Overzichten van lasten en baten

Overzichten van lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzichten van lasten en baten

Per beleidsveld worden de voor de uitvoering naar verwachting benodigde lasten en baten vermeld. Op grond van het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV) zijn in dit hoofdstuk daarnaast de volgende overzichten opgenomen:

  • Recapitulatie naar lasten- en batensoorten;
  • Meerjarenbegroting 2024-2027;
  • Overzicht van incidentele lasten en baten.

Tot slot wordt een inzicht gegeven in de structurele begrotingspositie.

Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Terug naar navigatie - Recapitulatie naar lasten- en batensoorten

Bedragen x € 1.000

Uit onderstaand overzicht blijkt een positief resultaat 2024 van € 2.240.000, dat in 2024 staat op product 963 resultaat van de rekening / begroting van baten en lasten.
Dit saldo en onderstaand overzicht is zonder rekening te houden met het effect van incidentele baten en lasten.

Lasten Begroting 2024
4110 Salarissen en sociale lasten 37.594
4120 Overige rechts positie regelingen 0
4210 Belastingen 2078
4310 Aankoop grond 2527
4320 Duurzame goederen 12.897
4341 Sociale uitkeringen in natura 28.504
4351 Ingeleend personeel 4.180
4380 Overige goederen en diensten 34.009
4389 Overige goederen en diensten onverdeeld 506
4420 Subsidies 280
4431 Inkomensoverdrachten Rijk 474
4433 Inkomensoverdrachten Gemeenschappelijke regelingen 32.041
4436 Inkomensoverdrachten overige overheden 9.776
4438 Inkomensoverdrachten overige instellingen en personen 1.372
4439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 0
4448 Kwijtscheldingen 264
4510 Rente 4.120
4710 Mutatie reserves 2.254
4720 Mutatie voorzieningen 1.399
4730 Afschrijvingen 8.270
4740 Toegekende reële en bespaarde rente 302
4750 Overige verrekeningen 8.683
Totaal lasten 191.530
Baten Begroting 2024
8221 Belastingen op producenten -16.544
8222 Belastingen op huishoudens -4.416
8310 Opbrengst grondverkopen -23.046
8320 Duurzame goederen 0
8330 Pachten -752
8342 Eigen bijdragen en verhaal sociale uitkeringen in natura -291
8352 Uitgeleend personeel -96
8360 Huren -4.494
8370 Leges en andere rechten -8.916
8380 Overige goederen en diensten -3.481
8431 Inkomensoverdrachten Rijk -119.317
8434 Inkomensoverdrachten provincies -56
8436 Inkomensoverdrachten overige overheden -19
8438 Inkomensoverdrachten overige instellen en personen -96
8439 Inkomensoverdrachten onverdeeld 0
8448 Overige kapitaalovertdrachten -170
8510 Rente -126
8520 Dividenden en winsten -62
8710 Mutatie reserves -8.238
8720 Mutaties voorzieningen -583
8750 Overige verrekeningen -3067
Totaal baten -193.770
Totaal saldo -2.240

Meerjarenbegroting 2024-2027

Terug naar navigatie - Meerjarenbegroting 2024-2027

Meerjarenbegroting 2024 - 2025 - 2026 - 2027

Deze begrotingsjaren zijn samengesteld vanuit: 

  • De bestendiging van bestaand beleid (geen budgetaanpassingen);
  • Volledige verwerking van alle financiële gevolgen van het Voorjaarsbericht 2023, Kadernota 2024  en de Meicirculaire 2023;
  • Het volledig ramen van alle lasten (kapitaallasten en exploitatielasten) voortkomend uit nieuw beleid;
  • Geen ramingen wegens onderuitputtingen van kapitaallasten en personeelslasten;
  • Een stelpost van structureel jaarlijks € 75.000 extra in verband met het onderhoud wegens areaaluitbreiding.

