicedesk ICT

N      60

N       60

N      60

N      60

Bestuurssecretariaat

N      50

N       50

N      50

N      50

Groot materieel buitendienst

 

N       36

N      36

N      36

Audits website (inclusie)

N      20

N       20

N      20

N      20

MIP onderwijshuisvesting

N    192

N     192

N    192

N    192

Totaal

N    322

N    358

N   358

N   358

 

Tijdelijke formatie project vergunningverlening a.g.v. Omgevingswet
Uit een benchmarkonderzoek is gebleken dat onze huidige capaciteit onvoldoende is na invoering van de omgevingswet. Door parallel in te zetten op deregulering is de verwachting dat we op termijn (2026) weer afkunnen met de huidige capaciteit. Voorstel is om voor de jaren 2023 – 2025 voor het project deregulering a.g.v. omgevingswet € 250.000 per jaar in te zetten.

Continuering capaciteit servicedesk ICT
De servicedesk ICT heeft tijdelijke formatie van 1 fte waar geen budget meer voor is. In een tijd van digitaliseren, hybride-, tijd- en plaats onafhankelijk werken, wordt er alleen maar een groter beroep gedaan op ICT. Het is onverantwoord om de huidige capaciteit niet te continueren; extra lasten van structureel € 60.000.

Structurele uitbreiding bestuurssecretariaat
Vanwege uitbreiding van het bestuur, verandering van behoefte door wijzigingen in hetzelfde bestuur en door toename in deelname aan regionale verbanden en bijbehorend overleg is de behoefte aan ondersteuning toegenomen. Hiervoor is onvoldoende capaciteit. Voorstel is deze uit te breiden met 0,63 fte (€ 50.000 per jaar).

Vervanging groot materieel buitendienst
Een aantal voertuigen bij de buitendienst moet vervangen worden. De beschikbare vervangingskredieten zijn door prijsstijgingen niet meer toereikend en moeten worden opgehoogd. Dit betreft de aanschaf van 2 veegwagens (samen van € 328.000 naar € 480.000) en een borstelwagen (van € 78.000 naar € 160.000). De extra kapitaallasten van deze hogere kredieten zijn in totaal € 36.000 met ingang van 2024. Daarnaast is aanschaf van een extra huisvuilwagen van € 250.000 nodig, waarvan de kapitaallasten van € 25.000 per jaar met ingang van 2024 gedekt zullen gaan worden uit de afvalstoffenheffing.

Verplichte audits toegankelijkheid websites
Er is een landelijke verplichting opgelegd dat websites aan minimale toegankelijkheidseisen moeten voldoen. Dat geldt voor de primaire website en al haar sub-domeinen en deze moeten extern geaudit worden. Deze kosten van structureel € 20.000 zijn niet eerder geraamd in de begroting.

Op niveau brengen MIP Onderwijshuisvesting
Op 21 december 2021 heeft de raad ingestemd met het Meerjaren Investeringsprogramma (MIP) Onderwijshuisvesting 2022-2025. Daarbij is aangegeven dat de financiële consequenties van structureel € 192.000 per jaar (om de reserve op peil te houden) door het nieuwe college meegenomen moeten worden bij de nog te maken integrale afweging.

De heroverwegingen onder C.1 hebben als effect op het financieel beeld:

Bedragen x € 1.000

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Totaal na voorstellen B

V  1.745

V  3.894

V   7.633

V   2.211

Totaal voorstellen onder C.1.

N      322

N      358

N      358

N       358

Totaal na voorstellen C.1

V  1.423

V  3.536

V   7.275

V   1.853

C2. Ambities in verband met ontwikkelingen op de arbeidsmarkt

Een groot probleem op dit moment is de arbeidsmarkt.

Terug naar navigatie - Een groot probleem op dit moment is de arbeidsmarkt.

Het is heel moeilijk aan goede mensen te komen en er wordt getrokken aan onze zittende mensen. Dit is een risico voor de continuïteit van onze dienstverlening en ambities voor de stad. Door veel tijdelijke middelen hebben we ook relatief veel inhuur, wat verloop met zich meebrengt, waardoor kennis moeilijk te borgen is en meer werk betekent voor inwerken (systemen, mensen, processen etc.). Een ander aspect is dat we steeds meer gedwongen worden te kiezen voor jonge onervaren mensen die we zelf nog moeten opleiden.

Om onze positie en concurrentie op de arbeidsmarkt te verbeteren, stellen we de volgende maatregelen voor:

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Kosten VOG

5

5

5

5

Reiskosten woon-werk medew.

200

200

200

200

Parkeerkosten

100

100

100

100

Opleiding / ontwikkeling

120

120

120

120

Strategische arbeidscomm.

25

25

25

25

Onderzoek arbeidsvoorwaarden

25

 

 

 

Eigen recruiter werving & sel.

90

90

90

90

Traineeship Toekomst Brabant

75

75

75

75

Flexib. organisatie (HR21)

p.m.

