Uitgaven

4,34%
€ 8.107
x €1.000
4,34% Complete

Inkomsten

1,01%
€ -1.919
x €1.000
1,01% Complete

Saldo

177,63%
€ 6.187
x €1.000

Beleidsveld 4 | Onderwijs

Uitgaven

4,34%
€ 8.107
x €1.000
4,34% Complete

Inkomsten

1,01%
€ -1.919
x €1.000
1,01% Complete

Saldo

177,63%
€ 6.187
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Maximaal ontplooien en sociaal & economisch zelfstandig kunnen deelnemen aan de samenleving. Dat is onze ambitie. Hierbij moeten Waalwijkers zijn toegerust voor vervolgopleiding aansluitend op de Waalwijkse arbeidsmarkt. Onderwijshuisvesting moet voldoende, adequaat en bereikbaar zijn. Waalwijkers zijn functioneel geletterd waarbij alle kinderen tussen 2-18 jaar deelnemen aan educatie. 

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de verplichte indicatoren (BBV):

IND 4.001 | Absoluut verzuim (per 1.000 inw. 5-18 jr) (BBV)

Er wordt gesproken van absoluut verzuim als een leerplichtige en/of kwalificatieplichtige jongere niet op een school of instelling staat ingeschreven. De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".



IND 4.002 | Relatief verzuim ( per 1.000 inw. 5-18 jr) (BBV)

Er is sprake van relatief verzuim als een jongere wel op een school staat ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. De periodeaanduiding "2018" staat voor schooljaar "2017/2018".



IND 4.003 | Voortijdige schoolverlaters (VO+MBO) (BBV) (in %)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. De cijfers van DUO hebben betrekking op schooljaren. De periodeaanduiding "2017" staat voor schooljaar "2017/2018"



Onderwijs

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.066 | Kwaliteitsniveau huisvesting op wettelijk vereist niveau
In 2021 wordt de voorbereiding van de vervangende nieuwbouw van basisschool Meerdijk opgepakt. Hoewel in het geactualiseerde MIP wordt uitgegaan van renovatie van deze school, is uit nader onderzoek gebleken dat de kosten van renovatie niet opwegen tegen de kosten van vervangende nieuwbouw. Aan de raad zal worden voorgesteld om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen. Tevens wordt gestart met de bekostiging van de tijdelijke uitbreiding van SBO Het Zilverlicht: gedurende een periode van 5 jaar worden voor deze school noodunits (150 m2) gehuurd. Over de onderwijshuisvesting in Landgoed Driessen vindt overleg met de schoolbesturen plaats. Gezien (de ontwikkeling van) het aantal leerlingen in deze wijk wordt in onderling overleg bezien hoe aan de benodigde uitbreiding van de onderwijshuisvesting nader vorm wordt gegeven.

D.067 | 20% minder taalachterstand in 2021 (t.o.v. 2016)
Bij minstens 75% van de kleuters die met een (taal)achterstand instromen in groep 1, is deze achterstand op taal eind groep 2 afgenomen met minstens twee maanden. Bij de overige 25% van deze kleuters is de achterstand iets afgenomen. Alle kinderen die met achterstand instromen maken dus een inhaalslag t.o.v. zichzelf bij instroom. Verder zetten we in op een toename van aantal ouders (educatief) partnerschap en dat alle peuters naar de voorschool gaan. We volgen in 2021 het Uitvoeringsprogramma Waalwijk Taalrijk.

D.068 | Voortijdige schoolverlaters daalt naar 8% in 2021
Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