Bedragen x €1.000
Exploitatie MJB 2024 Mutatie_2025_tov_2024 MJB 2025 Mutatie_2026_tov_2025 MJB 2026 Mutatie_2027_tov_2026 MJB 2027
PR001 Bestuursorganen: Raad 781 0 781 0 781 0 781
PR002 Bestuursondersteuning raad&rekenkamer 891 0 891 0 891 0 891
PR003 College van B&W 1.361 0 1.361 0 1.361 0 1.361
PR004 Publiekszaken 1.355 0 1.355 0 1.355 0 1.355
PR005 Leges publiekszaken -578 -3 -582 0 -582 0 -582
PR006 Verkiezingen 133 1 134 -1 133 0 132
PR007 Representatie 113 0 113 0 113 0 113
PR008 Communicatie 81 0 81 0 81 0 81
PR010 Bestuurlijke samenwerkingint.contacten 772 0 772 0 772 0 772
PR020 Overhead -14 0 -14 0 -14 0 -14
PR021 Huisvesting 1.763 -262 1.468 -104 1.364 -6 1.358
PR022 ICT algemeen 1.981 -55 1.926 -39 1.887 -228 1.659
PR023 Algemene personeelskosten 2.665 40 2.704 -146 2.558 74 2.632
PR024 Algemene organisatiekosten 1.137 0 1.137 0 1.137 0 1.137
PR025 Directie 451 0 451 0 451 0 451
PR026 Concern en strategie 1.608 0 1.608 0 1.608 0 1.608
PR027 Financien & Inkoop 1.977 0 1.977 0 1.977 0 1.977
PR028 HRM en ondersteuning 2.208 -43 2.165 0 2.165 0 2.165
PR029 ICT 1.862 -57 1.804 -5 1.799 0 1.799
PR030 Informatiebeheer en facilitaire zkn 1.692 17 1.709 0 1.709 -72 1.636
PR061 OZB woningen -6.496 -50 -6.546 -48 -6.594 -46 -6.640
PR062 OZB niet-woningen -7.998 -32 -8.030 -41 -8.071 -29 -8.100
PR101 Brandweer en rampenbestrijding 3.479 -2 3.476 -2 3.474 -2 3.472
PR102 Openbare orde en veiligheid 1.941 -25 1.921 -50 1.871 0 1.871
PR103 Dierenbescherming 47 0 47 0 47 0 47
PR104 Parkeertoezicht 326 0 326 0 326 0 326
PR201 Straatreiniging 633 7 640 -1 639 -3 635
PR202 Gladheidsbestrijding 166 0 166 -10 156 0 156
PR203 Onderhoud wegenstraten en pleinen 3.822 392 4.214 255 4.469 67 4.536
PR204 Openbare verlichting 1.243 -216 1.027 -3 1.024 -3 1.021
PR205 Verkeersmaatregelen 1.292 78 1.370 96 1.466 46 1.511
PR206 Parkeervoorzieningen 632 -69 563 -1 562 -1 561
PR207 Parkeervergunningenheffingen -1.253 0 -1.253 0 -1.253 0 -1.253
PR208 Exploitatie havencomplex 487 -34 453 -2 451 -2 449
PR209 Afwatering waterlossingen etc. 383 0 383 -19 364 0 364
PR210 Recreatieve havens 36 0 36 0 35 0 35
PR301 Straatmarkten 103 -34 69 0 69 0 69
PR302 Opbrengst straatmarkten -32 0 -32 0 -32 0 -32
PR303 Economische ontwikkeling 275 -45 230 0 230 0 230
PR304 Bedrijfsloket en -regelingen 514 -86 428 0 428 0 428
PR305 Economische promotie 276 0 276 0 276 0 276
PR401 Leerlingenvervoer 1.579 0 1.579 0 1.579 0 1.579
PR402 Leerplicht 205 0 205 0 205 0 205
PR403 Openbare basisonderwijs excl.huisvesting 1 0 1 0 1 0 1
PR404 Bijzonder basisonderwijs excl.huisvest. 26 0 26 0 26 0 26
PR406 Huisvesting openbaar basisonderwijs 323 -3 320 -4 317 -3 314
PR407 Huisvesting bijzonder basisonderwijs 1.496 -10 1.486 -4 1.482 14 1.496
PR408 Huisvesting speciaal basisonderwijs 134 -1 133 -31 101 -1 100
PR409 Huisvesting voortgezet onderwijs 2.277 -4 2.273 -1 2.272 76 2.347
PR410 Huisvesting onderwijs algemeen 263 7 270 -29 241 -105 136
PR411 Lokaal onderwijsbeleid 670 21 692 -100 592 -330 262
PR412 Volwasseneneducatie 1 0 1 0 1 0 1
PR501 Zwembaden 1.661 -188 1.481 -4 1.477 -15 1.461
PR502 Sporthallen en sportzalen 1.223 -221 971 -4 967 -4 963
PR503 Sportparken 786 47 833 5 839 1 840
PR504 Onderhoud openbaar groen 5.806 93 5.898 -128 5.770 39 5.810
PR505 Evenementen en kermissen 148 0 147 0 147 0 147
PR506 Recreatieve voorzieningen 281 0 281 0 280 41 322
PR507 Openbare leeszaal en bibliotheek 1.203 0 1.202 0 1.202 0 1.201
PR508 Mediabeleid 34 0 34 0 34 0 34
PR509 Kunst en kunstzinnige vorming 2.307 -4 2.350 -4 2.346 -4 2.342
PR510 Oudheidkunde en volksfeesten 55 -33 22 0 22 0 22
PR511 Sportbeleid 760 0 760 18 778 -18 760
PR512 Monumenten en archeologie 247 0 247 0 247 0 247
PR513 Gemeentearchief 386 0 386 0 385 0 385
PR514 Schoenenkwartier 1.380 -5 1.375 -186 1.189 -5 1.183
PR603 Stedelijke werkgelegenheidsprojecten 0 0 0 0 0 0 0
PR604 Sociaal cultureel werk 266 0 266 0 266 0 266
PR605 Maatschappelijke werk 864 -48 816 0 816 76 892
PR606 Ouderenbeleid 146 0 146 0 146 0 146
PR607 Integratiebeleid 365 -97 310 0 310 0 310
PR608 Samenlevingsopbouw 1.056 501 1.557 -150 1.407 -500 907
PR609 Jeugdwerk 1.827 -294 1.533 -2 1.531 -8 1.522
PR610 Kinderopvang 651 0 651 0 650 0 650
PR611 Woonzorgzones 252 0 252 0 252 0 252
PR612 Maatschappelijke zorg en begeleiding 244 -8 194 0 194 0 194
PR613 Participatiewet 489 -40 449 19 467 19 486
PR614 Inkomensvoorzieningen 214 0 214 0 214 0 214
PR615 Minimabeleidarmoedebeleid 3.043 0 3.043 0 3.043 0 3.043
PR616 Uitstroombevordering 10.904 -104 10.801 -295 10.506 -105 10.401
PR630 Samenkracht en burgerparticipatie 1.426 -925 501 0 501 0 501
