Weerstandsvermogen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de weerstandscapaciteit afgezet tegen de risico’s die de gemeente loopt in zowel de exploitatie- als investeringssfeer. 
De gemeenteraad heeft 18 juni 2015 het kader voor deze paragraaf vastgesteld en heeft instructies gegeven voor de wijze waarop met risico’s en risicomanagement moet worden omgegaan.

Weerstandsvermogen

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

Kengetallen gemeente Waalwijk
Op grond van onderstaande kengetallen en rekening houdende met het weerstandsvermogen op grond van de risicomatrix kan geconcludeerd worden dat de gemeente Waalwijk over een gezonde financiële positie beschikt. Weliswaar beschikt de gemeente over een relatief hoge schuldpositie maar deze is door het hoge investeringsniveau in de afgelopen jaren goed te verklaren. De risico’s in de grondexploitatie zijn door afboekingen in de afgelopen jaren beheersbaar geworden en door een stijgende verkoop van gronden neemt de boekwaarde in de grondexploitatie af. Tenslotte is sprake van een lage lastendruk voor onze burgers ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

 

Tabel 1 - Netto schuldquote

  Bij rekening ultimo jaar Begroting 2019 Rekening 2018 Rekening 2019

A

Vaste schulden (cf. art.46 BBV) € 160.965.456 € 160.954.457 € 138.015.271 

B

Netto vlottende schuld (cf.  art. 48 BBV) € 31.999.817 € 8.382.089 € 17.410.813 

C

Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) € 0 € 13.492.552 € 12.942.188 

D

Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) € 28.613.043 € 9.437.045 € 9.240.923 

E

Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) € 0 € 8.698.280 €  8.876.126

F

Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) € 0 € 93.500 €  761.293

G

Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) € 0 € 2.960.962 €  4.310.129

H

Totale baten cf. art. 17 lid c BBV) €  € 130.650.787 € 162.242.941 € 175.855.144
  Netto schuldquote ((A+B+C+D+E+F-G) / H ) x 100% 169,60% 122,10% 104,03%

Voor een toelichting op de cijfers wordt verwezen naar de tabel Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.


Tabel 2 - Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

  Bij rekening  ultimo jaar Begroting 2019 Rekening 2018 Rekening 2019
A Vaste schulden (cf. art.46 BBV) € 141.700.332 € 137.499.012 € 119.212.082 
B Netto vlottende schuld (cf.  art. 48 BBV) € 31.999.817 € 8.382.089 €  17.410.813
C Overlopende passiva (cf. art. 49 BBV) € 0 € 13.492.552 €  12.942.188
D Financiële activa (cf. art. 36 lid d, e en f) € 5.167.265 € 4.991.910 € 9.240.923 
E Uitzetting < 1 jaar (cf. art. 39 BBV) € 0 € 8.698.280 € 8.876.126 
F Liquide middelen (cf. art. 40 BBV) € 0 € 93.500 € 761.293 
G Overlopende activa (cf. art. 40a BBV) €  0 € 2.960.962 €  4.310.129
H Totale baten cf. art. 17 lid c BBV)  € 130.650.787 € 162.242.941 € 175.855.144
  Netto schuldquote ((A+B+C+D+E+F-G) / H ) x 100% 136,90% 104,90% 93,33%


Tabel 3 - Solvabiliteitsratio

  Bij rekening ultimo jaar Begroting 2019 Rekening 2018 Rekening 2019
A Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV) €  79.678.132 € 84.726.139 € 95.593.299 
B Balanstotaal € 281.141.523 € 278.571.769 € 269.739.671 
  Solvabiliteit (A/B) x 100% 28,34 30.41% 35,44%

Uit de berekeningswijze blijkt dat het solvabiliteitspercentage 35,44% is. Dit betekent dat van het totale vermogen  35,44% uit eigen vermogen bestaat, ca 64,56% is dus met vreemd  vermogen afgedekt. Bij een uitkomst van 100% zou de gemeente geen schulden hebben.

Tabel 4 - Kengetal grondexploitatie

  Bij rekening ultimo jaar Begroting 2019 Rekening 2018 Rekening 2019
A Niet in exploitatie genomen bouwgronden (cf. art. 38 lid a. punt 1 BBV) € 0 € 0 € 0
B Bouwgronden in exploitatie (cf. art. 38 lid b BBV) €  20.828.525 € 31.319.257 € 9.877.258 
C Totale baten cf. art. 17 lid c BBV (dus excl. mutaties reserves) € 130.650.787 € 162.242.941 € 175.855.144 
  Grondexploitatie (A+B) / C x 100% 15,94% 19,30% 5,62%5


Tabel 5 - Structurele exploitatieruimte

  Bij rekening ultimo jaar Begroting 2019 Rekening 2018 Rekening 2019
A Totale structurele lasten €  140.097.000 €167.810.946 € 166.303.597
B Totale structurele baten € 141.733.000 € 171.681.875 € 175.567.472
C Totale structurele toevoegingen aan de reserves € 294.584 € 291.648 € 0 
D Totale structurele onttrekkingen aan de reserves € 2.392.587 € 3.170.633 €  1.066.407
E Totale baten € 145.121.356 €184.194.875 €  211.380.472
  Structurele exploitatieruimte (B-A) + (D-C) / (E) x 100% 2,57% 3,66% 4,89%


Tabel 6 - Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoonshuishouden

  Bij rekening ultimo jaar Begroting 2019 Rekening 2018 Rekening 2019
A OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde € 270 € 272 € 270
B Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde € 144 €143 € 144
C Afvalstoffenheffing voor een gezin € 191 €198 € 191
D Eventuele heffingskorting  € 0 €0 €0
E Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C+D) € 605 €613 € 605
F Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 (bron: COELO) € 740 €  721 € 740
  Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% 81,76% 85,02% 81,76%


Beoordeling kengetallen in relatie tot financiële positie gemeente Waalwijk
Uit eerder door de gemeente Waalwijk uitgevoerde stresstests is reeds naar voren gekomen dat de gemeente Waalwijk een redelijk gezonde financiële positie kent. Dit komt vooral tot uitdrukking in een gezonde solvabiliteitsratio van 35,4% en is zelfs 5% hoger ten opzichte van 2018. Door de forse gronduitgifte kent de grondexploitatie een zeer lage boekwaarde met beperkte financiële risico’s. Gelukkig kent de gemeente Waalwijk een zeer lage belastingdruk en staat hiermee in de top 20 van Nederland. Ook de weerstandsratio is als ruim voldoende te kenschetsen. Tegenvallers kunnen dus op termijn opgevangen worden.  Zoals langer bekend is, kent de gemeente Waalwijk een relatief hoge schuldquote. Dit is te verklaren door de investeringen die in het verleden gedaan zijn en waarmee de raad heeft ingestemd.  Zeer positief is wel dat de schuldquote teruggelopen is van 104,9% naar 93,3%. In 2018 is voor het eerst in  jaren geen geldlening afgesloten hoeven worden en liep de vaste schuld terug met € 18 miljoen naar € 119 miljoen. Kortom de kengetallen bevestigen de gezonde financiële positie van de gemeente Waalwijk.

Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen van een gemeente kan worden omschreven als de mate waarin een gemeente in staat is financiële tegenvallers (risico’s) op te vangen teneinde haar taken te kunnen voortzetten. Het weerstandsvermogen geeft de mate van robuustheid van de financiële huishouding weer. Dit is van belang als zich een financiële tegenvaller voordoet. Door aandacht te hebben voor het weerstandsvermogen kan worden voorkomen dat elke financiële tegenvaller dwingt tot bezuinigen. Voor het beoordelen van de robuustheid van de begroting is inzicht nodig in de omvang en in de achtergronden van de risico’s en de aanwezige weerstandscapaciteit.

Weerstandscapaciteit
De weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn te kunnen dekken. Het gaat om die elementen waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden zoals de algemene reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit. Onderscheid kan worden gemaakt in incidentele (ten behoeve van opvang eenmalige tegenvallers) en structurele (ten behoeve van structurele tegenvallers) weerstandscapaciteit.

Op grond van de nu bekende gegevens kan het volgende overzicht worden gegeven:

Weerstandscapaciteit   per 29 april 2020 Incidenteel Structureel
Reservecapaciteit    
Algemene reserve € 9.337.532  
Rekeningresultaat 2019 € 4.294.875  
Voorgesteld voor begroting 2020 € 5.191.454-/-  
Budgetoverheveling van 2019 naar 2020 € 874.180-/-  
Mutaties 2020 € 8.057.000-/-  
Storting 2019  vanuit grondexploitatie boven norm van € 5 miljoen       € 10.000.000   
Totaal AR € 9.509.773  
AR grondexploitatie € 5.000.000  
Totaal reserve capaciteit €  14.509.773  
Onbenutte belastingcapaciteit    
Onroerende zaakbelastingen (100% verhoging)   € 12.450.000
Onvoorzien   € 100.000
Totaal weerstandscapaciteit € 14.509.773  € 12.550.000


Per  januari 2020 bedraagt de totale weerstandscapaciteit  € 27,0  mln (= € 14,5  mln  + € 12,5  mln) 

De norm voor de onbenutte belastingcapaciteit is gebaseerd op de norm die het Rijk stelt voor gemeenten die in aanmerking willen komen voor een bijdrage op grond van artikel 12 Financiële Verhoudingswet. 

De bepaling van de ratio is gebaseerd op een theoretisch model waarbij er vanuit wordt gegaan dat alle risico’s gelijktijdig manifest worden en dat is niet zo. De 100% OZB verhoging past overigens in dit zelfde theoretische kader.

De Algemene Reserve en de Algemene Reserve Grondexploitatie dienen feitelijk een geblokkeerd gedeelte te bevatten om het totaal van de risico’s in de categorie “waarschijnlijk 1 maal per 5 jaar” te kunnen opvangen, thans € 5,4   miljoen. Indien een risico manifest wordt en er moet worden afgerekend dan moet de Algemene Reserve of Algemene Reserve Grondexploitatie onmiddellijk worden aangewend en daarmee kan de ratio onder druk komen te staan, immers de OZB verhoging en het beschikbaar komen van de hogere opbrengst zal altijd enige tijd duren.  Hierbij moet wel worden aangetekend dat het uitzonderlijk zou zijn als alle risico's in categorie  A op hetzelfde moment manifest worden.

Bovenstaande berekening van de weerstandscapaciteit is uiteraard een momentopname. De genoemde bedragen kunnen van jaar tot jaar fluctueren. Voor de afdekking van risico’s heeft de gemeenteraad normen vastgelegd voor de noodzakelijke omvang van de algemene reserve.

De bekende risico’s die betrekking hebben op de bouwgrondexploitatie zijn ook meegenomen bij de weerstandscapaciteit. De Algemene reserve grondexploitatie van € 5 miljoen  maakt onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. Tevens vindt jaarlijks door middel van de nota grondexploitatie herijking plaats van de bouwgrondexploitatie en worden verliezen genomen en voorzieningen getroffen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat t.z.t. een verlies manifest zal worden.

Risico’s
In het BBV wordt een toelichting gegeven op de risico’s die relevant zijn voor het weerstandsvermogen.

De risico’s relevant voor het weerstandsvermogen zijn die risico’s die niet anderszins zijn ondervangen. Reguliere risico’s – risico’s die zich regelmatig voordoen en die veelal vrij goed meetbaar zijn – maken geen deel uit van de risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen. Hiervoor kunnen immers verzekeringen worden afgesloten of voorzieningen worden gevormd. Voorbeelden van risico’s die wel tot de paragraaf weerstandsvermogen horen zijn ondernemersrisico’s (of bedrijfsrisico’s) en hangen vooral samen met grondexploitatie, gebiedsuitbreiding, publiek – private samenwerking (PPS), sociale structuur (bij neergaande conjunctuur) en open einderegelingen.

Risicomatrix rekening 2019
Bij zowel begroting als bij de jaarrekening wordt een risicomatrix opgesteld. De risicomatrix is een instrument dat systematisch inzicht geeft in de categorisering van aanwezige risico’s.

Teneinde het risicomanagement te borgen wordt sinds 2013 bij het opstellen van het interne controleplan per te controleren proces een risicoanalyse gemaakt en deze analyse wordt gehanteerd bij de uitvoering van de interne controle.

Zoveel als mogelijk zijn de risico’s in beeld gebracht en is inzichtelijk gemaakt in welke mate deze risico’s beheerst worden. Nadere acties blijven nodig om tot verdere risicobeheersing te komen. Aan de hand van de Begroting en –rekening zijn per Beleidsveld de meest essentiële risicoterreinen aangegeven en geplaatst in de risicomatrix. Onderstaand is een opsomming opgenomen van de geïdentificeerde risico’s welke van belang zijn voor het weerstandsvermogen. Onderstaande risico's borduren voort op hetgeen in de begroting 2020 aan de raad is gemeld en daarmee is sprake van een actueel inzicht.

Toename/wijziging risico’s
T.o.v. begroting 2020.

Kaart 16: Covid 19 (coronacrisis 2020) toegevoegd € 1.000.000.

Voor nadere toelichting wordt naar de betreffende kaarten verwezen. In totaal een toename van € 1 miljoen.

Afname/wijziging risico’s
T.o.v. begroting 2020. 
De navolgende wijzigingen zijn doorgevoerd.

Kaart 23: Boete afvalverwerker Attero (Shanks), boete is betaald en daarmee is het ingeboekte risico van € 100.000 vervallen.

Kaart 26: Wmo-huishoudelijke hulp, risicobedrag is van € 500.000 neerwaarts bijgesteld naar € 100.000.

Kaart 34: Voorraad gronden,  risico is volledig vervallen en is een afname van € 8.500.000.

Voor nadere toelichting wordt naar de betreffende kaarten verwezen. In totaal een afname van € 9 miljoen.