 

 

 

Totaal

N   640

N   615

N   615

N   615

 

Kosten VOG, reiskosten woon-werk, parkeerkosten medewerkers
Het aantrekken van nieuwe mensen is moeilijk vanwege de concurrentie. Als werkgever zijn we aantrekkelijk als je kijkt naar onze werkcultuur, maar in onze arbeidsvoorwaarden onderscheiden we ons juist negatief door de kosten voor de verplichte VOG niet te vergoeden, geen reiskosten woon-werkverkeer te vergoeden en ook medewerkers te laten betalen om te parkeren. Dit verschil willen we corrigeren.

Budget opleiding / ontwikkeling ophogen tot 2,5% van de loonsom
Het verder ontwikkelen en op het gewenste niveau brengen van nieuwe jonge medewerkers vraagt om een investering. Ook voor het binden van zittende mensen is het belangrijk om te blijven investeren in hun ontwikkeling. Een opleidingsbudget van 2,5% van de loonsom is gemiddeld. Nu zitten we op 2% en we hebben dit budget bevroren sinds 2020, toen we nog door zouden groeien naar 3%. Voorstel is om naar 2,5% van de loonsom te gaan, hetgeen structureel € 120.000 aan extra middelen vraagt.

Strategische arbeidscommunicatie
Om de aantrekkelijkheid van Waalwijk als werkgever te vergroten is het nodig om hier nieuwe manieren van communicatie voor op te zetten, waardoor we ons meer kunnen onderscheiden; structureel extra lasten van € 25.000 per jaar.

Eigen recruiter werving en selectie (nu tijdelijk)
Op dit moment hebben we als impuls en met tijdelijke middelen een recruiter ingehuurd om onze werving en selectie te organiseren en nieuwe wegen in te slaan om vacatures in te vullen. Ook contacten met middelbare- en hogere scholen en universiteiten worden actief gelegd. Deze tijdelijke recruiter vertrekt binnenkort weer en er is behoefte aan een structurele invulling (voor € 90.000 per jaar).

Traineeship Toekomst van Brabant
In juni 2021 heeft de raad een motie aangenomen om deel te nemen aan het traineeship van de provincie ‘Toekomst van Brabant’. De kosten zijn incidenteel gedekt en in de motie droeg het college op om bij de kadernota voor begroting 2023 met een voorstel te komen. College wil hier structureel € 75.000 per jaar voor vrij maken.

Flexibilisering / wendbare organisatie (HR21)
Tenslotte gaan we werken aan verdere flexibilisering van onze organisatie. Op dit moment gebruiken we een gedateerd en erg arbeidsintensief functiebeschrijvings- en waarderingssysteem. Door aan te sluiten bij HR21 bereik je beide doelen. Het is meer generiek en daardoor minder arbeidsintensief en het sluit in de basis beter aan op een wendbare organisatie. Hiervoor kunnen we op dit moment nog geen middelen begroten.

De heroverwegingen onder C.1 hebben als effect op het financieel beeld:

Bedragen x € 1.000

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Totaal na voorstellen B

V  1.423

V  3.536

V   7.275

V   1.853

Totaal voorstellen onder C.2.

N      640

N      615

N      615

N      615

Totaal na voorstellen C.2

V      783

V   2.921

V   6.660

V   1.238

 

C3. Overige heroverwegingen

Naast prioritaire voorstellen en de 2 voorgaande grotere thema’s zijn er nog een aantal andere overwegingen te maken in aanvullende ambities.

Terug naar navigatie - Naast prioritaire voorstellen en de 2 voorgaande grotere thema’s zijn er nog een aantal andere overwegingen te maken in aanvullende ambities.

 

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Extra Wijk GGZ’er

N    85

     

Dekking uit beleidsreserve

V    85

 

 

 

Echtscheidingsloket

N    75

N    75

 

 

Dekking uit beleidsreserve

V    75

V    75

 

 

Preventief interventieteam

N  165

 

 

 

Dekking uit beleidsreserve

V  165

 

 

 

Rechtmatigheidsverklaring

N    30

N    30

N    30

N    30

Cybersecurity

N    15

N    15

N    15

N    15

Datagedreven werken

N    35

N    35

N    35

N    35

Maatschappelijke activering

N    50

N    50

N    50

N    50

Beweegcoach senioren

N    65

N    65

N    65

N    65

Communicatie pioniersstad

N    50

 

 

 

Dekking uit beleidsreserve

V    50

 

 

 

Continueren leerwerkloket

N    23

 

 

 

Dekking uit beleidsreserve

V    23

 

 

 

Continueren jongerenpunt

N    15

 

 

 

Dekking uit beleidsreserve

V    15

 

 

 

Totaal

N  195

N  195

N  195

N  195

 

Inzet extra wijk GGZ’er
We hebben 1 wijk GGZ’er in dienst. Nu vooral curatief, maar we willen meer na preventief zodat we escalatie en (zorg)kosten kunnen besparen. Daarom is het voorstel om in 2023 een extra wijk GGZ’er in te zetten (incidenteel voor € 85.000, met dekking uit de beleidsreserve).  Het komend jaar zal in nader overleg met de zorgverzekeraars worden bezien welke lange termijn voordelen hieraan kleven .