PR631 Toegang sociaal domein 6.078 0 6.078 -189 5.889 0 5.889
PR633 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.096 0 1.096 0 1.096 0 1.096
PR634 Maatwerk dienstverlening 18+ 11.074 280 11.354 -590 10.764 10 10.774
PR635 Maatwerk dienstverlening 18- 14.286 -375 13.911 3 13.914 0 13.914
PR636 Geëscaleerde zorg 18- 961 0 961 0 961 0 961
PR701 Volksgezondheid (openbare ruimte) 152 0 152 0 152 0 152
PR702 Vuilophaal en -afvoer 3.144 18 3.163 0 3.163 0 3.163
PR703 Reinigingsrechtafvalstoffenheffing -4.723 0 -4.723 0 -4.723 0 -4.723
PR704 Begraafplaatsen 645 3 647 0 647 0 647
PR705 Begraafplaatsrechten -384 0 -384 0 -384 0 -384
PR706 Riolering en waterzuivering 3.061 145 3.206 19 3.225 -12 3.213
PR707 Rioolrechten -4.794 -159 -4.953 0 -4.953 0 -4.953
PR708 Milieu 1.509 -25 1.484 0 1.484 0 1.484
PR709 Volksgezondheid: subsidiesbijdragen 2.220 0 2.220 0 2.220 0 2.220
PR710 Jeugdgezondheidszorg 165 -75 90 0 90 0 90
PR711 Jeugd en gezin WMO 257 0 257 0 257 0 257
PR712 Duurzaamheid 436 -75 356 0 356 0 356
PR801 Opbrengst omgevingsvergunningen -1.350 0 -1.350 0 -1.350 0 -1.350
PR802 Vergunningen 11 0 11 0 11 0 11
PR804 Gebiedsgericht werken 459 -1 458 -1 457 -6 451
PR805 Gegevensbeheer belastingen 72 0 72 0 72 0 72
PR806 Leningen woningbouw 76 0 76 0 76 0 76
PR807 Werkzaamheden GEO registratie 401 0 401 0 401 0 401
PR808 Stedelijke vernieuwing 280 0 280 0 280 0 280
PR809 Wonen 173 0 173 0 173 0 173
PR810 Ruimtelijke beleidsplannen 1.321 -82 1.239 0 1.239 -62 1.178
PR811 Bouwen 2.276 0 2.276 -275 2.001 0 2.001
PR812 Erfpachtsgronden -174 0 -174 0 -174 0 -174
PR813 Beheer diverse percelen -440 0 -440 0 -441 -4 -445
PR814 Vastgoed diverse panden 78 -5 73 0 73 0 72
PR848 Kosten gronden vaste activa 202 0 202 0 202 0 202
PR849 Faciliterend grondbeleid 0 0 0 0 0 0 0
PR851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie 100 0 100 0 100 0 100
PR852 Bouwgrondexploitatie Wonen 0 0 0 0 0 0 0
PR853 Grondexpl.bedrijven- en winkelgebieden 0 0 0 0 0 0 0
PR905 Verblijfsbelasting -492 0 -492 0 -492 0 -492
PR906 Hondenbelasting -246 0 -246 0 -246 0 -246
PR907 Forensenbelasting 11 0 11 0 11 0 11
PR908 Reclamebelasting 0 0 0 0 0 0 0
PR909 Beleggingen en deelnemingen -56 0 -56 0 -56 0 -56
PR911 Rente en Treasury (leningen korter 1jr) 407 0 407 0 407 0 407
PR912 Rente (leningen gelijk of langer 1jr) -110 -536 -646 1.454 808 -286 522
PR913 Onvoorziene lasten 100 0 100 0 100 0 100
PR914 Algemene uitkering -103.855 -1.013 -104.868 9.054 -95.814 1.143 -94.671
PR915 Algemene baten en lasten 846 1.112 1.958 1.193 3.151 286 3.437
PR916 Heffing precariorechten -112 0 -112 0 -112 0 -112
PR942 Vennootschapsbelasting 1.481 -1.459 22 -11 12 14 26
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 0 0 0 0 0 0 0
PR971 KP Huisvesting 0 0 0 0 0 0 0
PR972 KP ICT Algemeen 0 0 0 0 0 0 0
PR973 KP Algemene personeelskosten 0 0 0 0 0 0 0
PR974 KP Algemene organisatiekosten 0 0 0 0 0 0 0
PR975 KP directie 0 0 0 0 0 0 0
PR981 KP Sportbedrijf 0 0 0 0 0 0 0
PR982 KP Buitendienst 0 -36 -36 -108 -144 -1 -145
PR985 KP Concern & strategie 0 0 0 0 0 0 0
PR986 KP Programmas en Projecten 0 0 0 0 0 0 0
PR987 KP Financiën en Inkoop 0 0 0 0 0 0 0
PR988 KP HRM en ondersteuning 0 0 0 0 0 0 0
PR989 KP Team ICT 0 0 0 0 0 0 0
PR990 KP Informatiebeheer en facilitaire zkn 0 0 0 0 0 0 0
PR991 KP Publiekszaken 0 0 0 0 0 0 0
PR992 KP WYZ 0 0 0 0 0 0 0
PR993 KP Vergunningverlening en belastingen 0 0 0 0 0 0 0
PR994 KP Leefbaarheid toezicht en handhaving 0 0 0 -90 -90 0 -90
PR995 KP Ontwerp openbare ruimte 0 0 0 0 0 0 0
PR996 KP Beheer openbare ruimte en vastgoed 0 -19 -19 22 3 0 3
PR997 KP Maatschappelijke ontwikkeling 0 -58 -58 0 -58 -76 -134
PR998 KP Ruimte economie en werk 0 3 3 0 3 0 3
Saldo van lasten en baten 3.754 -4.154 -410 9.458 9.048 -35 9.013
PR950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -1.903 1.461 -442 160 -282 -84 -366
PR951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -50 25 -25 0 -25 0 -25
PR952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -261 -64 -325 0 -325 0 -325
PR953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -175 175 0 0 0 0 0
PR954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -769 47 -722 159 -564 359 -205
PR955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -521 0 -512 162 -350 17 -333
PR956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -1.678 980 -698 150 -548 500 -48
PR957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -46 75 29 0 29 0 29
PR958 Mutaties reserves beleidsveld 8 -491 0 -491 250 -241 0 -241
PR962 Mutaties reserves GREX beleidsveld 8 -100 0 -100 0 -100 0 -100
Mutaties reserves -5.994 2.698 -3.286 881 -2.405 791 -1.614