 

Beoordeling beschikbare weerstandsvermogen
Met onderstaande ratio kan een norm gesteld worden voor een aanvaardbare relatie tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de risico’s.

                         Beschikbare weerstandscapaciteit

Ratio =           ---- -------------------------------------

                          Benodigde weerstandscapaciteit

Een ratio voor het weerstandsvermogen van hoger dan 2 is uitstekend  en van 1.0 tot 1.4 wordt voldoende geacht. Een ratio van 0.8 tot 1.0 wordt als matig bestempeld, terwijl een ratio boven 1.4 aangemerkt wordt als ruim voldoende.

Het benodigde weerstandsvermogen kan als volgt berekend worden:

Risicoklasse

Kans op schade

Aantal Geïnventariseerde schades

Maximale omvang max. totale schade

Percentage meegenomen

waarschijnlijk

1 X per  5 jaar

9 € 6,7 miljoen 80% € 5,4 miljoen

mogelijk

1 X per 10 jaar

17 € 8,5 miljoen 60% € 5,1 miljoen

onwaarschijnlijk

1 X per 15 jaar

16 € 6,4 miljoen 40% € 2,6 miljoen

onbekend

1 X per 10 jaar

13 € 5,3 miljoen 20% € 1,0 miljoen

 

 

  € 26,9 miljoen € 14,1 miljoen

 

                                €   27.059.773

Ratio                         ---------------         = 1,92

                                €  14.080.000

Voor de gemeente Waalwijk bedraagt de ratio voor het weerstandsvermogen derhalve  1,92 en is daarmee te kwalificeren als ruim voldoende.

Met betrekking tot de ratio van 1,92 moet wel de kanttekening worden geplaatst dat rekening is gehouden met 100% verhoging van de OZB ( € 12.450.000), wordt die buiten beschouwing gelaten dan zakt de ratio naar 1,04 en is dan nog voldoende. Ook hier moet worden aangetekend dat niet alle risico's op hetzelfde moment manifest zullen worden.

Risicokaarten

Drugsafval

Terug naar navigatie - Drugsafval

 TLTH 1 Drugsafval
Informatie

1.De gemeente wordt regelmatig geconfronteerd met dumping van drugsafval (afval van de productie van synthetische drugs). Ze zijn niet alleen schadelijk voor het milieu en de gezondheid van mens en dier, de opruimkosten zijn ook nog eens erg hoog. De daders worden zelden gepakt, waardoor de schade van het opruimen - zo’n 25.000 euro per dumping - vaak voor rekening van gemeenten, natuurorganisaties of andere grondeigenaren komt. Indien vaten/jerrycans openbreken en in de bodem komen dan lopen  de kosten als gevolg van sanering nog verder op.

Beheersmaatregelen Bij het ontdekken van een dumping snel ingrijpen ter voorkoming van schade aan mens en dier en milieuschade.

Bedrag in miljoen 1. € < 0,1
 
 
Kans van optreden Waarschijnlijk
Status Ongewijzigd

Schade door verkeerde- of niet-handhaving

Terug naar navigatie - Schade door verkeerde- of niet-handhaving

 TLTH 2

Schade veroorzaakt door verkeerde handhaving of door niet-handhaving

Informatie

1.Fouten, die gemaakt worden bij vergunningverlening of handhaving en die  schadeclaims en/of schades tot gevolg hebben worden afgedekt met een WA verzekering waarbij het eigen risico € 2.500 bedraagt. Overigens dient hierbij nadrukkelijk te worden aangegeven, dat de opdrachtgever verantwoordelijk blijft voor de uitgevoerde constructies en bouwplannen. In deze gevallen is dus de gemeente geen risicodrager.

Beheersmaatregelen De meest risicovolle bedrijven worden frequent op deze risico’s gecontroleerd.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. €  < 0,1
Status Ongewijzigd 

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

CSTR 3 Communicatie

Informatie

  1. Misbruik huisstijl: Organisatie doet zich voor als zijnde de gemeente.
  2. Verkeerde tekst in gemeentelijke uitgaven (gemeentegids, gemeentepagina, folders, internet): lezers stellen gemeente aansprakelijk / imagoschade bestuurders.
Beheersmaatregelen Huisstijl is gedeponeerd bij het Benelux Merken Bureau. Fouten worden afgedaan met een rectificatie of het middel wordt voorzien van tekst dat het met uiterste zorg is gemaakt maar dat er fouten in kunnen staan waar de gemeente niet voor aansprakelijk kan worden gesteld. Op internet is een disclaimer opgenomen. Het bovenstaande maakt dat het risico dat de gemeente loopt zo goed als nihil is. Door team Communicatie worden de social media gevolgd als het gaat om berichtgeving over de gemeente Waalwijk (webcare).
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Rampenbestrijding en financiƫle aansprakelijkheid

Terug naar navigatie - Rampenbestrijding en financiƫle aansprakelijkheid

TLTH 4

Rampenbestrijding en financiële aansprakelijkheid.

Informatie

1.Omvang risico is afhankelijk van de ramp. Optreden van een calamiteit vergelijkbaar met  de brand van Chemie-Pack op bedrijventerrein Moerdijk in januari 2011 met forse milieuschade als gevolg. De rechter zal de mate van aansprakelijkheid beoordelen tenzij we zelf schuld bekennen.

Beheersmaatregelen Het betreft hier de zogenaamde BRZO bedrijven, voor Waalwijk een 14 tal bedrijven welke door de Omgevingsdienst worden gecontroleerd. Voorziening actuele rampenplannen en een adequate rampenorganisatie zowel kwantitatief als kwalitatief.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1.€ < 2,5
Status Ongewijzigd 

Evenementenbeleid en kermissen

Terug naar navigatie - Evenementenbeleid en kermissen

TLTH 5

Evenementenbeleid en kermissen.

Informatie

1.De elektrische of mechanische attracties die een grote snelheid en/of hoogte kunnen bereiken kunnen een veiligheidsrisico vormen. Een ander risico vormt de diversiteit van deze attracties, het gaat om uiteenlopende attracties met mogelijk allemaal verschillende veiligheidsinstructies. Van toepassing is het Besluit "veiligheid van attracties- en speeltoestellen". Volgens de Arbowetgeving moeten de attracties een periodieke inspectie krijgen, de kermisexploitanten zijn verplicht om een logboek bij zich te hebben waarin staat aangegeven wanneer deze inspecties zijn uitgevoerd. Een mogelijke aansprakelijkheid voor de gemeente valt niet uit te sluiten. Volgens de brancheorganisatie zijn alle kermisexploitanten verzekerd en worden alle attracties periodiek op veiligheid gekeurd. De controle van het logboek waaruit zulks blijkt ligt bij de gemeente. Wanneer die controle, om wat voor reden dan ook niet of onvoldoende plaatsvindt, kan er mogelijk toe leiden dat de gemeente mede aansprakelijk is bij een ongeval. Daarbuiten is het begrip evenementen rekbaar. Tijdens de kermis kan het goed geregeld zijn doch is dit niet altijd het geval bij andere evenementen.  Bovendien; als een aanvraag voor een evenement niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. Ook wanneer een evenement 'klein' lijkt te zijn en naar verwachting ook 'klein' zal blijven, kan een onverwacht grote toestroom van bezoekers en daarmee mogelijk gepaard gaande risico's niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten.

