Helaas belanden nog steeds veel waardevolle grondstoffen bij het restafval. Dat is zonde! Want alles wat onze inwoners in de grijze container doen, gaat de verbrandingsoven in. Daarom willen we de hoeveelheid restafval flink verminderen. De eerste stap hebben we in 2015 gezet. We legen de grijze container nog maar één keer in de vier weken. De hoeveelheid restafval is daarmee al flink gedaald, maar we zijn er nog lang niet. Om te bepalen wat de volgende stap wordt, gaan we – op verzoek van de raad – een aantal afvalproeven doen.  
Eind 2021 heeft de gemeenteraad dan ook ingestemd met de nota 'Afvalproeven t.b.v. Grondstoffenbeleidsplan fase 2' en besloten om een drietal afvalproeven uit te voeren. Het doel van de afvalproeven is het creëren van draagvlak. Inwoners ervaren hoe het is om bijvoorbeeld een container voor PMD te hebben of hun restafval weg te brengen naar een ondergrondse container. Daarnaast doet de gemeente door middel van de proeven ervaring op over de effecten van de wijzigingen. Denk aan de hoeveelheid restafval, de kwaliteit van gescheiden ingezamelde afvalstromen, de acceptatie door inwoners, de (on)mogelijkheden in de uitvoering en de kosten. De resultaten van de afvalproeven zijn mede bepalend voor de invulling van stap 2 uit het Grondstoffenbeleidsplan.
In twee wijken en bij vijf appartementencomplexen worden gedurende 1 jaar afvalproeven uitvoeren. We doen de volgende proeven:
•    Wegbrengen van restafval naar een ondergrondse container in combinatie met een PMD-container.
•    Kleine container voor restafval (140 liter) in combinatie met een PMD container.
•    Gescheiden inzameling van GFT-afval in de hoogbouw.
De proeven starten vanaf begin november, en hebben een looptijd van één jaar.

Tijd (indicator)

G

Tijd (toelichting)

De werkzaamheden lopen volgens planning.