  • Nieuw beleid leerplicht (ook M@zzl, mass) > Momenteel wordt nieuw leerplichtbeleid ontwikkeld met daarin de methodische aanpak schoolverzuim als werkwijze opgenomen. Er is hiervoor gebruik gemaakt van een onderzoek dat door regionale samenwerking tot stand is gekomen. Het M@zl traject wordt ook in 2021 afgenomen van de GGD.
  • Voortzetting pilot Schoolmaatschappelijke ondersteuning (SMO) op het Voortgezet Onderwijs. Hierbij is onder meer sprake van een intensieve samenwerking tussen leerplicht, GGD, school, het Samenwerkingsverband en de de SMO-ers (TWijZ). Vroegtijdige signalering en inzet van de juiste ondersteuning zijn uitgangspunten die o.a. kunnen leiden tot minder schoolverzuim.
  • Deelname aan het regionale uitvoeringsprogramma VSV, waarvan centrumgemeente Tilburg wettelijk gezien de trekker is. In het nieuwe programma ‘Vasthouden en niet loslaten” (2021-2024) zijn de volgende thema’s uitgewerkt: Jongeren in beeld bij elke overstap, Basis op orde en verknopen, Aandacht voor maatwerk, Naar een integrale aanpak, Jongeren in een kwetsbare positie.
  • Regionaal programma ‘ieder kind op school’ > Verbeteren samenwerking tussen gemeenten en het onderwijsveld op het gebied van de aansluiting tussen jeugdhulp en passend onderwijs.
    Belangrijkste opgaven zijn:
    • Creëren van gedeeld eigenaarschap van gemeenten en onderwijs op bestuurlijk niveau;
    • Komen tot overeenstemming over ieders verantwoordelijkheden over de ondersteuning en zorg voor kinderen en daarmee ook het gebied waarover we een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben;
    • Komen tot verbetervoorstellen en pilots op basis van data en kennis;
    • Innovatieve projecten betreffende vroegtijdig / preventief signaleren van risicojongeren en vroegtijdig oppakken van casussen.

D.069 | Optimale (preventieve ) ondersteuning kwetsbare kinderen
Middels de pilot Preventief Interventieteam Basisschoolkinderen (PIB) ondersteunen we kinderen van 5-12 jaar in een vroegtijdig stadium, in samenwerking met school, gezin en omgeving. De pilot loopt tot april 2021. Indien er in de begroting 2021 middelen worden toegekend voor voortzetting, breiden we de pilot uit. We kunnen dan meer gezinnen en scholen ondersteunen (60 per jaar).

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Hieronder volgt een korte toelichting op de opgenomen maatregelen uit de (actualisatie) begroting 2021.

Maatregel A.007 betreft een financiële verwerking, die conform afspraak is doorgevoerd. 

A.020 | Nieuw jeugdbeleid m.b.t. nieuw jeugdkader 2020: In 2021 is gewerkt aan een verbetering van het jeugdbeleid. Er is een groot aantal nieuwe projecten / activiteiten gestart zoals:

  • Opstellen en vaststellen van de nieuwe notitie LEA in april 2021;
  • De aanpak Taalschatten, partnerschap met ouders en Thuis in Taal i.s.m. voorscholen/ kinderopvang  – en basisscholen is gestart;
  • De resultaatafspraken/ VVE -  monitor schooljaar 2020-2021 is uitgevoerd;
  • Realisatie van jongerenparticipatie door middel van de inzet van Jongerenambassadeurs;
  • De realisatie van de website Waalwijk – Taalrijk;
  • De aanpak van kinderarmoedebeleid d.m.v. project Young Warriors;
  • Sluitende afspraken ten aanzien van inzet schoolmaatschappelijk ondersteuners in de zorgstructuur van het basisonderwijs;
  • Verbeterslag met onderwijspartners betreffende implementatie aanpak thuiszitters en vroegtijdig schoolverlaters;
  • De uitvoering project Social Spring i.v.m. corona- achterstanden bij jeugd en jongeren;
  • Onderzoek ten aanzien van verantwoordelijkheden gemeente op het gebied van Zorg – en Veiligheid. Eindrapport wordt maart 2022 opgeleverd;
  • De voorbereidingen met GGD Hart voor Brabant betreffende inzet Kansrijke Start vanaf 2022;
  • De voorbereidingen inzet middelen voor het Nationaal Programma Onderwijs op alle scholen voor basis – en Voortgezet Onderwijs i.v.m. ontwikkelachterstanden bij jeugd – en jongeren door de coronapandemie;
  • Realisatie van de convenant met als doel de verbetering van de samenwerking met Veilig Thuis en Zorg en Veiligheidshuis i.v.m. veiligheids - casuïstiek en de aanpak Kindermishandeling;
  • Procesafspraken gemaakt met Stichting Jongerencentra Waalwijk ter verbetering van de samenwerking , uitvoering- en verantwoording van activiteiten op basis waarvan nieuwe prestatieafspraken voor 2022 zijn opgesteld;
  • Continuering van werkzaamheden lopend jeugdbeleid en de daarbij behorende projecten.