Overzicht van incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten
Overzicht incidentele lasten en baten
Bedragen * € 1.000 2024 2025 2026 2027
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
023 Transformatiebudget personeel (coal.akk.22-26) 150 150 0 0
942 Vennootschapsbelasting 1.473 12 1 86
Totaal lasten 1.623 162 1 86
950 Mutaties reserves beleidsveld 0 -1.623 -162 -1 -86
- Reserve Grondexploitatie VPB -1.473 -12 -1 -86
- Beleidsreserve: transformatiebudget personeel (coal.akk.22-26) -150 -150
Totaal baten -1.623 -162 -1 -86
Programma 1: Veiligheid
102 Mobiel cameratoezicht (coal.akk.22-26) 25 0 0 0
Totaal lasten 25 0 0 0
951 Mutaties reserves beleidsveld 1 -25 0 0 0
- Beleidsreserve: Mobiel camaratoezicht (coal.akk.22-26) -25 0 0 0
Totaal baten -25 0 0 0
Programma 3: Economie
304 Projecten binnenstad / relatie met BIZ (coal.akk.22-26) 75 0 0 0
Totaal lasten 75 0 0 0
953 Mutaties reserves beleidsveld 3 -75 0 0 0
- Beleidsreserve: verhoging budget Binnenstad (coal.akk.22-26) -75 0 0 0
Totaal baten -75 0 0 0
Programma 4: onderwijs
411 Onderwijsachterstandsbeleid: verlenging NPO 330 330 330 0
411 Onderzoeksproject met Tilburg University 25 0 0 0
Totaal lasten 355 330 330 0
954 Mutaties reserves beleidsveld 4 -1.261 -1.215 -1.056 -697
- Reserve onderwijshuisvesting: onttrekking -806 -785 -726 -697
- Reserve OAB: verlenging NPO -330 -330 -330 0
- Beleidsreserve: Onderzoeksproject met Tilburg University -25 0 0 0
- Beleidsreserve: Waalwijk kennis en talent (coal.akk.22-26) -100 -100 0 0
Totaal baten -1.261 -1.215 -1.056 -697
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
514 Opstartsubsidie 2022-2025 Schoenenkwartier 167 167 0 0
Totaal lasten 167 167 0 0
955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -167 -167 -17 0
- Algemene reserve: Breedtesportgala 1x in de 3 jaar 0 0 -17 0
- Reserve Museum Plus: opstartsubsidie 2022-2025 Schoenenkwartier -167 -167 0 0
Totaal baten -167 -167 -17 0
Programma 6: Sociaal domein
Beleidsreserve: voeding reserve (coal.akk) 1.480 1.175 500 500
Koers Sociaal Domein 925 0 0 0
608 Projectkosten burgerbegroting (coal.akk) 150 150 0 0
608 Middelen burgerbegroting (coal.akk) 0 500 500 0
609 Programmamanager jeugd + budget (coal.akk) 300 0 0 0
Correctie budget burgerparticipatie (coal. akk. 22-26) 50 0 0 0
630 Kwartiermaker inclusieve gemeente (coal.akk) 55 0 0 0
710 Project kansrijke start jeugd (coal.akk.22-26) 75 0 0 0
Echtscheidingsloket 75 0 0 0
Totaal lasten 3.110 1.825 1.000 500
956 Mutaties reserves beleidsveld 6 -3.010 -1.800 -1.000 -500
- Algemene reserve: storting in beleidsreserve (coal.akk) -1.380 -1.150 -500 -500
- Algemene reserve: bepalen Koers Sociaal Domein -925 0 0 0
- Beleidsreserve: Projectkosten burgerbegroting -150 -150 0 0
- Beleidsreserve: Middelen burgerbegroting 0 -500 -500 0
- Beleidsreserve: programmamanager jeugd + budget (coal.akk) -300 0 0 0
- Beleidsreserve: correctie budget burgerparticipatie -50 0 0 0
- Beleidsreserve: kwartiermaker inclusieve gemeente (coal.akk) -55 0 0 0
- Beleidsreserve: kansrijke start jeugd (coal.akk.22-26) -75 0 0 0
- Beleidsreserve: echtscheidingloket -75 0 0 0
Totaal baten -3.010 -1.800 -1.000 -500
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
- Impuls porjecten duurzaamheid (coalitieakkoord) 75 0 0 0
Totaal lasten 75 0 0 0
957 Mutaties reserves beleidsveld 7 -93 -18 -18 -18
- Grondexploitatie: geluidsbeleid product 708 -18 -18 -18 -18
- ISV-gelden: apparaatskosten bodem en geleid (REW) 0 0 0 0
- Beleidsreserve: verhogen budget duurzaamheid (coal.akk) -75 0 0 0
Totaal baten -93 -18 -18 -18
Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
810 Project deregulering omgevingswet 250 250 0 0
GE Totaal Grondexploitatie lasten 17.541 14.882 6.115 4.836
GE Mutatie boekwaarde GE (verlaging/lasten) 8.924 30.638 2.974 4.404
851 Algemene kosten bouwgrondexploitatie (in GE) 100 100 100 100
Totaal lasten 26.815 45.870 9.189 9.340
813 Snippergroen -45 -45 -45 -45
GE Totaal Grondexploitatie baten -23.398 -44.573 -7.973 -8.125
GE Mutatie boekwaarde GE (verhoging/baten) -3.067 -947 -1.116 -1.116
962 Mutaties reserves GREX programma 8 -100 -100 -100 -100
- Grondexploitatie gerelateerde uitgaven (product 851) -100 -100 -100 -100
Totaal baten -26.610 -45.665 -9.234 -9.385
Totaal incidentele lasten 32.245 48.354 10.520 9.926
Totaal incidentele baten -32.864 -49.027 -11.326 -10.686
Saldo incidentele baten en lasten -619 -673 -806 -760
Oude reeks (bij Voorjaarsbericht 2022) -691 -563 -449 -432
VERSCHIL (extra in begroting 2023) 72 -110 -357 -328
Recapitulatie incidentele lasten 2024 2025 2026 2027
Programma / beleidsveld 0 1.623 162 1 86
Programma / beleidsveld 1 25 0 0 0
Programma / beleidsveld 2 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 3 75 0 0 0
Programma / beleidsveld 4 355 330 330 0
Programma / beleidsveld 5 167 167 0 0
Programma / beleidsveld 6 3.110 1.825 1.000 500
Programma / beleidsveld 7 75 0 0 0
Programma / beleidsveld 8 26.815 45.870 9.189 9.340
Totaal incidentele lasten 32.245 48.354 10.520 9.926
Recapitulatie incidentele baten 2024 2025 2026 2027
Programma / beleidsveld 0 -1.623 -162 -1 -86
Programma / beleidsveld 1 -25 0 0 0
Programma / beleidsveld 2 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 3 -75 0 0 0
Programma / beleidsveld 4 -1.261 -1.215 -1.056 -697
Programma / beleidsveld 5 -167 -167 -17 0
Programma / beleidsveld 6 -3.010 -1.800 -1.000 -500
Programma / beleidsveld 7 -93 -18 -18 -18
Programma / beleidsveld 8 -26.610 -45.665 -9.234 -9.385
Totaal incidentele baten -32.864 -49.027 -11.326 -10.686
Saldo -619 -673 -806 -760
Overzicht mutaties structurele reserves
bedragen * € 1.000 2024 2025 2026 2027
Programma 0: Bestuur en ondersteuning
Personeelsfeest 14 14 14 14
Totaal lasten 14 14 14 14
Programma 2: Verkeer, vervoer en waterstaat
952 Mutaties reserves beleidsveld 2 300 300 300 300
- Storting reserve onderhoud wegen 300 300 300 300
Totaal lasten 300 300 300 300
952 Mutaties reserves beleidsveld 2 -300 -300 -300 -300
- Onttrekking reserve onderhoud wegen -300 -300 -300 -300
Totaal baten -300 -300 -300 -300
Programma 4: onderwijs
954 Mutaties reserves beleidsveld 4 492 492 492 492
- Storting reserve onderwijshuisvesting 492 492 492 492
Totaal lasten 492 492 492 492
Programma 5: Sport, cultuur en recreatie
Kapitaallasten De Slagen en De Zeine 65 65 65 65
Verduurzaming vastgoed: RVS armaturen Olympiabad 12 12 12 12
Verduurzaming vastgoed: 5 locaties met DUMAVA 10 10 10 10
Totaal lasten 87 87 87 87
955 Mutaties reserves beleidsveld 5 -65 -65 -65 -65
- Reserve Onderwijshuisvesting: kapitaallasten De Slagen / De Zeine -65 -65 -65 -65
Totaal baten -65 -65 -65 -65
Programma 6: Sociaal Domein
Verduurzaming vastgoed: Den Bolder 22 22 22 22
Totaal lasten 22 22 22 22
Verduurzaming vastgoed: Den Bolder -22 -22 -22 -22
Totaal baten -22 -22 -22 -22
Programma 7: Volksgezondheid en milieu
957 Mutaties reserves beleidsveld 7 47 47 47 47
- Milieusubsidies: recht van opstal biomassacentrale 31 31 31 31
- Milieusubsidies: Eneco en Langstraat Energie 16 16 16 16
Totaal lasten 47 47 47 47
Totaal structurele lasten 962 962 962 962
Totaal structurele baten -387 -387 -387 -387
Saldo 575 575 575 575
Recapitulatie structurele lasten 2024 2025 2026 2027
Programma / beleidsveld 0 14 14 14 14
Programma / beleidsveld 1 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 2 300 300 300 300
Programma / beleidsveld 3 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 4 492 492 492 492
Programma / beleidsveld 5 87 87 87 87
Programma / beleidsveld 6 22 22 22 22
Programma / beleidsveld 7 47 47 47 47
Programma / beleidsveld 8 0 0 0 0
Totaal structurele lasten 962 962 962 962
Recapitulatie structurele baten 2024 2025 2026 2027
Programma / beleidsveld 0 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 1 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 2 -300 -300 -300 -300
Programma / beleidsveld 3 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 4 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 5 -65 -65 -65 -65
Programma / beleidsveld 6 -22 -22 -22 -22
Programma / beleidsveld 7 0 0 0 0
Programma / beleidsveld 8 0 0 0 0
Totaal structurele baten -387 -387 -387 -387
Saldo 575 575 575 575