Echtscheidingsloket
Het project echtscheidingsloket is gestart, maar nog onvoldoende lang operationeel om over meerwaarde te kunnen oordelen. Vandaar is het voorstel om het echtscheidingsloket met 2 jaar te continueren (voor € 75.000 per jaar, gedekt uit de beleidsreserve) en goed te evalueren.

Preventief interventieteam basisschoolleerlingen (PIB)
Het preventief interventieteam basisschoolleerlingen (PIB) is al actief. Voorstel is om dit In verband met nieuwe koers sociaal domein nu voor 1 jaar te verlengen om later te bezien of dit past bij de koers. De incidentele lasten van € 165.000 worden gedekt uit de beleidsreserve.

Rechtmatigheidsverklaring college
Het college wordt verantwoordelijk voor financiële rechtmatigheid. De processen ten behoeve van 1e, 2e, en 3e lijns controle moeten hierdoor worden herijkt, geüniformeerd en gedigitaliseerd. Dit wordt ook ondersteund door een nieuw interne beheersingssysteem. Invoering van deze maatregelen kost structureel € 30.000 per jaar.

Werkbudget cybersecurity
Cybersecurity-incidenten zijn aan de orde van de dag. Ook onze organisatie loopt continu risico. Om hier afdoende maatregelen tegen te kunnen nemen, is extra werkbudget van structureel € 15.000 per jaar nodig.

Werkbudget datagedreven werken
Datagedreven werken wordt steeds belangrijker ter ondersteuning van beleid en bij het nemen van besluiten. Capaciteit is inmiddels beschikbaar, maar voldoende werkbudget ontbreekt. Willen we effectief zijn op dit thema vraag dit om extra middelen: structureel € 35.000 per jaar.

Intensiveren maatschappelijke activering
Maatschappelijke activering is effectief, we hebben nu 1,5 fte. Uitbreiden is nodig om voldoende mensen te kunne bereiken en past ook binnen de nieuwe koers sociaal domein; structureel voor € 50.000 extra per jaar.

Beweegcoach senioren
De raad heeft meerdere keren aangegeven meer in te willen zetten op een beweegcoach voor senioren. Het college gaat hier in mee en wil dat Contour De Twern haar diensten structureel kan continueren. De extra lasten zijn € 65.000 per jaar.

Communicatie ondernemende pioniersstad
Ondernemende pioniersstad is nu nog vooral intern gebruikt en moet nog veel meer verweven worden in de communicatie naar buiten (branding). Dit vergt een eenmalige investering van € 50.000 (met dekking uit de beleidsreserve).

Continueren leerwerkloket voor 1 jaar
Waalwijk is aangesloten bij het leerwerkloket. Er lopen verplichtingen voor 2023, dus daar is incidenteel € 23.000 nodig (dekking uit beleidsreserve). In 2023 moet de afweging worden gemaakt om dit te continueren of niet.

Contineren jongeren punt voor 1 jaar
Waalwijk is aangesloten bij het jongerenpunt. Er lopen verplichtingen voor 2023, dus daar is budget (van € 15.000) voor nodig (met dekking uit beleidsreserve) en in 2023 moet afweging worden gemaakt om dit te continueren of niet.

Recapitulatie financieel effect

Alle heroverwegingen van het college uit deze actualisering van de begroting 2023 zijn financieel vertaald en leiden tot onderstaand financieel beeld.

Terug naar navigatie - Alle heroverwegingen van het college uit deze actualisering van de begroting 2023 zijn financieel vertaald en leiden tot onderstaand financieel beeld.

 

V = Voordeel N = Nadeel

2023

2024

2025

2026

Programmabegroting 2023

V  2.374

V  4.866

V  8.618

V  3.196

 

 

 

 

 

A. Omzetten structureel

N      485

N      800

N      813

N      813

B. Wijzigen dekking

N      144

N      172

N      172

N      172

C.1 Onontkoombaar

N      322

N      358

N      358

N      358

C.2 Arbeidsmarkt

N      640

N      615

N      615

N      615

C.3 Overige heroverwegingen

N      195

N      195

N      195

N      195

Totaal heroverwegingen

N  1.786

N  2.140

N  2.153

N  2.153

 

 

 

 

 

Totaal

V       588

V  2.726

V  6.465 

V  1.043 

 

 

 

 

 

Mutatie incid. Baten en lasten

N       121

V       300

V     275

0

Programmabegroting 2023

V       467

V   3.026

V  6.740

V   1.043


De wijzigingen in incidentele baten en lasten zijn toegelicht in hoofdstuk 4.