Uitgaven

2,71%
€ 5.065
x €1.000
2,71% Complete

Inkomsten

0,2%
€ -374
x €1.000
0,2% Complete

Saldo

134,68%
€ 4.691
x €1.000

Beleidsveld 1 | Veiligheid

Uitgaven

2,71%
€ 5.065
x €1.000
2,71% Complete

Inkomsten

0,2%
€ -374
x €1.000
0,2% Complete

Saldo

134,68%
€ 4.691
x €1.000

Ambitie

Terug naar navigatie - Ambitie

Het hebben van een gevoel van veiligheid is van groot belang. De gemeente Waalwijk wil voor iedereen die binnen de gemeente verblijft een zo veilig mogelijke omgeving creëren. Met preventief beleid waar het kan, met repressief optreden waar het moet. Waar nodig worden grenzen helder gesteld.

Wij vinden het noodzakelijk om veiligheidsbeleid in samenhang vorm te geven. Veiligheidsbeleid heeft zich ontwikkeld van een reeks reacties op incidenten tot een brede en meer samenhangende aanpak. De traditionele verantwoordelijkheid van de burgemeester voor de openbare orde is aangevuld en ingebed in een veel breder vormgegeven veiligheidsbeleid, waar bijvoorbeeld ook onderwijs en zorg als beleidsterreinen bij betrokken zijn en waar het Openbaar Ministerie en de politie belangrijke veiligheidspartners van de gemeente zijn. In dat opzicht is het niet alleen het domein van de burgemeester maar gaat veiligheid het hele college aan.

De noodzaak het beleid in samenhang en in samenwerking met anderen vorm te geven, wordt niet kleiner. Kanttekening daarbij is wel dat absolute veiligheid niet gegarandeerd kan worden, dus dat we deels risico’s moeten aanvaarden.

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verplichte indicatoren (BBV)

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren (BBV)

Onderstaand vindt u een overzicht van de verplicht op te nemen indicatoren (BBV):

IND 1.001 | Verwijzingen Halt (aantal per 1.000 jongeren 12-17jr) (BBV)

Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 jongeren van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. 


IND 1.002 | Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.).


IND 1.003 | Diefstal uit woning per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners.


IND 1.004 | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (BBV)

Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven.

Het aantal meldingen per 1.000 inwoners.


IND 1.005 | Winkeldiefstal per 1.000 inwoners (BBV)

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners.


Integrale veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Integrale Veiligheid
In het integraal veiligheidsbeleidsplan 2019-2022 staat weergegeven voor welke opgaven we staan. Nadere toelichting is in de begroting 2021 te vinden onder het programma Veiligheid. In 2021 is het programma Veiligheid na evaluatie van het gehele programmamanagement terug in de lijnorganisatie gebracht binnen team LTH (Leefbaarheid, Toezicht en Handhaving). Daarom is besloten bij de jaarrekening 2021 de integrale veiligheid ook binnen beleidsveld 1 te verantwoorden.

IND 1.006 | Aantal drugsdumpingen, locaties met grondstoffen synthetische drugs, hennepkwekerijen en last onder dwangsom dealen

IND 1.007 | Aantal meldingen bij BOA's / Politie

IND 1.008 | Aantal vernielingen en -boetes APV

IND 1.009 | Rapportcijfer veiligheidsmonitor leefbaarheid

IND 1.010 | Aantal casussen inzet wijk-GGZ'er en meldingen m.b.t. personen met verward gedrag

IND 1.011 | Aantal controles- en handhavingsactiviteiten kamerlocaties

IND 1.012 | Aantal Drank en Horecawet (DHW) controles en DHW-overtredingen

IND 1.013 | Aantal gecontroleerde grote evenementen

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

Vanuit het team TLTH is in 2021 invulling gegeven aan de ambities die gesteld zijn op het thema veiligheid. De projecten zoals genoemd (de leerstoel ondermijning, interne weerbaarheid, bureau ondermijning, Veilige Publieke Taak, datagedreven werken, het project ‘Leertuinen’ en communicatie rondom het thema veiligheid) hebben onze blijvende aandacht. 
Enkele voorbeelden van zaken die concreet opgepakt zijn:
1.    Opstellen van intern beleid rondom Veilige Publieke Taak. In dit beleid is beschreven hoe we omgaan met grensoverschrijdend gedrag van bezoekers, ondernemers en inwoners en welke maatregelen we treffen wanneer dit aan de orde is. Er is zowel aandacht geschonken aan een preventieve als een repressieve aanpak;
2.    Het project ‘Leertuinen’ heeft ons meer inzicht gegeven in de wijze van rechtmatige uitwisseling tussen de domeinen zorg en veiligheid;
3.    Door Bureau ondermijning is ingezet op het creëren van awareness bij medewerkers. Daarmee zorgen we ervoor dat afdelingen zich bewust zijn van de risico’s die we als gemeente lopen bij misbruik van bijvoorbeeld vergunningen, subsidies et cetera. Medewerkers weten waar ze zorgen en signalen kunnen delen;
4.    Communicatie rondom het thema veiligheid is een blijvende aanpak waarbij we onze inwoners zoveel mogelijk betrekken rondom dit thema. Veiligheid is immers van ons allemaal.

