2. Samenvatting beleid en financiën

Samenvatting beleid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit Voorjaarsbericht zijn 54 maatregelen (activiteiten) opgenomen. Van deze maatregelen is bij de programma's en  beleidsvelden de huidige stand van zaken aangegeven, waarbij met de kleur is bepaald in welke mate de maatregel op schema ligt.

GROEN         De maatregel verloopt conform de omschrijving/planning en zal tijdig met het gewenste resultaat worden afgerond of is reeds afgerond.
ORANJE:       De maatregel behoeft bijsturing om de maatregel in tijd en/of kwaliteit met het gewenste resultaat af te ronden.
ROOD:          De maatregel zal NIET met het gewenste resultaat worden afgerond.

In onderstaand overzicht staat weergegeven, de verdeling van al dan niet gerealiseerde maatregelen gerubriceerd naar Programma/Beleidsveld.

Programma/Beleidsveld Indicatoren (TIJD)
Programma's: G O R
Binnenstad 3 1 0
Duurzaamheid 5 2 0
Jeugd 2 0 0
Beleidsvelden:      
0. Bestuur en ondersteuning 1 0 0
1. Veiligheid 1 0 0
2. Verkeer, vervoer en waterstaat 4 1 0
3. Economie 4 2 0
4. Onderwijs 0 0 0
5. Sport, cultuur en recreatie 1 4 0
6. Sociaal domein 3 4 0
7. Volksgezondheid en milieu 1 0 0
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 10 5 0
TOTAAL     (54) 35 19 0

 

Samenvatting financieel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De begroting 2023 is door de gemeenteraad vastgesteld op 10 november 2022.  Daarbij is een aantal amendementen aangenomen met een effect op de meerjarenbegroting.
Op 15 december 2022 heeft de raad het Najaarsbericht 2022 vastgesteld, met daarbij de structurele doorwerking naar 2023 en verder. Informatie daarover is terug te vinden in het Najaarsbericht 2022.
Daarna is in raadsinformatiebrief 009-22 gerapporteerd over de uitkomst van de Decembercirculaire 2022 . De uitkomsten daarvan voor 2023 en verder worden in dit Voorjaarsbericht 2023 nog toegelicht.

Zie ook:

Begroting 2023: Raadsvoorstel begroting 2023 , Programmabegroting 2023  en Actualisering-begroting-2023
Najaarsbericht 2022: Raadsvoorstel Najaarsbericht 2022 en Najaarsbericht 2022
Decembercirculaire 2022 (009-23): Decembercirculaire 2022: financiële effecten daarvan zitten ook in dit Voorjaarsbericht 2022 (zie voorstel VJB23 / 0.03).

Volgend op deze stukken wordt nu het Voorjaarsbericht 2023 gepresenteerd met de financiële effecten voor de jaren 2023-2027.1

Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2023

Terug naar navigatie - Financieel beeld na Voorjaarsbericht 2023

 Onderaan de tabel zijn de wijzigingen van dit Voorjaarsbericht toegevoegd. 

Bedragen
x € 1.000         

N = Nadeel

V = Voordeel

2023 2024 2025 2026 2027
           
Programmabegroting 2023 met actualisering (excl. incidentele baten en lasten) V        1.396 V      3.717 V       7.303 V      1.492 V       1.492
incidentele baten en lasten begroting (conform handreiking Provincie) N            929 N          691 N           563 N          449 N           449
Mutaties amendementen begroting 2023 (raadsbesluit 10 november 2022) N               55 N             55 N              59 N             59 N              59
Begrotingssaldo inclusief amendementen V            412 V     2.971 V       6.681 V          984 V           984
           
Wijzigingen Najaarsbericht 2022 V        2.182 V     1.835 V       1.019 V          449 V           449
Begrotingspositie na Najaarsbericht 2022 V        2.594 V     4.806 V       7.700 V      1.433 V       1.433
           
Wijzigingen Voorjaarsbericht 2023 N        2.495 N     1.625 N      2.178 N       3.083 N        3.059
Totaal na Voorjaarsbericht 2023 V               99 V     3.181 V      5.522 N       1.650 N        1.626

Toelichting op vermelding incidentele baten en lasten:
Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Met toepassing van de nieuwe handreiking is alsnog een overzicht opgenomen in de programmabegroting en de actualisering van de begroting 2023. 
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie geeft in onze ogen veel onduidelijkheid. Inmiddels loopt over de handreiking een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Wij wachten de uitkomst van deze discussie af en betrekken die bij de samenstelling van de begroting 2024.  Vooralsnog passen wij de handreiking van de Provincie toe in onze financiële stukken en volgen we de uitkomst van de landelijke discussie hierover.