A.021 | Preventief interventieteam basisschoolleerlingen: De pilot PIB draaide op 10 basisscholen en is afgerond op 1 april 2021. Gezien de positieve resultaten bij de kinderen/in de gezinnen, hebben we de methode PIB na de pilot voortgezet en uitgebreid naar alle 19 basisscholen. In de evaluatie met de 10 pilot-scholen gaven zij aan graag gebruik te blijven maken van de methode PIB, gezien de meerwaarde voor de leerlingen en voor de school. Op de 9 ‘nieuwe’ basisscholen hebben we presentaties gegeven over de methode en resultaten van PIB. Ook deze scholen hebben zich gecommitteerd aan de methode. De intentie was om in 2021 15 nieuwe gezinnen te ondersteunen middels de PIB methode. In het eerste half jaar van 2021 hebben we 9 aanmeldingen ontvangen, waarmee we ruim boven het aantal verwachtte aanmeldingen uit kwamen. Per 1 augustus is echter 1 van de 2 PIB-coaches vertrokken, waardoor in de tweede helft van het jaar helaas minder aanmeldingen op konden worden gepakt; in totaal 4.

We hebben in de tweede helft van 2021 gewerkt aan het completeren van het PIB-team. Hiervoor hadden we meer tijd nodig dan gewenst. Pas sinds 1 februari 2022 is het PIB-team weer compleet met een tweede PIB-coach.

Daarnaast hebben we in de tweede helft van 2021 een nieuwe zorgstructuur op de basisscholen ingericht, wat onder meer inhoudt dat de PIB-coaches aansluiten bij de zorgoverleggen op de scholen.

Zo gaan we dat doen

Wat hebben we niet gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we niet gedaan in 2021?

Onderstaande maatregelen zijn in het jaar 2021 niet (geheel) uitgevoerd.

In 2021 is het niet gelukt om een Uitvoeringsprogramma Jeugdkader op te stellen. Dit wordt in 2022 gerealiseerd. Reden hiervan is gebrek aan geschikte ambtelijke capaciteit. De huidige arbeidsmarkt is gespannen en het vinden van geschikte kandidaten is moeilijk. Daarnaast waren de belangrijkste ketenpartners zoals het onderwijs en welzijnsorganisaties ook niet beschikbaar i.v.m. de extra werkzaamheden ten gevolge van de coronapandemie. Zonder input van externe partners is het niet mogelijk om een efficiënt en effectief op elkaar afgestemd jeugdbeleid te formuleren. Begin 2022 is dit voortvarend opgepakt.

De intentie was om in 2021 15 nieuwe gezinnen te ondersteunen middels de PIB methode. Echter is dit doel niet behaald door het hiaat in de formatie in de tweede helft van 2021. We hebben in totaal 13 nieuwe gezinnen in begeleiding genomen.

Wat heeft beleidsveld 4 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 4 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2021 Begroting 2021 na Wijz. Jaarrekening 2021
Lasten 7.766 8.027 7.686
Baten -1.484 -1.925 -1.779
Saldo van lasten en baten 6.282 6.102 5.907
Onttrekkingen -825 -479 -140
Stortingen 100 152 421
Mutaties reserves -725 -327 281

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders

Meerjareninvesteringsprogramma onderwijshuisvesting gemeente Waalwijk 2015-2020;

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs 2015

Nota Lokaal Educatieve Agenda 2016-2020 Verdiepen en Verbreden

Nota Waalwijk Taalrijk ‘Aanpak taal: ouder en kind samen’

Uitvoeringsprogramma Waalwijk Taalrijk 2016-2020

Peuterregeling gemeente Waalwijk (inclusief Voor- en vroegschoolse Educatie) v.a. 2018

Nota Leerplicht

Convenant Voortijdig School Verlaten 2012-2015 (regionaal convenant)

Bestrijden laaggeletterdheid van A tot Z

Handhavingsbeleid Kinderopvang 2012