Toepassing nieuwe provinciale handreiking Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten"

Vanuit de Provincie is op 4 augustus 2021 de (nadere) handreiking “Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten” verschenen, omdat de Provincie van mening was dat de BBV-voorschriften op dit punt niet voldoende waren om tot een goede toetsing van gemeentebegrotingen te komen. Bij de begroting 2022 is deze handreiking zo goed als mogelijk toegepast. Ondanks afstemming vooraf en de melding dat bij het oordeel over de begroting 2022 er coulant mee zou worden omgegaan, was de Provincie van oordeel dat de handreiking nog niet voldoende zou zijn toegepast: ”Op uw overzicht staan incidentele posten die er naar onze mening onterecht op staan. Bij ons onderzoek van de begroting 2023 zullen wij het overzicht van incidentele baten en lasten daadwerkelijk betrekken bij het bepalen van de (omvang van) de structurele begrotingssaldi 2023-2026”. Echter in de  begrotingscirculaire 2022  van de Provincie voor de begroting 2023 (van 28 maart 2022) staat: “Net zoals bij de begrotingsronde 2022 zullen we bij de begrotingsronde 2023 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’ “.
Wij (en ook andere gemeenten) plaatsen echter kanttekeningen bij de handreiking van de Provincie en vinden de uitleg die de provincies geven in de notitie structurele en incidentele baten en lasten van het BBV discutabel, zeker omdat daarover ook geen advies aan de commissie BBV is gevraagd. De begroting is een instrument van de gemeenteraad en invulling van structurele en incidentele baten en lasten conform deze notitie gaat in onze ogen veel onduidelijkheid geven. Inmiddels loopt over de handreiking al meer dan een jaar een landelijke discussie, mede naar aanleiding van een brief van de 100+ - gemeenten aan het Provinciaal Vakberaad. Uitkomsten van deze discussie zijn nog niet bekend, wel loopt er inmiddels ook vanuit dat beraad een traject om de handreiking nader te bezien.
In de begrotingscirculaire 2023  (d.d. 14 april 2023) heeft de Provincie voor de beoordeling van de begroting 2024 op dit punt opgenomen: “Landelijk is de discussie over de toepassing van de handreiking incidentele baten en lasten nog niet afgerond. Daarom zullen wij, net zoals bij de begrotingsronde 2023, bij de begrotingsronde 2024 terughoudend omgaan met het doorvoeren van correcties op het structureel begrotingssaldo op grond van de (ambtelijke) handreiking ‘Verduidelijking structurele en incidentele baten en lasten’.” Inmiddels weten gemeenten 2 jaar later nog niet precies waar ze aan toe zijn op dit punt.