Wijzigingen Voorjaarsbericht 2023:
De wijzigingen van het Voorjaarsbericht 2023 worden in de volgende tabel gespecificeerd.
Verdere inhoudelijke toelichtingen op de wijzigingen Voorjaarsbericht 2023 zijn opgenomen bij de desbetreffende beleidsvelden (zie hoofdstuk 3).

Voorstellen Voorjaarsbericht 2023

Terug naar navigatie - Voorstellen Voorjaarsbericht 2023

 

Bedragen
€ 1.000   

N = nadeel

V = voordeel

 I = incidenteel
S = structureel

2023 2024 2026 2026 2027
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Bestuur            
VJB23/0.01 Uitbreiding Griffie 2023 I N           18        
VJB23/0.01 Uitbreiding Griffie 2023 uit algemene reserve I V           18        
VJB23/0.02 Wachtgelden voormalig wethouders I N        225        
Beleidsveld 0: Bestuur en ondersteuning / Financiën            
VJB23/0.03 Decembercirculaire 2022: algemene uitkering  /lasten S N           34 N         35 N         35 N         33 N         33
VJB23/0.03 Decembercirculaire 2022: algemene uitkering / baten S V        287 V      237 V      238 V      224 V      224
VJB23/0.04  Oormerkingen ingezet t.b.v. gemeentelijke taken S 0 0 0 0 0
VJB23/0.05  Ontwikkelingen rente kort (en rente lang) S N        373 N      423 N      423 N      423 N      423
VJB23/0.06  Vrijval reserves nota reserves en voorzieningen S V        257 0 0 0 0
VJB23/0.07  Latere investeringen in Insteekhaven en GOL I   V  1.154 V       684    
VJB23/0.08 Onderuitputting kap. lasten lopende kredieten I V        529        
VJB23/0.08 Onderuitputting kap. lasten niet gevoteerde kred. S V           33 V      455 V       262 V            29 V           29
VJB23/0.09  Hogere verzekeringspremies S N        130 N      130 N       130 N         130 N        130
VJB23/0.10  Software team Financiën S N           50 N         50 N          50 N            50 N           50
VJB23/011  Vrijval storting 2023 in voorz. dubieuze  debiteuren I V         100        
VJB23/0.12  ICT software kosten van SaaS oplossing (Cloud) S N           96 N         72 N          48 N            24 0
VJB23/0.13  Extra financiële gevolgen nieuwe CAO gemeenten S 0 0 0 0 0
VJB23/0.14  Onvoorzien: bijdrage noodhulp Turkije / Syrië I 0        
VJB23/0.15  Bijstellen netwerkkosten energie 2023 / 2024 I N           44 N          85      
VJB23/0.16  Belastingen: verwerken WOZ-bezwaren 2023 I N        300        
VJB23/0.17  Gewijzigde inschaling functies team WIJZ S N           39 N           39 N           39 N             39 N          39
Beleidsveld 1: Veiligheid            
VJB23/1.01  Hogere bijdrage Veiligheidsregio (VRMWB) S N        119 N        210 N       210 N          210 N       210
Beleidsveld 2: Verkeer, vervoer en waterstaat /
Stedelijke  omgeving
           
VJB23/2.01 Installatieverantwoordelijkheid I N            75        
Beleidsveld 4: Onderwijs            
VJB23/4.01 Bekostiging onderwijs S N            80 N          80 N           80 N           80  N           80
VJB23/4.01 Bekostiging onderwijs / uit reserve S V            80 V          80 V           80 V            80 V           80
Beleidsveld 6: Sociaal domein /
Integrale aanpak sociaal domein
           