Hieronder nog een korte toelichting op 2 maatregelen, die voor 2021 binnen het programma Veiligheid en nu binnen TLTH  worden opgepakt.

B20 | 9.045 Leerstoel ondermijning Langstraat opzetten:  De leerstoel ondermijning is samen met de gemeenten Heusden en Loon op Zand, in samenwerking met de provincie en Universiteit van Tilburg, opgezet. Doel hiervan is gezamenlijk onderzoek te doen naar verschijningsvormen van ondermijning en het beschrijven van best practices ten aanzien van verschillende thema’s die onder ondermijning vallen. In afgelopen periode is voor Waalwijk het thema ‘bestuurlijke integriteit’ onderzocht waarbij er een eindrapport wordt opgeleverd met tips en aanbevelingen. 
Voor de gemeente Heusden is het thema ‘autobranches’ opgepakt en voor Loon op Zand ‘vakantieparken’. 
Op dit moment worden de nieuwe thema’s voor het komende jaar geïnventariseerd.  

B20 | 9.042 Formuleren rollen en taken van de gemeente op het gebied van cybercriminaliteit: De gemeente Waalwijk heeft zowel een interne als een externe aanpak op het gebied van cybercrime. Intern gaat over onze eigen organisatie en systemen: hoe voorkomen we dat we slachtoffer worden? Extern gaat het met name om een preventieve aanpak van dit thema: hoe voorkomen we dat onze bedrijven en inwoners slachtoffer worden? Hoe communiceren we over dit thema en hoe zorgen we voor awareness bij eenieder? Ten aanzien van de externe aanpak is er een onderzoek uitgevoerd naar taken/rollen/bevoegdheden. Deze hebben we nu scherp. De volgende stap is om dit, samen met de partners, in ons veiligheidsbeleid te borgen. Daar zijn we momenteel samen met de partners over in gesprek. Los daarvan zijn er al diverse acties uitgezet, met name in communicatieve zin.

Zo gaan we dat doen

Fysieke veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

D.044 | We vergroten de pakkans van drugproductie
De risico's bij de productie van drugs zijn groot. Landelijk zijn er tal van voorbeelden waarbij er zaken misgaan in drugslabs of waarbij brand uitbreekt in een hennepkwekerij. Drugsproductie vindt vaak plaats in criminele samenwerkingsverbanden en gaat niet zelden gepaard met geweld, bedreiging en intimidatie.  Reden genoeg om tot doel te hebben om de pakkans hiervan te willen vergroten om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. 

D.045 | Daling APV overtredingen van 10% t.o.v. 2019
Onze toezichthouders zijn belast met controle op naleving van hetgeen in de APV is vastgelegd. Niet naleving van deze regels kunnen zorgen voor ongewenste effecten zoals verloedering, onveilige situaties of kleine ergernissen.  Het streven is uiteraard om er voor te zorgen dat de regels uit de APV zo min mogelijk worden overtreden.

D.046 | Altijd de wijk in na incidenten met impact
Incidenten, in welke vorm dan ook, kunnen impact hebben in wijken. Om de omvang van deze impact in te schatten, vinden we het belangrijk om na incidenten de wijk in te gaan en het gesprek aan te gaan. Op die manier kan een inschatting gemaakt worden van hetgeen er nodig is. Denk hierbij aan een grote brand, of groot incident waarbij de openbare orde en veiligheid(sgevoel) ernstig is aangetast en waarbij maatregelen nodig zijn om dit veiligheidsgevoel terug te laten keren.

D.047 | Verbeteren leefbaarheid en partnerschap met in- en externe partners
Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om er samen met partners voor te zorgen dat het in Waalwijk prettig en veilig vertoeven is. Om hier invulling aan te geven werken we intensief samen met zowel onze partners als onze inwoners, ieder vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid. 