Bij het beoordelen van de incidentele baten en lasten houdt de toezichthouder de volgende volgorde in de criteria aan; om een post als incidenteel te kunnen aanmerken, moeten alle uitgangspunten van toepassing zijn (deze dateren nog uit de handreiking van 2021) :

  • de aard van de raming. Dit is het dominante criterium: in principe zijn alle baten en lasten structureel. De soort of eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld is in eerste instantie bepalend of een post als incidenteel of structureel wordt aangemerkt. De handreiking bevat een groot aantal voorbeelden, die correcte toepassing van de regels verduidelijken.
  • de einddatum. Alleen wanneer er op het moment van besluitvorming een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum is, is de tijdelijkheid van baten of lasten voldoende aangegeven om dit als incidentele post op te kunnen nemen. Bijvoorbeeld: in het coalitieprogramma zijn voor de duur van de raadsperiode extra lasten voor nieuw beleid opgenomen, na gemeenteraadsverkiezingen bepaalt een nieuwe raad of het beleid wordt voortgezet; dan wordt dit als structureel beschouwd. Een besluit dat later kan worden ingetrokken (door de nieuwe raad of op basis van evaluatie) maakt de daaruit voortkomende lasten niet incidenteel.
  • de materiële beïnvloeding. Om het overzicht niet nodeloos ingewikkeld te maken door een grote hoeveelheid incidentele posten, is het de bedoeling een grensbedrag te bepalen. 

Algemeen bij deze toelichting voor de begroting 2024 Waalwijk
De in het overzicht incidentele baten en lasten opgenomen posten worden één voor één toegelicht, behalve die van € 50.000 en lager; dit is zo ook opgenomen in onze Financiële verordening 2020. 
 

Programma 0: Bestuur en ondersteuning

Lasten en baten transformatiebudget personeel (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor de jaren 2023 - 2025 is een projectmatig transformatiebudget personeel beschikbaar van € 150.000 per jaar (met dekking uit de beleidsreserve), waarmee het directieteam in die periode de opgaven uit het coalitie akkoord kan organiseren: flexibiliseren van capaciteit, het maken van een kwaliteitsslag en het behoud van talent.

Lasten en baten vennootschapsbelasting
Met ingang van 1 januari 2016 is de gemeente vpb-plichtig. De jaarlijkse last van de aangifte wordt in de begroting geraamd en ten laste gebracht van de reserve grondexploitatie (zie onttrekking onder de baten, alleen deel grondexploitatie). De opgenomen raming is gebaseerd op een globale inschatting, waaruit blijkt dat over het cluster Grondexploitatie (GREX) belasting is verschuldigd. Indien inkomsten en uitgaven vertraging oplopen dan ontstaat er een andere VPB last, zodoende kan de daadwerkelijk VPB afdracht afwijken van de raming. Tegenover de betaalde belastingen staan v.w.b. de Grondexploitatie onttrekkingen 2024 - 2027 uit de reserve GREX  (geraamd op product 950 Mutaties reserve beleidsveld 0).

Programma 3: Economie

Lasten en baten programma Binnenstad (coalitieakkoord 2022-2026) 
Voor projecten Binnenstad is incidenteel in 2023 en 2024 € 75.000 per jaar beschikbaar, met dekking uit de beleidsreserve. Zo kunnen we, op basis van 50/50 cofinanciering, voor projecten in die jaren meer mogelijk maken samen met de Bedrijven Investeringszone Waalwijk Centrum (BIZ). 