VJB23/6.01 Hogere gemeentelijke bijdrage aan Baanbrekers S N    1.030 N   1.174 N   1.174 N   1.174 N    1.174
VJB23/6.02 Bijzondere bijstand: hogere lasten S N        250 N       250 N       250 N       250 N        250
VJB23/6.03  WMO extra lasten: HbH, begeleiding, maatwerk S N        555 N       555 N       555 N       555 N        555
VJB23/6.04  WMO: niet realiseren ombuiging Hulp bij Huishouden S N        250 N       305 N       305 N       305 N        305
VJB23/6.05 Verlaging ombuiging jeugdzorg a.g.v. PGB en regio S V        840 V   1.085 V   1.085 V    1.085 V    1.085
VJB23/6.05 Verlaging ombuiging jeugdzorg S N        840 N   1.085 N   1.085 N    1.085 N    1.085
VJB23/6.06 Verlaging ombuiging WMO, lagere lasten PGB S V       500 V       500 V       500 V       500 V        500
VJB23/6.06 Verlaging ombuiging WMO S N       500 N       500 N       500 N       500 N        500
Beleidsveld 7: Volksgezondheid en Milieu            
VJB23/7.01 Inhaalslag ruiming vervallen graven I N          40        
VJB23/7.02 Advisering ruimtelijke projecten OMWB S N          40 N            92 N           92 N          92 N           92
Beleidsveld 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, stedelijke vernieuwing: Ruimtelijke ordening            
VJB23/8.01 Hogere lasten onderhoud software (Microstation) S N           25 N            25 N            25 N          25 N            25
VJB23/8.02  Structurele lasten software omgevingswet S N           26 N            26 N            26 N          26 N            26
TOTAAL wijzigingen VOORJAARSBERICHT 2023   N    2.495 N     1.625  N    2.178 N   3.083 N     3.059
             
RECAPITULATIE INCIDENTEEL en STRUCTUREEL            
INCIDENTEEL:            
Nadelen   N          798 N        157 N             48 N          24  
Voordelen     V          904 V    1.154 V          684 0  
Saldo Incidenteel   V          106 V        997 V          636 N           24  
             
STRUCTUREEL:            
Nadelen   N       4.269 N   4.932 N     5.179 N   5,173 N   5.173
Voordelen   V       1.658 V    2.310 V     2.365 V    2.114 V    2.114
Saldo structureel   N      2.601 N   2.622 N     2,814 N    3.059 N    3.059
             
Totaal mutaties Voorjaarsbericht 2023   N     2.495 N   1.625 N     2.178 N   3.083 N  3.059

 

Samenvatting voortgang ombuigingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Terug naar navigatie - Stand van zaken ombuigingen sociaal domein

Begin 2020 bleek dat, onder andere door ontwikkelingen in wetgeving, de tekorten in het sociaal domein naar 2021 toe verder opliepen. De tekorten komen zowel vanuit de jeugd (regionaal) als vanuit prijs en volume ontwikkelingen in de Wmo (lokaal). We zijn met deze tekorten aan de slag gegaan met als uitgangspunt dat de tekorten in het sociaal domein ook opgelost worden binnen het sociaal domein.

Hieronder staat een overzicht van de in de meerjarenbegroting opgenomen beheersmaatregelen en wordt een toelichting gegeven op de stand van zaken van de ombuigingen die geraamd zijn voor de jaren 2023 - 2026; In 2027 is de taakstelling gelijk aan 2026.

Bedragen x  € 1.000            

2023

2024

2025

2026

O.SD.1  Beheersmaatregelen jeugd (2019)

745

995

995

995

O.SD.2  Extra besparing lopende beheersmaatregelen jeugd

300

390

390

390

O.SD.3  Aanvullende maatregelen Wmo

525

630

630

630

O.SD.5 Budgetplafond Hulp bij het Huishouden

250

305

305

305

A. Korting Rijk bij Meicirculaire 2022 algemene uitkering: eigen bijdrage huishoudelijke hulp 

 

 

241

241

B. Korting Rijk bij Meicirculaire 2022 algemene uitkering: valpreventie ouderen

27

41

42

42

C. Korting Rijk bij Septembercirculaire 2022 algemene uitkering: SVB PGB trekkingsrechten

82

86

89

83

Subtotaal eigen ombuigingen / taakstellingen van het rijk

1.929

2.447

2.692

2.686

Bijstelling bij Voorjaarsbericht 2023 (realisatie c.q. verwerken nadeel niet realisatie)