Beheersmaatregelen

Regelgeving afwachten. Tijdens de kermissen in Waalwijk dient er op worden toegezien dat de exploitanten in het bezit zijn van een logboek wat up to date is. Exploitanten worden privaat getoetst door een volgens het Warenwetbesluit Attractie en speeltoestellen aangewezen keuringsinstelling. De nVWA is verantwoordelijk voor toezicht op de kermissen. Zij controleren afgegeven certificaten. Vanuit vergunningverlening wordt gevraagd dergelijke certificaten te overhandigen.

Grote en risicovolle evenementen worden getoetst in het evenementenoverleg waaraan ook politie en de brandweer deelnemen. Bij alle grote evenementen en bij evenementen waarvan het vermoeden bestaat dat er risicovolle activiteiten (kunnen) plaatsvinden  wordt voorafgaand aan vergunningverlening aan de exploitant een veiligheidsplan gevraagd en wordt de exploitant op het voldoende (verzekeringstechnisch) afdekken van risico's gewezen. Vervolgens worden deze evenementen door toezichthouders gecontroleerd op veiligheidsaspecten.

Indien veiligheidsrisico’s niet of niet voldoende aantoonbaar kunnen worden afgedekt dan wordt geen vergunning verstrekt. Maar als een aanvraag niet of niet volledig is ingediend en daardoor risico’s niet worden gezien, kan schade als gevolg van een evenement niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen is (mede)aansprakelijkheid niet uit te sluiten.

Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
  Status Ongewijzigd

Realisering Oostelijke Insteekhaven

Terug naar navigatie - Realisering Oostelijke Insteekhaven

TREW 6 Realisering Oostelijke Insteekhaven

Informatie

De noodzaak voor een goed bereikbare containerterminal, die bediend kan worden met de grootste binnenvaartschepen, blijft onverminderd hoog. Door de ontwikkeling van bedrijventerrein Haven 8, voor grootschalige logistieke bedrijvigheid zal de behoefte alleen maar verder toenemen.  Schaalvergroting en kostenreductie in de logistiek gaan hand in hand met duurzamer vervoer over water. 

Het afgelopen jaar is het bestemmingsplan Oostelijke Insteekhaven onherroepelijk geworden. Op 12 september 2019 heeft de raad besloten om akkoord te gaan met de gunning van de aanleg van de insteekhaven en daarvoor ook krediet ter beschikking te stellen. De jachthaven, de overige ligplaatshouders en het Gilde zijn verplaatst, er zijn enkele woonhuizen aangekocht en er is overeenstemming bereikt met Eneco over het verplaatsen van de windmolen. Hierdoor is ruimte vrij gemaakt voor de aanleg van de insteekhaven. De gemeente kan echter nog niet tot definitieve gunning overgaan in verband met de Pfas- en stikstofproblematiek. De gesprekken met Rijk en Provincie over het oplossen van deze problematiek zijn in volle gang. De aannemer is akkoord gegaan met een verlenging van de gestandsdoeningstermijn tot 22 mei 2020.  

Beheersmaatregelen Bij dergelijke projecten worden go/no go momenten ingebouwd, zodat tijdig een project kan worden beëindigd of kan worden bijgestuurd. Daarnaast wordt gewerkt met een sluitende business case en is de financiering/dekking van het project dusdanig ingericht dat de risico's tot een minimum zijn beperkt en voor een deel gedekt in de business case als risicoreservering.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd

Achterstanden archivering

Terug naar navigatie - Achterstanden archivering

TIBF 7

Achterstanden archivering

Informatie

1. Achterstanden in zowel dynamisch als semi-statisch analoog en digitaal archief. Hierdoor vormt de betrouwbaarheid van informatieverstrekking aan de burgers, organisaties en voor de (ondersteuning van de) bedrijfsvoering een risico. Kans op precedentwerking en financiële en juridische gevolgen zijn onvoorspelbaar. Zo ontstaat er een grotere kans op claims in het kader van de Wet dwangsom en beroep en imago schade voor de gemeente(rapportages van accountant, interne controle, archiefinspectie of rekenkamer).

Beheersmaatregelen Directie Team  heeft 12 januari 2015 Plan van aanpak vastgesteld m.b.t. wegwerken en voorkomen van achterstanden in archivering. Besloten is een last t.l.v. de knelpuntenpot voor de komende zes jaar van € 66.667,= per jaar voor de uitvoering van het Plan van aanpak op te nemen. Zorg dragen dat het management (de teamleiders) gaan sturen op digitaal en zaaksgewijs werken volgens geldende afspraken. Afspraak: er worden geen achterstanden meer opgebouwd. Deze opschoonactie is een nulmoment. Komende achterstanden zijn de verantwoordelijkheid van de afdelingen/teams, inclusief de financiële consequenties. Aan de hand van een, in tijd en financiën, gedetailleerde planning  is er in 2015 begonnen met  de uitvoering van Het Plan van aanpak achterstanden. In deze planning hebben de meest risicovolle achterstanden de hoogste prioriteit gekregen. De uitvoering verliep in 2019 grotendeels volgens planning.  Als gevolg van de invoering van een nieuw Document Management Systeem en problemen met de personele invulling (inhuur) op de opdracht heeft de uitvoering in de tweede helft van 2019 vertraging opgelopen. In 2020 kijken we of dit bijtijds kan worden ingelopen. 

Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Exploitatie sportaccomodaties

Terug naar navigatie - Exploitatie sportaccomodaties

TSPO 8 Exploitatie sportaccommodaties

Informatie

  1. Continuïteit van de sportaccommodaties.
  2. Aansprakelijkheid jegens derden.
  3. Publieke rechten op juiste wijze afgekondigd.
Beheersmaatregelen Sportbedrijf werkt conform de arbo en maakt periodiek een Risicoinventarisatie. Zwembaden voldoen aan de eisen WHVBZ. Keuringsdienst van Waren voert controles uit. Rechten en plichten zijn geregeld en worden in de voorzieningen aan het publiek kenbaar gemaakt.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis

Terug naar navigatie - Te ondiepe havens, plaatsen nooddeuren sluis

TORV 9 Te ondiepe havens/Sluis haven Waalwijk

Informatie

  1. Te ondiepe havens Door erosie van de dijklichamen en ophoping van slib in de verschillende havens loopt de gemeente als vaarwegbeheerder het risico dat zij aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan schepen en/of schroeven. Tevens worden bedrijven hierdoor onbereikbaar. In de Kerkvaartse haven is de bodembescherming bij aanleg een aantal jaar geleden door een schip grotendeels vernield. Hiervoor is destijds een vergoeding gedaan door onze car verzekering. Deze vergoeding bestond uit twee bedragen te weten één bedrag voor de geleden schade en een aanvullend bedrag omdat het herstel duurder wordt geprognosticeerd door verzwaarde regelgeving. Dit laatste bedrag betreft ongeveer € 130.000,=. Beide bedragen zijn aan de gemeente uitgekeerd.  Dit laatste bedrag mogen wij alleen behouden mits er daadwerkelijk bodembescherming opnieuw wordt aangelegd (geschatte kosten ca. 500.000,=), doen we niets dan moet dat bedrag terug. Gaan we inderdaad herstellen dan is het restant bedrag  van € 266.000,= niet voldoende om de bodem-bescherming te herstellen. Oftewel in beide gevallen is er een financieel risico.
  2. Sluis haven Waalwijk

    Recentelijk is de sluis van de Waalwijkse haven gerenoveerd. In de periode voorafgaand aan de renovatie werden schepen met een maximale lengte van 86 meter geschut. Uit de risicobeschouwing (Machinerichtlijn) is door de aannemer geconcludeerd dat de krachten die tijdens het schutproces op de deuren en de sluiskolk ontstaan, verdeeld moet worden over vier sets deuren i.p.v. twee sets deuren. Hierdoor neemt de schutcapaciteit af van 86 meter naar 82 meter.

    Er is inmiddels een claim ingediend van de zand- en grindhandel. Wellicht volgen er meer. 

Beheersmaatregelen Het is niet onmogelijk om met het implementeren van aanvullende maatregelen de sluis geschikt te maken voor langere schepen. Het college is van mening dat de extra kosten (≈0,8 miljoen euro) niet opwegen tegen het voordeel dat dan in de sluis 4 meter meer kan worden geschut.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
Status Ongewijzigd  
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,5
Status Ongewijzigd

Onderhoud van de openbare ruimte

Terug naar navigatie - Onderhoud van de openbare ruimte

TORV 10 Onderhoud van de openbare ruimte
Informatie
  1. Aansprakelijkheid voor achterstallig onderhoud.
  2. Onvoldoende vaktechnisch onderhoud.
  3. Onvoldoende onderhoud trottoirs/fietspaden.
  4. Pompunits defect.
Beheersmaatregelen
  • De beheerder dient beheerplannen voor de totale gemeente op te stellen waarin met name het vaktechnisch onderhoud is geborgd.
  • Het uitvoeren van zgn. VTA controles is vastgelegd in beleid.
  • Het uitvoeren van veiligheidsinspecties.
  • M.b.t. de gemalen zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven.
  • Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven.
Zolang beschikt wordt over ervaren krachten zijn risico’s beheersbaar. 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  3. € <0,1
Status Ongewijzigd
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  4. € <2,5
Status Ongewijzigd 

 

Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen

Terug naar navigatie - Risico's t.a.v. speeltoestellen/plaatsen

TORV 11 Risico's t.a.v. speeltoestellen / plaatsen

Informatie

  1. Speeltoestellen worden intensief gebruikt, het onderhoud en het uitvoeren van veiligheidsinspecties zijn essentieel bij deze toestellen.
Beheersmaatregelen Voor zowel de uitvoering van de veiligheidscontroles alsmede het uitvoeren van onderhoud zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € < 0,1
Status Ongewijzigd 

Bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Bereikbaarheid

TOOR 12 Bereikbaarheid

Informatie

  1. Claims vanwege onbereikbaarheid tijdens werkzaamheden aan projecten waarbij de weg wordt afgezet.
Beheersmaatregelen Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven. Een bevredigende oplossing is ondanks alle inspanningen niet altijd mogelijk.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € < 0,5
Status Ongewijzigd 

Civieltechnische werken

Terug naar navigatie - Civieltechnische werken

TOOR 13 Civieltechnische werken

Informatie

  1. Planschadeverzoeken art. 49 WRO.
  2. Aanbestedingsproces verkeerd gevolgd.
  3. Fricties met aannemer.
  4. Schade aan bezittingen van anderen.
  5. Ketenaansprakelijkheid: premies en belastingen.
Beheersmaatregelen
  • De beheerder dient beheerplannen voor de totale gemeente op te stellen waarin met name het vaktechnisch onderhoud is geborgd.
  • Het uitvoeren van zgn. VTA controles is vastgelegd in beleid.
  • Het uitvoeren van veiligheidsinspecties.
  • M.b.t. de gemalen zijn goede contracten afgesloten met gespecialiseerde onderhoudsbedrijven.
  • Er wordt maximale voorlichting verstrekt aan bewoners en bedrijven.
Zolang beschikt wordt over ervaren krachten zijn risico’s beheersbaar. 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  4. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
 Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  5. € <0,1
Status Ongewijzigd 

Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie

Terug naar navigatie - Risico's bestemmingsplannen en bouwgrond-exploitatie

TREW 14 Risico's bestemmingsplannen en bouwgrondexploitatie

Informatie

Jaarlijks worden via de nota grondexploitatie de resultaten herijkt en indien nodig voor voorzienbare verliezen voorzieningen getroffenen.  De voorzieningen worden, indien het rekeningresultaat het toelaat, verrekend met het rekeningresultaat anders dient over de AR grondexploitatie te worden beschikt.

1. risico 1 maal per 5 jaar

2. risico 1 maal per 10 jaar

Beheersmaatregelen De exploitaties worden frequent gemonitord en indien verliezen voorzienbaar zijn dan worden die genomen of er worden  maatregelen getroffen die erop gericht zijn de verliezen te beperken.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <2,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € <2.5
Status Ongewijzigd 

Tijdige betaling erfpachtcanon

Terug naar navigatie - Tijdige betaling erfpachtcanon

TREW 15 Tijdige betaling erfpachtcanon

Informatie

1. Tijdige betaling erfpachtcanon: Er bestaat altijd het risico m.b.t. het niet of niet tijdig betalen van de canon. Hierdoor is een structureel risico aanwezig wegens het niet ontvangen van de canon. Concentratie bij een partij verhoogt het risico. Indien erfpacht terug komt naar de gemeente dan komen de hieraan verbonden rentelasten ten laste van de exploitatie zonder dat er dekking tegenover staat in de vorm van een canon.  