Programma 4: Onderwijs

Lasten en baten / verlenging NPO (nationaal Programma Onderwijs)
Voor de voorzetting / verlenging van het NPO programma is in 2024, 2025 en 2026 per jaar  € 330.000 beschikbaar, met dekking uit de reserve Onderwijsachterstandenbeleid (OAB).

Baten / onttrekking reserve onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting heeft als doel het kunnen financieren van huidige en toekomstige huisvesting Primair- en Voortgezet onderwijs. De raad stelt periodiek het MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) onderwijshuisvesting vast. Het MIP vormt de leidraad voor de toekomstige investeringen in het kader van de onderwijshuisvesting. De onttrekkingen (met in 2024 € 806.000) betreffen de saldi van de lasten en baten op (voornamelijk) de producten 406 t/m 410. 

Baten / beleidsreserve: Waalwijk, kennis en talent
Het behouden en aantrekken van jongeren (op alle niveaus) is een prioriteit. Hoog opgeleiden jongeren zijn de mobielste groep in Nederland. Ze verhuizen voor studie en werk makkelijker en verder dan andere groepen. Onderzoek laat zien dat Waalwijkse jongeren voor studie aan een HBO (-30 tot 40%) of WO (-60 tot 70%) instelling onze stad verlaten en niet in dezelfde aantallen terugkomen. We hebben te maken met een Braindrain, terwijl ons bedrijfsleven steeds meer hoger opgeleide professionals nodig hebben. Waalwijk zal op slimme manier talent moeten behouden en aantrekken. Tot nu toe is er kleinschalig en projectmatig gereageerd op de braindrain.  In het nieuwe coalitieakkoord 2022-2026 wordt dit project, na een eerste aanzet in 2021 en 2022, voor de jaren 2023-2025 geïntensiveerd / verlengd voor € 100.000 per jaar, gedekt uit de beleidsreserve. 

Lasten en baten / beleidsreserve: samenwerking Tilburg University
College en raad hebben als doelstelling / maatregel geformuleerd: Waalwijk zoekt naar strategische samenwerking met onderwijsinstellingen (begroting 2020). Dit heeft geleid tot het aangaan van een 4-jarig onderzoeksprogramma (2021-2024) met Tilburg University, in samenwerking met Loon op Zand en Heusden op het gebied van ondermijning. De bijdrage van € 25.000 per jaar wordt gedekt uit de beleidsreserve; in 2025 stopt dit. De samenwerking vindt plaats op basis van een onderzoeksprogramma dat door de universiteit en praktijkinstellingen gezamenlijk wordt vastgesteld. Binnen academische werkplaatsen spelen science practitioners, professionals die deels werken in de praktijk en deels binnen de universiteit, een centrale rol. Elke science practitioner is als het ware een brug tussen wetenschap en praktijk..

Programma 5: Cultuur, recreatie en sport

Lasten en baten / onttrekking reserve: opstartsubsidie Schoenenkwartier 2022 - 2025
In juni 2022 is het nieuwe Schoenenkwartier geopend. Voor de jaren 2022-2025 is afgesproken dat een extra opstartsubsidie van € 167.000 per jaar wordt verstrekt, daarna stopt deze. De extra subsidie wordt gedekt uit de reserve Schoenenkwartier (Museum Plus).

Programma 6: sociaal domein

Lasten en baten: onttrekking Algemene reserve en storting in beleidsreserve (coalitieakkoord 2022-2026)
In het coalitieakkoord is voor de raadsperiode tot en met 2026 per jaar een onttrekking aan de algemene reserve voorzien, waarvan de bedragen per jaar worden gestort in de beleidsreserve. Vanuit die beleidsreserve worden diverse plannen uit het coalitieakkoord gedekt. De onttrekkingen uit de beleidsreserve zijn op budgetniveau opgenomen bij de diverse beleidsvelden / programma's..

Lasten en baten: storting / onttrekking voor koers sociaal domein (coalitieakkoord 2022-2026)
In 2024is voor de Koers Sociaal Domein incidenteel € 925.000 beschikbaar vanuit de algemene reserve. Daarvan is € 550.000 voor uitvoering van het recent door de raad vastgestelde WMO beleidsplan en € 375.000 voor het programma "Jong in Waalwijk", waarvan voor mentale gezondheid € 250.000 en voor jongerenparticipatie € 125.000. 

Lasten en baten projectkosten en extra middelen burgerbegroting (coalitieakkoord 2022-2026)
In de raadsperiode 2022-2026 wordt twee keer een traject voor de burgerbegroting uitgevoerd. In 2023 wordt onderzocht hoe de burgerbegroting kan worden opgezet. Het is nog te vroeg om al aan te kunnen geven hoe we dat gaan doen en welke status de burgerbegroting zal krijgen. Uiteraard wordt de raad betrokken bij gedachtenvorming, vormgeving en uitwerking van de burgerbegroting. Voor projectkosten is in 2024 en 2025 € 150.000 per jaar beschikbaar en voor de begrotingen 2025 en 2026 (extra per jaar € 500.000 beschikbaar). Alle projectkosten worden gedekt uit de beleidsreserve.

Lasten en baten programmamanager jeugd + budget (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor 2023 en 2024 wordt als impuls een programmamanager Jeugd aangesteld (€ 150.000 per jaar) met een werkbudget van € 150.000 per jaar. 

Lasten en baten burgerparticipatie (coalitieakkoord 2022-2026)
Om een extra eenmalige impuls te kunnen geven aan burgerparticipatie wordt in 2023 en 2024 per jaar € 50.000 beschikbaar gesteld, met dekking uit de beleidsreserve. Voorbeelden zijn de website ‘meedoen’, het inwonerspanel, het uitdaagrecht en interne trainingen.