-1.590

-1.890

-1.890

-1.890

Totaal  resterende taakstelling  ("eigen")   ombuigingen en kortingen rijk

339

557

802

796

O.SD | 1. Beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg (vanuit Voorjaarsbericht 2019) 
Eind 2019 zijn beheersmaatregelen voor de kosten Jeugdzorg vastgesteld naar aanleiding van een taakstelling uit het Voorjaarsbericht 2019. In 2019 was een verwacht nadeel voor de kosten Jeugdzorg voorzien van € 995.000, dat geleidelijk in de jaren daarna door effecten van deze beheersmaatregelen moest worden teruggebracht. In financiële zin betekent dit voor de jaren 2021-2025 de volgende taakstelling tot ombuigingen: 2021 € 445.000, 2022 € 595.000, 2023 € 745.000 en met ingang van 2024 structureel € 995.000 per jaar.

O.SD | 2. Extra besparing lopende beheersmaatregelen kosten Jeugdzorg
In 2020 is in aanvulling op de lopende beheersmaatregelen jeugd,, een second opinion gevraagd. Dit heeft geleid tot de conclusie dat op de maatregelen herindicaties bij de toegang, POH-JGGZ, plan van aanpak en verlengde jeugdwet met ingang van de begroting 2024 structureel een bedrag van € 390.000 meer bespaard kan worden.

Stand van zaken Voorjaarbericht 2023
In 2021 en 2022 zijn de ombuigingen gerealiseerd door een voordeel uit de afwikkeling van de definitieve jaarcijfers 2020 en 2021 van Hart van Brabant en door lagere PGB-uitgaven dan geraamd.
In dit Voorjaarsbericht 2023 is in voorstel VJB23/6.05 toegelicht dat een deel van bovenstaande ombuigingen structureel kan worden verlaagd. Hiervoor zijn 2 redenen aan te voeren:

  • De werkelijke uitgaven aan PGB zijn structureel € 500.000 lager dan begroot. Het geraamde budget kan met ditzelfde bedrag naar beneden worden bijgesteld.
  • De inkoopsystematiek van de regio Hart van Brabant is gewijzigd en dit moet tot lagere kosten leiden. Rekening houdend met het vastgestelde financiële kader is sprake van een verschil met onze meerjarenbegroting. Voor 2023 gaat het om een bedrag van € 340.000 en voor 2024 en verder om € 585.000 per jaar. Deze bedragen worden verrekend met de in de meerjarenbegroting nog opgenomen ombuigingen voor jeugdzorg. 
    In totaal wordt de taakstelling in 2023 verlaagd met € 840.000 en voor de jaren 2024 en verder met € 1.085.000. De resterende ombuigingstaakstelling jeugdzorg komt daarmee voor 2023 uit op € 205.000 en voor 2024 en volgende jaren op € 300.000 per jaar.

O.SD | 3. Aanvullende maatregelen Wmo 
De in 2020 gevraagde second opinion heeft ook bekeken of er aanvullende maatregelen mogelijk zijn voor de Wmo. Conclusie was dat de beheersmaatregelen die reeds voor de jeugd waren genomen ook ingezet kunnen worden voor de Wmo. In totaal is berekend dat door gerichte training van de medewerkers van de toegang, meer differentiatie van taken en herberekening van tarieven Wmo, een extra besparing mogelijk is die oploopt tot een bedrag van € 630.000 met ingang van de begroting 2024.

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2023
De werkelijke PGB-uitgaven voor de Wmo zijn in 2021 en 2022 lager dan begroot.  In dit Voorjaarsbericht 2023 is in voorstel VJB23/6.06 opgenomen om het geraamde bedrag voor PGB-uitgaven met ingang van 2023 structureel met € 500.000 te verlagen. De in de begroting geraamde ombuigingen worden structureel met eenzelfde bedrag verlaagd. De resterende ombuiging Wmo bedraagt in 2023 daardoor nog € 25.000 en in 2024 en verder nog € 130.000 per jaar.