Beheersmaatregelen Alertheid bij invordering. Bij de uitgifte van erfpacht de  soliditeit (solvabiliteit) ondernemer toetsen. Bij nieuwe erfpachten voorkomen dat de erfpachter de erfpacht kan beëindigen zonder dat sprake is van faillissement. In de erfpachtvoorwaarden is op genomen dat de gronden niet terug kunnen naar de gemeente en de prijs niet lager kan worden als de oorspronkelijke uitgifteprijs.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Ongewijzigd 

Coronacrisis (Covid-19)

Terug naar navigatie - Coronacrisis (Covid-19)

 

CSTR 16 Covid 19 (Coronacrisis 2020)
Informatie Het COVID-19 (Coronavirus 2020) virus heeft geen financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019. Wel heeft het COVID-19 virus gevolgen voor de financiën van 2020 en mogelijk volgende jaren vanwege de maatschappelijke impact en de recessie die hierdoor is ontstaan. Voor de gemeente Waalwijk zijn de financiële effecten voor 2020 en mogelijk volgende jaren nog hoogst onzeker en zal sterk afhankelijk zijn van de duur van deze pandemie. Vast staat in elk geval dat de gevolgen materieel van aard zullen zijn. Op basis van eerste inzichten is het acute risico voor 2020 € 1 miljoen.
Beheersmaatregelen Via voor- en najaarsbericht en zo nodig tussentijds zullen de financiële effecten voorzien van dekkingsmaatregelen voorgelegd worden aan de gemeenteraad. De Kadernota 2021 zal pas later in het jaar voorgelegd worden aan de gemeenteraad, zodat maximaal de impact van COVID-19 virus meegenomen kan worden en vervolgens verwerkt in de begroting 2021 en meerjarenbegroting 2021-2024.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € < 1,0
Status Gewijzigd

Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige

Terug naar navigatie - Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige

TFIN 17

Garanties sportverenigingen (voetbal, handbal, tennis en hockey), garanties rechtspersonen op maatschappelijk vlak (WSW, Casade, St. Maasduinen, Thuishoven) en overige.

Informatie
  1. Beperkt risico op het in liquiditeitsproblemen of faillissement geraken van sportverenigingen.
  2. Zeer beperkte kans op faillissement en liquiditeits-problemen, echter de omvang van de uitstaande leningen is aanzienlijk.
  3. Het risico van het niet in beeld hebben van een gewaarborgde geldlening.
Beheersmaatregelen Instellingen waarvoor de gemeente Waalwijk een garantie heeft afgegeven zijn verplicht jaarlijks een saldobiljet te verstrekken en de geldgevers dienen de gemeente onmiddellijk te berichten indien betalingsproblemen ontstaan. Bij een aantal instanties wordt sinds 2013 de jaarrekening en accountantsverklaring  opgevraagd.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,1
  Ongewijzigd 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen  2. € <2,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd

Verzekeringen

Terug naar navigatie - Verzekeringen

TFIN 18 Verzekeringen

Informatie

  1. Onverzekerde calamiteit.
  2. CAR-verzekering door aannemer.
  3. Eigenrisicodrager: vandalisme/glasschade
Beheersmaatregelen Aannemers toetsen op betrouwbaarheid. Trachten te achterhalen wie de schade heeft veroorzaakt en dat verhaal toepassen. Beveiligingsmaatregelen doorvoeren.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <2,5
Status Ongewijzigd   
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <1,0
Status Ongewijzigd   
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  3. € <0,1
Status Ongewijzigd   

Onzekerheid accres / financiƫle crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei

Terug naar navigatie - Onzekerheid accres / financiƫle crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei

TFIN 19

Onzekerheid accres / financiële crisis, ontoereikende middelen bij beleidswijzigingen en / of nieuw beleid, stagnatie veronderstelde eigen groei.

Informatie

  1. Uitgaande van de “trap op, trap af-systematiek”, de koppeling van het gemeentefonds aan de accres-relevante uitgaven van het rijk, dragen gemeenten op evenredige wijze bij in mee- en tegenvallers die optreden bij het rijk.
  2. In de regel voert het rijk bij beleidswijzigingen zgn. efficiency - kortingen door, waardoor vaak een extra beslag op gemeentelijke middelen wordt gelegd. Voor Jeugdzorg, AWBZ en participatie zijn budgetten naar de gemeenten overgeheveld met forse kortingen. Het gaat om open einderegelingen, waarbij moet blijken of gemeenten in staat zijn om uit te komen met de toegemeten middelen. Op het terrein van de jeugdzorg worden forse tekorten behaald, waarvoor door het Rijk een incidentele reparatie voor drie jaren in het vooruitzicht is gesteld. Een volgend kabinet moet beslissen over een eventuele structurele reparatie. Er gaan intussen ook geluiden op om de jeugdzorg weer grotendeels te gaan centraliseren.
  3. Stagnatie van de groei vertaalt zich snel in een teruglopende algemene uitkering uit het gemeentefonds. De lasten voor de gemeente lopen hiermee niet parallel terug. Bijkomend effect is dat hoge lasten voor groot onderhoud van investeringen, die bij de eerste aanleg bekostigd zijn uit de grondexploitatie, onafwendbaar zijn en een steeds zwaarder beslag op de algemene middelen gaan leggen.
Beheersmaatregelen Zodra een en ander bekend is, worden de consequenties opgevoerd in de meerjarenbegroting. Een realistische meerjarenbegroting moet de continuïteit verzekeren. 
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  3. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Renterisico en liquiditeitsrisico

Terug naar navigatie - Renterisico en liquiditeitsrisico

TFIN 20

Renterisico en liquiditeitsrisico.

Informatie

  1. Openstaande posities in het geval van een stijgende markt (liquiditeitstekort). Indien op enig moment leningen moeten worden geherfinancierd en de marktrente is hoger dan de rekenrente dan ontstaan er tekorten. Openstaande posities in het geval van een dalende markt (liquiditeitsoverschot).
  2. De liquiditeitsprognose is sterk afhankelijk van het doorgaan van de geplande transacties. Temporiseren of uitstellen van projecten leidt tot onnodige renteoffers. De praktijk leert dat met name de onzekerheid bij enkele grote projecten op het terrein van de grondexploitatie de planning in hevige mate kan verstoren. De markt is echter niet volledig in de vingers te krijgen.
Beheersmaatregelen Aan de hand van rentevisies van grootbanken wordt een inschatting van de markt gemaakt, waarbij zo nodig de risico’s van openstaande posities worden ingedekt of beperkt.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,5
Status Ongewijzigd 

 

Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing

Terug naar navigatie - Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW-heffing

TFIN 21

Aanslag BTW/OB: onjuist uitgevoerde structuur leidt tot extra BTW –heffing.

Informatie

  1. Verkeerde labels in de financiële administratie kunnen bij een steekproef tijdens een periodieke controle leiden tot een naheffingsaanslag die velen malen groter is dan de feitelijke fout.
  2. Voor diverse werkvelden werkt de BTW kostprijsverhogend. Het is niet ongebruikelijk en  dus ook geoorloofd te zoeken naar mogelijkheden om de te betalen BTW tot een minimum te beperken. Het op deze wijze toepassen van de wet- en regelgeving is niet geheel zonder risico.
Beheersmaatregelen De fiscale wetgeving blijft in beweging (jurisprudentie). Door regelmatig een belastingadviseur in de arm te nemen wordt getracht de risico’s zoveel mogelijk te beperken. 
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status  Ongewijzigd
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd

Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

Terug naar navigatie - Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

TLTH 22

Zijn we goed voorbereid op een calamiteit/pandemie

Informatie

1. Rijksvergoeding bij inzet voor een epidemie/calamiteit is niet kostendekkend.

Beheersmaatregelen Zorgen voor adequate kostenregistratie zodat verhaal mogelijk is.
Kans van optreden Mogelijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,1
Status Ongewijzigd 