Lasten en baten kwartiermaker inclusieve gemeente (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor het programma ‘Inclusieve en toegankelijke gemeente’ wordt in 2023 en 2024  capaciteit voor een kwartiermaker en een activiteitenbudget in de begroting opgenomen, met dekking uit de beleidsreserve. Na 2 jaar moet inclusiviteit een integraal onderdeel zijn van de staande organisatie van de gemeente. 

Lasten en baten project kansrijke start jeugd (coalitieakkoord 2022-2026)
De eerste 1.000 levensdagen zijn cruciaal voor een goede start. De gezondheid voor, tijdens en na de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller van zowel fysieke als mentale problemen op latere leeftijd. Voor 2023 en 2024 is voor het project ‘de kansrijke start’ eenmalig werkbudget vrijgemaakt voor 2 jaar.

Lasten en baten echtscheidingsloket
Het project echtscheidingsloket is gestart, maar nog onvoldoende lang operationeel om over meerwaarde te kunnen oordelen. Vandaar is het voorstel om het echtscheidingsloket met 2 jaar te continueren (voor € 75.000 per jaar, gedekt uit de beleidsreserve) en goed te evalueren.

Programma 7: Volksgezondheid en milieu

Lasten en baten programma duurzaamheid (coalitieakkoord 2022-2026)
Voor projecten van het programma duurzaamheid is in 2023 en 2024 extra € 75.000 per jaar beschikbaar, met dekking uit de beleidsreserve. 

Programma 8: Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Lasten en baten project vergunningverlening a.g.v. omgevingswet (coalitieakkoord 2022-2026)
Uit een benchmarkonderzoek is gebleken dat onze huidige capaciteit onvoldoende is na invoering van de omgevingswet. Door parallel in te zetten op deregulering is de verwachting dat we op termijn (2026) weer afkunnen met de huidige capaciteit. Voor de jaren 2023 – 2025 wordt voor het project deregulering a.g.v. omgevingswet € 250.000 per jaar ingezet.

Lasten en baten Grondexploitatie
De lasten en baten grondexploitatie zijn bepaald door de jaarschijven 2024 - 2027 van de in de jaarrekening 2022 bijgestelde grondexploitaties op te tellen. Jaarlijks wordt gelijktijdig met het opstellen van de jaarrekening een Nota grondexploitatie opgesteld. Hierin wordt een financieel inzicht gegeven in de lopende en mogelijk ook toekomstige complexen binnen de grondexploitatie.

Algemene kosten bouwgrondexploitatie / mutatie reserve GREX programma 8
Jaarlijkse wordt een bedrag geraamd van € 100.000 ten laste van de reserve grondexploitatie. College is gemandateerd hiervoor uitgaven te doen. Deze last staat op product 851 en de onttrekking uit de reserve grondexploitatie op product 962; beide posten zijn een onderdeel van de grondexploitatie.

Begrotingspositie structureel

Terug naar navigatie - Begrotingspositie structureel

De begrotingsjaren 2024 tot en met 2027 zijn structureel sluitend. De jaarrekeningresultaten van de afgelopen jaren waren zonder uitzondering positief. 

Begroting 2024
In de begroting zijn de effecten van de Meicirculaire van het gemeentefonds verwerkt en meerjarige berekeningen zijn gemaakt op basis van constante prijzen. De volledige kapitaallasten van alle investeringen, ook van de voorgenomen investeringen in Insteekhaven en GOL en de volledige jaarschijven van het IUP 2023-2024 zijn in de begroting verwerkt.  Alle bijdragen in gemeenschappelijke regelingen, waaronder Baanbrekers, zijn volledig en zonder incidentele dekking in de begroting verwerkt. De begroting bevat een post van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven.  Van het begrotingsjaar 2024 kunnen we het volgende beeld geven:

Bedragen x 1.000       

LASTEN BATEN SALDO
Beleidsveld 0 -  Bestuur en ondersteuning 7.496 -5.512 101.491
Beleidsveld 1 - Veiligheid 5.830 -83 5.748
Beleidsveld 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat 9.146 -1.097 8.049
Beleidsveld 3 - Economie 23.632 -23.152 480
Beleidsveld 4 - Onderwijs 9.914 -3.058 6.856
Beleidsveld 5- Sport, cultuur 21.718 -5.547 16.171
Beleidsveld 6 - Sociaal domein 69.873 -16.703 53.170
Beleidsveld 7 - Volksgezondheid en milieu 13.528 -12.148 1.380
Beleidsveld 8 - Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 9.897 -6.466 3.431
Totaal van de beleidsvelden inclusief reserves 171.034 -73.767 196.775
Algemene dekkingsmiddelen (taakvelden 0.5 / 0.61 / 0.62 / 0.64 en 0.7) 1.216 -119.682 -118.466
Overhead (taakveld 0.4) 17.698 -321 17.377
 Heffing vennootschapsbelasting (taakveld 0.9) 1.481 1.481
 Onvoorzien (taakveld 0.8) 100 100
Totaal algemene dekkingsmiddelen etc. 20.495 -120.003 -99.507
Subtotaal exclusief algemene dekkingsmiddelen etc.. 150.539 46.236 296.282
Totaal van de beleidsvelden 191.530 -193.770 -2.240
 Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves 2.254 -8.238 -5.984
 Geraamd resultaat 2024 (= begrotingsbeeld) 189.275 -185.531 3.744
 Incidentele lasten en baten 29.840 -26.510 3.330
Structureel begrotingssaldo 159.435 -159.021 414