O.SD | 5. Budgetplafond HbH
De kosten voor hulp bij het huishouden (HbH) nemen de afgelopen jaren fors toe tot inmiddels ongeveer € 3,7 miljoen per jaar. Belangrijkste oorzaak is het afschaffen van de inkomenstoets en het uniforme (lage) uurtarief dat moet worden gehanteerd. Deze ontwikkeling vinden wij, evenals vele gemeenten met ons, niet wenselijk. Om de kosten enigszins in de hand te houden waren wij voornemens om een budgetplafond op de HBH1 in te voeren van 10% in met ingang van 2023. 

Stand van zaken Voorjaarsbericht 2023
Op basis van jurisprudentie is inmiddels duidelijk dat het instellen van een dergelijk plafond niet is toegestaan. Daarnaast blijkt op basis van de huidige zorgvraag en de stijging van het tarief als gevolg van de aanbesteding in 2022 de in de meerjarenbegroting geraamde ombuiging niet haalbaar. In dit Voorjaarsbericht 2023 wordt bij voorstel VJB23/6.04 de meerjarenbegroting hierop structureel aangepast. 

A. Korting Rijk bij Meicirculaire 2022 algemene uitkering: eigen bijdrage huishoudelijke hulp 
Bij de Meicirculaire 2022 is in de algemene uitkering vanuit een rijk aan gemeenten met ingang van 2025 een korting opgelegd door een nog door het rijk opnieuw in te voeren inkomensafhankelijke bijdrage voor HbH . Deze korting is in onze meerjarenbegroting reeds vertaald als een structurele verlaging van het budget voor HbH met ingang van de begroting 2025; voor 2023 en 2024 heeft deze korting dus geen effect. Over de precieze wijze van invoering van de inkomensafhankelijke bijdrage moet door het rijk nog een besluit worden genomen; pas daarna kan ingeschat worden of deze korting voor Waalwijk ook is te realiseren.

B. Korting Rijk bij Meicirculaire 2022 algemene uitkering: valpreventie ouderen
Het kabinet heeft valpreventie, als kostenbesparende preventiemaatregel, in het Coalitieakkoord opgenomen. Valpreventie draagt bij aan gezond ouder worden en leidt tot netto besparingen in de domeinen Zvw en Wlz. De maatregelen die nodig zijn voor implementatie worden komende periode met alle relevante stakeholders, zo ook de gemeenten, uitgewerkt. Dit leidt vanaf 2023 tot een taakstellende besparing in het gemeentefonds: voor Waalwijk € 27.000 in 2023, oplopend naar € 44.000 in 2026.
Vanuit het budget op product 634 Maatwerk dienstverlening 18+ (WMO) zal gemonitord worden of en zo ja, in hoeverre deze taakstelling vanuit het rijk haalbaar is.

C. Korting Rijk bij Septembercirculaire 2022 algemene uitkering: SVB PGB trekkingsrechten
Bij de Septembercirculaire 2022 van de algemene uitkering heeft het rijk aan gemeenten een korting opgelegd voor SVB PGB (Persoonsgebonden Budget) trekkingsrechten. Voor Waalwijk gaat het om een bedrag van € 82.000 in 2023, € 86.000 in 2024, € 89.000 in 2025 en € 83.000 in 2026 en verder. Vanuit het budget op product 634 Maatwerk dienstverlening 18+ (WMO) zal gemonitord worden of en zo ja, in hoeverre deze taakstellingen vanuit het rijk haalbaar is.
Deze structurele uitname uit het gemeentefonds met ingang van 2023 is een gevolg van een overeenkomst tussen de VNG en het ministerie van VWS ter compensatie van de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Gezien de onzekerheid over de kostenontwikkeling evalueren de VNG en het ministerie van VWS deze afspraak na vier jaar (dus in 2026), op basis van de werkelijke uitvoeringskosten van de SVB voor de Jeugdwet en de Wmo. Op basis van de evaluatie kan besloten worden om de structurele uitname uit het gemeentefonds naar boven of naar beneden bij te stellen.