Boete afvalverwerker Attero (Shanks)

Terug naar navigatie - Boete afvalverwerker Attero (Shanks)

TORV 23

Volumeplicht huishoudelijk afval

Informatie

1.Door Attero is tegen de gewesten en de gemeenten een procedures gestart die verband houden met verwerking van HRA. Attero stelt op basis van de contracten uit het verleden dat gewesten een naheffing verschuldigd zijn voor het minder aanbieden van huishoudelijk restafval. In een arbitraal Vonnis is uitgesproken dat Attero aan de publiekrechtelijke rechtspersonen geen suppletievergoeding (boete) in rekening mag brengen voor het door Attero in de jaren 2011 tot en met 2014 geacquireerde aanvullend afval. In januari 2016 is hierin een arbitraal vonnis gewezen, waarbij de vorderingen van Attero zijn afgewezen. Attero is vervolgens een procedure gestart bij de civiele rechter om het arbitraal vonnis vernietigd te krijgen. De vordering van Attero tot vernietiging van het arbitrale vonnis is afgewezen. Dit is een grote stap in de goede richting. Echter is Attero een nieuwe zaak gestart voor de periode vanaf 2015 tot en met 1 februari 2017. Bij deze tweede zaak is in 2019 een boete betaald, zodat het risico voor de volumeplicht huishoudelijk afval in 2020 kan worden afgevoerd.

Beheersmaatregelen  
Kans van optreden  
Bedrag in miljoen  
Status Gewijzigd, per 1-1-2020 geen risico meer aanwezig.

Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen

Terug naar navigatie - Transitie AWBZ - Wmo 2015: Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen

TWYZ 24

Transitie AWBZ - Wmo 2015 Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

Informatie

  1. Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd. 

Beheersmaatregelen
  • Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus).
  • Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd 

Transitie jeugdzorg

Terug naar navigatie - Transitie jeugdzorg

TWYZ 25

Transitie jeugdzorg

Informatie

 

Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. De hoogte van het financieel risico is gebaseerd op de Rijkskortingen die voor de uitvoering van deze regeling zijn doorgevoerd.  Met betrekking tot het regionale deel is met regiogemeenten afgesproken een solidariteits compensatie te hanteren van 2% van het gemeentelijk budget. Met de regio is de afspraak gemaakt om na een periode van drie jaar af te rekenen, gedurende deze periode worden eventuele tekorten door de regio voorgefinancierd.  

Beheersmaatregelen
  • Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus).
  • Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Ongewijzigd 

Wmo-huishoudelijke hulp

Terug naar navigatie - Wmo-huishoudelijke hulp

TWYZ 26

Wmo-huishoudelijke hulp

Informatie

 

 

Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen: Er is geen zorgplicht meer, maar een compensatiebeginsel.

1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde aanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget.  Het is een open einderegeling en op basis van ervaringscijfers wordt gerekend met een restrisico van € 100.000,=.

Beheersmaatregelen
  • Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus).
  • Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,1
Status Gewijzigd

Participatie

Terug naar navigatie - Participatie

TWYZ 27 Participatie

Informatie

Kunnen we zorgplicht beperken / afbakenen:

1.Het betreft een open einderegeling en daarmee bestaat het risico dat het aantal gehonoreerde uitkeringsaanvragen niet in overeenstemming is met het beschikbare budget. In 2019 hielden we opnieuw ruim over op het uitkeringen-budget (BUIG). Daarnaast is er een risico met de Wsw. De Wsw-subsidies is sterk afgebouwd. De lasten blijven echter constant of worden hoger doordat de uitstroommogelijkheden voor Sw-ers minimaal zijn. Met een oplopend uitkeringsbestand en een dalende Rijksbijdrage (BUIG-budget) neemt het financieel risico toe.  Dit risico is sterk conjunctuurgevoelig. Op dit moment heeft Baanbrekers te maken met overschotten.

Privacy wetgeving belemmert de gewenste efficiencyslag: Eén gezin één plan kan bij het niet verstrekken van de noodzakelijke informatie niet worden gerealiseerd. Risico meegenomen in bovenstaande.

Beheersmaatregelen 1. Periodieke uitgaven toetsen aan beleid en beschikbaar budget (conform P&C-cyclus). 2. Door middel van rapportagetool permanent monitoren en rapporteren aan management en bestuur.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <1,0
Status Ongewijzigd 

Databeveiliging

Terug naar navigatie - Databeveiliging

CSTR 28 Data beveiliging

Informatie

1.Data beveiliging

Klantgegevens is één van de meest waardevolle bezittingen. Klantgegevens maken het mogelijk om beter invulling te geven aan de behoefte van de klant, geeft de mogelijkheid tot gerichte communicatie en kan gebruikt worden als een onderbouwing voor de begroting. Technologische ontwikkelingen zoals mobiel internet, social media, big data, proces mining en "the internet of things" geven de organisatie de mogelijkheid voor het verzamelen, verwerken en analyseren van meer en meer persoonlijke klant data. Als gevolg van deze trends stelt de maatschappij vragen bij de beveiliging van gegevens en hun privacy. Een gebrek aan privacy beveiligingsmaatregelen kan leiden tot imago schade, boetes en rechtszaken. Bewustwording op het gebied van privacy is essentieel om gelijke tred te houden met de huidige veranderende realiteit. Organisaties moeten hun privacy benadering opnieuw evalueren en inzicht verkrijgen in de nieuwe bedreigingen en mogelijkheden die een digitale wereld met zich mee brengt. De organisatie dient hierbij transparant te zijn naar de klant.

2.Informatiebeveiliging

Informatie is één van de voornaamste bedrijfsmiddelen van de gemeente Waalwijk. Het verlies van gegevens, uitval van ICT, of het door onbevoegden kennisnemen of manipuleren van bepaalde informatie kan ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering maar ook leiden tot imagoschade.

Beheersmaatregelen
  • Functionaris gegevensgebruik (FG) is in 2017 aangesteld die onafhankelijk risico's bewaakt, gegevenssoorten in kaart brengt, en de organisatie privacybewust maakt. Stelt beleid op en adviseert bij nieuwe ontwikkelingen waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.
  • Onafhankelijke Chief Information Security Officer (CISO) is in 2016 aangesteld. Functionaris  bewaakt risico's, implementeert Baseline Informatie Beveiliging gemeenten en investeert in bewustwording bij medewerkers.
  • Security & Privacy Officer is aangesteld. Deze functionaris adviseert teams vanuit de 2e lijn. Voert met de teams oa risico-analyses uit, behandelt verzoeken van betrokkenen (AVG), draagt bij aan bewustwording.
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € <0,1
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  2. € <0,1
Status Ongewijzigd 

Explosieven

Terug naar navigatie - Explosieven

TLTH 29

Explosieven

Informatie

De Burgemeester heeft vanuit zijn verantwoordelijkheid voor openbare orde/veiligheid verzocht na te gaan of een gemeente breed onderzoek naar mogelijke locaties van explosieven (historisch onderzoek) noodzakelijk is.