D.048 | 100% toezicht op herhalende overtredingen arbeidsmigranten
Veilige huisvesting voor onze arbeidsmigranten vinden we belangrijk. Daarom wordt veel ingezet op controle van de diverse huisvestingsvormen in onze gemeente. Er wordt onder andere gecontroleerd op brandveiligheid, constructieve veiligheid en een veilige woonsituatie. De regels hiertoe zijn onder andere vastgelegd in de beleidsregels huisvesting arbeidsmigranten (2019) en het bouwbesluit. Bij overtredingen wordt handhavend opgetreden door onze toezichthouders. 

D.049 | 25% minder overtredingen op Drank & Horeca
De drank- en horecawet stelt regels ten aanzien van het veilig schenken van alcohol. De gemeente ziet toe op de naleving van deze regels. Het streven is uiteraard om zo min mogelijk overtredingen te laten plaatsvinden, omdat we het verantwoord schenken van alcohol en het veilig en verantwoord uitbaten van een horecazaak belangrijk vinden. 

D.050 | 100% toezicht bij grote evenementen
Het is belangrijk dat grote evenementen veilig plaatsvinden. Organisatoren dienen zich te houden aan eisen die in de vergunning staan vastgelegd. Bij grote evenementen wordt, gelet op de risico's, altijd gecontroleerd of men zich houdt aan de belangrijkste eisen uit de vergunning. 

IND 1.006 | Aantal drugsdumpingen, locaties met grondstoffen synthetische drugs, hennepkwekerijen en last onder dwangsom dealen

IND 1.007 | Aantal meldingen bij BOA's / Politie

IND 1.008 | Aantal vernielingen en -boetes APV

IND 1.009 | Rapportcijfer veiligheidsmonitor leefbaarheid

IND 1.010 | Aantal casussen inzet wijk-GGZ'er en meldingen m.b.t. personen met verward gedrag

IND 1.011 | Aantal controles- en handhavingsactiviteiten kamerlocaties

IND 1.012 | Aantal Drank en Horecawet (DHW) controles en DHW-overtredingen

IND 1.013 | Aantal gecontroleerde grote evenementen

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

We zien toe op de veiligheid in onze leefomgeving: de BOA’s en bouwtoezichthouders staan hiervoor grotendeels aan de lat. In het ‘VTH jaarverslag 2021 en het VTH uitvoeringsprogramma 2022’ is uiteengezet hoe de werkzaamheden en uitdagingen in het domein Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving eruit zien. Ten aanzien van fysieke veiligheid wordt onder andere toezicht gehouden bij (grote) nieuwbouwprojecten op bijvoorbeeld het industrieterrein Haven. Daarnaast voeren we controles uit op (kamer)bewoning, bovenwoningen en coffeeshops en zijn we actief in onze ondermijningsaanpak (o.a. sluitingen op grond van het Damoclesbeleid).

In de begroting 2021 en de actualisatie begroting 2021 waren met betrekking tot fysieke veiligheid geen maatregelen opgevoerd.

Wat heeft beleidsveld 1 gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft beleidsveld 1 gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2021 Begroting 2021 na Wijz. Jaarrekening 2021
Lasten 5.257 5.292 5.065
Baten -24 -150 -274
Saldo van lasten en baten 5.233 5.142 4.791
Onttrekkingen -313 -313 -99

Belangrijkste kaders

Terug naar navigatie - Belangrijkste kaders

Regionaal Beleidsplan Politie-eenheid Zeeland-West-Brabant 2019-2022 (Nationale politie) (document dient nog te worden vastgesteld)

Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 Waalwijk

Focusblad 2020 Waalwijk

Damoclesbeleid 2019

Wet op de Veiligheidsregio’s

Rampenbestrijdingsplan Brzo-inrichtingen Midden- en West-Brabant

Regionaal crisisplan 2018-2022 'Samen maken we de regio veiliger' Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, bestaande uit:

  • Brandrisicoprofiel 2015-2019;
  • Dekkings- en spreidingsplan brandweer(zorg);
  • Voorstel opkomsttijden 1e basisbrandweereenheid en geografische spreiding 2e basisbrandweereenheid.
  • Aanvullend is er een dynamisch risicoprofiel VRMWB opgesteld, dit risicoprofiel wordt lopend aangevuld waar dat gewenst is

Visie op Omgevingsbeleid in de gemeente Waalwijk

VTH beleid gemeente Waalwijk 2020

Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Midden en West Brabant