Stand van zaken overige ombuigingen

Terug naar navigatie - Stand van zaken overige ombuigingen

In het Voorjaarsbericht 2020 is geconstateerd dat we, evenals veel andere gemeenten in onze regio en in de rest van Nederland, te maken hebben met tekorten op de begroting.
We hebben daarbij aangekondigd in de Actualisering Begroting 2021 met een evenwichtig pakket aan maatregelen te komen. Naast ombuigingen in het Sociaal Domein is in de Actualisering Begroting 2021 (raad 19 november 2020) een groot aantal ombuigingen opgenomen, die in vier categorieën zijn te onderscheiden. Bijna alle ombuigingen zijn inmiddels gerealiseerd.
Samengevat is de stand van zaken van de nu nog resterende ombuigingen bij het Voorjaarsbericht 2023 als volgt, waarbij in 2027 de taakstelling gelijk is aan 2026:

Bedragen x  € 1.000            

2023

2024

2025

2026

5.1  Organisatie

0 107 107 107

5.2  Efficiency & samenwerking

0 34 34 34

5.3  Versoberen & eigen verantwoordelijkheid

0 0 0 0

5.4  Inkomsten verhogen

0 0 0 0

Totaal    

0

141

141

141

Waarvan:

 

 

 

 

Gerealiseerde ombuiging

0 0 0 0

Nog te realiseren ombuiging

0 141 141 141

Reeds gemeld en verwerkt

0 0 0 0

De eerder al gerealiseerde structurele ombuigingen zijn uit de post taakstellende ombuiging gehaald.
Nu resteren alleen nog ombuigingen in de categorieën 5.1 en 5.2. De categorie is een verwijzing is naar de paragrafen in de Actualisering Begroting 2021.

5.1   Organisatie / Stand van zaken Voorjaarsbericht 2023
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is de eigen organisatie: kritisch kijken waar we door anders organiseren of verleggen van onze focus kosten kunnen besparen.
Bijna alle oorspronkelijke ombuigingen zijn inmiddels structureel gerealiseerd. Er resteert nog een ombuiging met  ingang van 2024, die gerelateerd is aan het t.z.t. uit dienst gaan van medewerkers. De verwachting is dat de resterende ombuiging 5.1. Organisatie uiteindelijk geheel gerealiseerd wordt.

5.2 Ombuigingen efficiency & samenwerking / Stand van zaken Voorjaarsbericht 2023
Eén van de elementen uit het pakket aan ombuigingen is efficiency & samenwerking: kunnen we gemakkelijk tegen minder kosten hetzelfde blijven doen of met eventueel gering effect. 
Bijna alle oorspronkelijke ombuigingen zijn inmiddels structureel gerealiseerd. Er resteert nog een ombuiging met  ingang van 2024 inzake Den Bolder (O.031), waarover nog overleg loopt.

Budgetoverhevelingen

Terug naar navigatie - Budgetoverhevelingen

Stand van zaken overhevelingen 2022 naar 2023
In de jaarrekening 2022 is een overzicht opgenomen met de werkelijk over te hevelen bedragen die horen bij de voorstellen tot overheveling van 2022 naar 2023. Tot die overhevelingen is bij het vaststellen van het Najaarsbericht 2022 al door de raad besloten, alleen de bedragen kunnen bij de jaarrekening dus afwijken. Verder zijn er bij de Decembercirculaire 2022 in 2022 gelden vanuit het rijk aan de algemene uitkering toegevoegd, die pas in 2023 tot bestedingen gaan leiden. Bij de jaarrekening 2022 is voor deze posten via de resultaatbestemming voorgesteld om ook deze posten over te hevelen. Grootste post hiervan is € 1.324.000 voor de in 2023 uit te keren energietoeslag.

Het zo kort na de jaarrekening 2022 in het Voorjaarsbericht 2023 opnieuw toelichten van deze overhevelingen met de prognose voor besteding in 2023 voegt weinig toe. Over het algemeen is de verwachting nu dat de overgehevelde bedragen geheel in 2023 worden besteed. In het Najaarsbericht 2023 zal een overzicht met de stand van zaken / prognose van besteding van de overhevelingen van 2022 naar 2023 worden opgenomen.

Link naar jaarrekening 2022:          Budgetoverhevelingen 2022 naar 2023 jaarrekening 2022 
Link naar Najaarsbericht 2022:     budgetoverhevelingen-2022-naar-2023