1.Het gemeentebreed onderzoek is inmiddels uitgevoerd en er is beleid geformuleerd hoe hiermee om te gaan om risico's te minimaliseren. Het beleid is 23 maart 2017  door de raad vastgesteld. Indien een explosief wordt aangetroffen en deze geruimd moet worden is het nog steeds mogelijk om een suppletie van 70% van de kosten bij het rijk aan te vragen.

Beheersmaatregelen Onderzoeksgegevens benutten bij planontwikkeling en verkoop van gronden om schade te beperken en claims te voorkomen.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Vennootschapsbelasting (Vpb)

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (Vpb)

TFIN 30 Vennootschapsbelasting

Inleiding

1.Vennootschapsbelasting (Vpb)

Vanaf 1 januari 2016 is de gemeente Waalwijk vennootschapsplichtig. Dit betekent dat de gemeente Waalwijk  voor die activiteiten waarbij zij optreedt als ondernemer, vennootschapsplichtig is. Op basis van de inventarisatie is de gemeente belastingplichtig bij grondexploitatie en parkeren. De wet biedt veel onduidelijkheden en dus ook ruimte voor interpretatie. Eerst de komende jaren zal via jurisprudentie duidelijk worden welke activiteiten belastingplichtig zijn en op welke wijze de aangifte bepaald moet worden.

2.Nieuwe BBV voorschriften per 1 juli 2016

BBV: De commissie BBV heeft een aantal voorstellen uitgewerkt die leiden tot wijzigingen in het BBV en de uitwerking van deze wijzigingen. Onder andere vanwege de inwerkingtreding van de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen per 1 januari 2016. De wijzigingen gelden per 1 januari 2016 en zijn ook verwerkt in de rekening.   De berekende effecten worden verwerkt in een structureel en reëel sluitende meerjarenbegroting.

Beheersmaatregelen  Jurisprudentie zal met name de grenzen van de (on)mogelijkheden bepalen. Door ook regelmatig een belastingadviseur in de hand te nemen, wordt getracht de risico's zoveel mogelijk te beperken. De financiële effecten zijn inmiddels opgenomen in de meerjarenbegroting.  
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 
Kans van optreden Onbekend
Bedrag in miljoen  2. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Milieu-/bodemsanering

Terug naar navigatie - Milieu-/bodemsanering

TREW 31 Milieu-/bodemsanering

Informatie

1. Milieu-/bodemsanering: Bij projecten waar de gemeente initiatiefnemer is, kan een onverwachte bodemverontreiniging tot onvoorziene kosten voor bodemsanering leiden. Ook bij aankoop en verkoop van gronden kan een onverwachte bodemverontreiniging tot extra kosten leiden als er gesaneerd moet worden.  Indien onverwachts een bodemsanering uitgevoerd moet worden zijn de kosten van te voren niet in te schatten, omdat deze afhankelijk zijn van de soort bodemverontreiniging,  de hoeveelheid verontreinigde bodem en de wettelijke eisen.

Beheersmaatregelen Het risico kan voorkomen. Meestal kan de mogelijke sanering betaald worden uit de grondopbrengsten. 
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg

Terug naar navigatie - Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg

TORV 32 Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg

Informatie

1. Voormalige stortplaats Gansoyensesteeg: Kan mogelijk verontreiniging van het grondwater tot gevolg hebben, waardoor voorzieningen dienen te worden getroffen. Het betreft al jaren een stationaire situatie. De verontreiniging loopt niet uit in de omgeving.

Beheersmaatregelen Het risico zal nauwelijks voorkomen. Echter gezien de kans op grote gevolgschades is deze toch benoemd.
Kans van optreden Onwaarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € Onbekend
Status Ongewijzigd 

Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)

Terug naar navigatie - Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)

THRM 33 Wet Gedeeltelijke Arbeidsgeschikten (WGA)

Informatie

1.In 2010 koos de gemeente Waalwijk voor eigenrisicodrager te worden voor de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) en dit risico te verzekeren. Vanaf 2010 zijn er in totaal 9 werknemers geweest die in de WGA zijn ingestroomd. De begeleiding van de zieke werknemers is het afgelopen jaar succesvol geweest.  Vijf ex-medewerkers hebben inmiddels een IVA status (geen doorbelasting naar gemeente Waalwijk) en drie een <35% status, dus geen uitkering meer. Eén ex-medewerker is overleden. Vanaf 2013 is er niemand opnieuw ingestroomd in de WGA.  Gezien deze historische cijfers en het huidige bestand aan langdurig zieke medewerkers is er geen reden om het risico te blijven verzekeren. Eigen risico dragerschap in eigenbeheer per 1-1-2018 brengt vanaf 1-1-2020 een eventueel risico aan WGA lasten. Medewerkers ziek vanaf 1-1-2018 vallen onder deze maatregel. Eerste twee ziektejaren is er loondoorbetalingsverplichting.

Beheersmaatregelen Vanuit Robidus direct casemanagement inschakelen voor begeleiding ziektetraject en blijven volgen van een WGA traject. Blijven monitoren van zieke (ex)medewerkers en tijdig herbeoordelingen aanvragen bij UWV. Proberen om WGA status om te laten zetten in IVA (geen doorbelasting) of herbeoordeling naar minder dan <35% arbeidsongeschikt (geen uitkering meer).In het derde kwartaal van ieder jaar evalueert de gemeente Waalwijk of het Eigen Risico Dragerschap een verstandige keuze blijft. De evaluatie houdt in dat afgewogen wordt om het risico onder te brengen bij het UWV, een particuliere verzekering of bij de gemeente zelf.
Kans van optreden Waarschijnlijk
Bedrag in miljoen 1. € <0,5
Status Ongewijzigd

 

Voorraad gronden

Terug naar navigatie - Voorraad gronden

TREW 34 Materiële vaste activa 

Informatie

1.Compensatiegrond

Dit betreft de gronden die in bezit zijn en ingezet kunnen worden als ruilobject bij toekomstige verwervingen. Aangezien de boekwaarde per m²  van deze gronden gelijk is aan of onder de agrarische marktwaarde ligt, vormt dit geen risico.

2.Materiële vaste activa algemeen

De voormalige NIEGG-gronden welke geregistreerd stonden onder de materiële vaste activa voor een hogere waarde dan de marktwaarde op basis van de geldende bestemming, moesten op basis van de BBV-voorschriften afgewaardeerd worden per 31 december 2019. Op basis van deze regelgeving moest de afwaardering plaatsvinden voor de locatie Scharlo-Maasoever. Hierdoor is het risico komen te vervallen.

3.Materiële vaste activa Haven Acht Oost

Begin 2020 heeft de gemeenteraad een grondexploitatie vastgesteld voor Haven 8 Oost fase 1. Hierdoor is het risico tot de afwaardering van de gronden komen te vervallen. 

Beheersmaatregelen Niet van toepassing
Kans van optreden Geen
Bedrag in miljoen 0
Status Gewijzigd